علائم خرابی و زمان تعویض تسمه دینام

در خودرو دو تسمه وجود دارد که از قطعات حیاتی موتور محسوب می شوند و بدون آنها، موتور قادر به انجام فعالیت خود نیست. یکی تسمه تایم و دیگری تسمه دینام. در این مطلب از سری مقالات کریمی تیونینگ، قصد داریم شما را با جزئیات عملکرد تسمه دینام و نیز علائم خرابی و زمان دقیق تعویض آن بیشتر آشنا کنیم.

پس با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ”بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید:

 

تسمه دینام چیست؟

تسمه دینام

تسمه دینام (یا همان تسمه پروانه) یکی از اجزای مهم در موتور است و در واقع رابط موتور و دینام می باشد. این تسمه انرژی موتور را به قطعاتی مانند دینام (برای تولید انرژی الکتریکی)، سیستم تهویه مطبوع، واتر پمپ، پمپ فرمان هیدرولیک انتقال می دهد.

تسمه توسط قرقره به میل لنگ متصل است و با حرکت آن، چرخش می کند و از این طریق، انرژی دورانی و حرکتی را به دینام انتقال می دهد و دینام آن را به برق مورد نیاز در خودرو تبدیل می کند.

اهمیت تسمه دینام در خودرو

تسمه دینام یک جز ضروری و اساسی در خودرو است که بدون آن، امکان فعالیت موتور وجود ندارد و دلیل آن نیز، عدم توانایی دینام در تولید برق خودرو می باشد. در واقع بدون تسمه، امکان تبدیل انرژی حرکتی به الکتریسیته وجود نخواهد داشت و بدون برق رسانی، حتی استارت زدن و شارژ کردن باتری خودرو نیز مختل می شود، ضمن اینکه اجزای دیگری نیز هستند که نیروی محرکه خود را از تسمه دینام دریافت می کنند.

وظایف تسمه دینام:

1. تامین نیروی حرکتی مورد نیاز برای دینام در سیستم برق خودرو

2. به حرکت در آوردن پروانه در سیستم خنک ‌کاری خودرو

3. تامین نیروی چرخشی پمپ هیدرولیک سیستم فرمان

4. تامین گشتاور مورد نیاز واتر پمپ در سیستم خنک‌کاری خودرو

5. تامین انرژی مورد نیاز کمپرسور در سیستم تهویه مطبوع خودرو

تسمه پروانه چیست؟

در گذشته برای هر یک از عملکردهایی که در بالا گفته شد، یک تسمه مجزا وجود داشت که به دلیل دشواری در تعویض و تعمیرات، همه آنها تبدیل به یک تسمه واحد یعنی تسمه دینام شدند. در بعضی از خودروها هنوز دو تسمه، یکی برای دینام و دیگری برای فعالیت های دیگر مانند چرخش پروانه سیستم خنک کننده خودرو وجود دارد. بنابراین تسمه دینام در صورت نبود تسمه دیگر، می تواند همان تسمه پروانه نیز باشد.

ریمپ رانا پلاس – تقویت موتور TU5 یورو 5 رانا پلاس و رانا سقف شیشه ای

 

آیا تسمه دینام خراب می شود؟

وظیفه تسمه دینام

تسمه دینام یک قطعه لاستیکی است که به دور یک قرقره با سرعت بالا چرخش می کند. بنابراین در معرض تولید گرمای زیاد و سایش قرار دارد. همین موضوع باعث فرسودگی تسمه می گردد و ناگزیر، باید هر چند مدت یک بار آن را تعویض نمود، پارگی تسمه دینام ممکن است باعث خرابی قطعات دیگر در خودرو شود. بنابراین لازم است که به صورت دوره ای آن را بررسی کرد.

زمان چکاپ و بررسی دوره ای:

زمان خاصی را نمی توان برای این موضوع عنوان کرد اما خوب است به صورت دوره ای مثلا با تعویض روغن موتور و فیلتر روغن و یا سرویس دوره ای رادیاتور و سیستم خنک کاری موتور، تسمه دینام هم بررسی و در صورت مشکل، تعویض گردد.

به طور کلی گفته می شود تسمه های قدیمی تا 80 هزار کیلومتر و تسمه های امروزی که از مواد EPDM ساخته می شوند، تا 150 هزار کیلومتر دوام و کارایی دارند.

 

علائم خرابی تسمه دینام

تسمه دینام پاره و خراب

تغییر در شکل ظاهری تسمه و مشاهده هرگونه ترک خوردگی، پارگی، خوردگی، ساییدگی و خشک شدگی در کل طول تسمه

ایجاد حالت کشسانی در تسمه

چرب شدن تسمه

تولید صداهای غیر عادی مانند جیر جیر از زیر کاپوت (ناشی از کشیده شدن تسمه)

عدم کنترل مناسب بر فرمان

بروز نقص در کولر و تهویه مطبوع

داغ شدن سریع موتور و جوش آوردن آن به دلیل نقص در کارکرد پمپ آب

روشن شدن چراغ باتری (یعنی اینکه دینام نمی تواند باتری را شارژ نماید)

ریمپ ساینا – معرفی کامل خدمات ریمپ ایسیو در ساینا دنده ای و اتوماتیک

 

آشنایی با ریمپ ایسیو و مزایای آن در خودرو

ریمپ علم برنامه ریزی مجدد ایسیو است که قابلیت برطرف کردن بسیاری از مشکلات فنی و نرم افزاری خودرو را دارد. ریمپ مزایای بسیار خوب و مثبتی دارد که کیفیت خودرو، طول عمر قطعات آن و کیفیت رانندگی با آن را ارتقا می بخشد. مانند:

بهبود توان و گشتاور خودرو

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

رفع خطای فرسودگی کاتالیست

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

 

کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودروی رسول کریمی

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *