زمان تعویض تسمه تایم

حتی اگر درباره خودرو و اصول نگهداری از آن چیزی ندانید و سررشته ای نداشته باشید، اما احتمالا نام تسمه تایم را شنیده اید و درباره اهمیت تعویض به موقع آن چیزهایی می دانید. تسمه تایم یک قطعه ساده و ارزان قیمت است، اما خرابی و پاره شدن آن، می تواند خسارت های بسیار سنگینی ایجاد کند.

با ما در “کلینیک کریمی تیونینگ”بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با زمان مناسب تعویض تسمه تایم و نکات مربوط به آن، بیشتر آشنا کنیم:

 

وظیفه تسمه تایم چیست؟

دندانه های تسمه تایم

در همه خودروهای احتراقی، از سوختن بنزین در محفظه احتراق، انرژی مورد نیاز برای حرکت و کار کردن خودرو تولید می شود. در این میان، اجزای مختلفی در موتور وظیفه به ثمر رساندن این عملیات و تولید انرژی را به عهده دارند که تسمه تایم یا تسمه تایمینگ (timing belt) یکی از قطعات بسیار حیاتی و پراهمیت است.

ایجاد هماهنگی بین سرعت گردش میل ‌لنگ و میل سوپاپ برعهده تسمه تایم است. تسمه تایم میل لنگ را به میل سوپاپ متصل می کند تا یک زمان ‌بندی مشخص و دقیق برای باز و بسته شدن دریچه سوپاپ، متناسب با موقعیت قرارگیری پیستون‌ ها ایجاد شود. باید بدانید که زمان بندی باز و بسته شدن دریچه سوپاپ بسیار مهم است. زیرا اگر به هر دلیلی به هم بریزد و اشکالی در آن پیش بیاید، عملکرد موتور دچار اختلال می شود.

در صورت بریدن ترمز خودرو چه باید بکنیم؟

 

تسمه تایم و زنجیر تایم، کدام بهتر است؟

تسمه تایم

اول از همه این سوال پیش می آید که تفاوت تسمه با زنجیرتایم چیست و وظیفه هر کدام چه می باشد؟ باید بگوییم که تسمه تایم و زنجیر تایم، هر دو یک عملکرد و وظیفه یکسان دارند. فقط جنس تسمه؛ لاستیکی و کم دوام است ولی جنس زنجیر تایم، فلزی و با دوام است. تسمه و زنجیر تایم یک عملکرد واحد دارند و یک خودرو ممکن است تسمه ای باشد و یک خودرو دارای زنجیر تایم (معمولا خودروهای قدیمی تر مثل پیکان دارای زنجیر تایم بودند).

تفاوت های تسمه و زنجیر تایم:

تسمه-تایم عملکردی بی صدا و نرم دارد اما زنجیر تایم به دلیل داشتن جنس فلزی، پر سر و صداست.

تسمه-تایم عمر کمتری دارد و باید زود به زود تعویض گردد. اما زنجیر تایم، عمر طولانی تری دارد که حتی بعضی ها معتقدند به اندازه عمر خودرو می تواند کار کند و نیاز به تعویض نداشته باشد.

با وجود ادعایی که در بالا گفته شد، دیده شده که زنجیر تایم هم به یکباره پاره شود. پارگی و خرابی زنجیر تایم منجر به تعویض کل موتور می گردد (تعمیر موتوری که زنجیر تایم پاره کرده اصلا به صرفه نیست). اما در صورت پارگی تسمه تایم، می توان موتور را تعمیر کرد، هر چند گران و پرهزینه است.

زنجیر تایم عملکردی که به عهده دارد را بسیار پرقدرت تر از تسمه انجام می دهد.

نتیجه اینکه هر دو قطعه (هر نوع که روی خودرو بسته شده است) باید زود به زود چک شوند تا سلامت آنها معلوم گردد. زیرا در صورت خرابی و پارگی، می تواند هزینه های زیادی روی دست مالک خودرو بگذارد.

ریمپ ام وی ام ایکس 33 – مزایای ریمپ MVM X33 و MVM X33S

 

اگر تسمه خودرو پاره شود، چه می شود؟

پارگی تسمه تایم

1. اول از همه مختل شدن زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ ها اتفاق می افتد.

2. دوم برخورد پیستون با سوپاپ ها و تولید صدای زیاد در موتور.

3. و نتیجه اینکه ورود سوخت و اکسیژن که باید در یک زمان مشخص و هماهنگ در سیلندر اتفاق بیفتد، با اختلال روبرو می شود و تولید انرژی و نیرو در موتور از کار می افتد. این یعنی اینکه موتور از کار می افتد.

 

و اما زمان مناسب برای تعویض تسمه تایم

زمان مناسب تعویض تسمه تایم

زمان مناسب برای تعویض تسمه برای هر نوع خودرویی می تواند متفاوت باشد. مدت زمان مربوطه در دفترچه راهنمای مربوط به آن خودرو قید شده است. اما خیلی ها معتقدند که نباید به این زمان های گفته شده اعتماد کرد. زیرا بسیار دیده شده که زودتر از موعد، تسمه تایم از کار افتاده است. اما معمولا تا 60 هزار کیلومتر کارکرد، باید تسمه تایم را تعویض نمود (بهتر است از 40 هزار کیلومتر کارکرد به بعد، گوش به زنگ باشید). این مورد را هم در نظر بگیرید که خود تسمه تایم هم دارای یک مدت زمان استفاده و انقضا می باشد. یعنی اگر خودرو یک گوشه ای افتاد و آن 60 هزار کیلومتر کارکرد را طی نکرد، باز هم ممکن است نیاز به تعویض تسمه باشد. زیرا تسمه تایم فقط بین 3 تا 5 سال بعد از تولید، مدت انقضا دارد.

یک نکته بسیار مهم دیگر را باید به شما گوشزد کنیم. آن اینکه تا قبل از رسیدن به کیلومتر مورد نظرتان برای تعویض تسمه، هر چند مدت سلامت تسمه را بررسی نمایید تا کاملا مطمئن شوید که مشکلی پیش نمی آید (البته این کار باید توسط مکانیک انجام شود). پارگی تسمه می تواند هزینه بسیار گزافی روی دستتان بگذارد، پس این توصیه را جدی بگیرید.

و اما نکات مهم درباره تسمه تایم و علائم پارگی یا نزدیک شدن به زمان پارگی آن:

1. تسمه تایم قبل از پاره شدن به صدا می افتد و هنگام رانندگی و مخصوصا در موقع شتابگیری، صدایی شبیه به قیژ قیژ کردن ایجاد می کند. اگر چنین صدایی شنیدید، اصلا بی تفاوت نمانید و خودرو را به مکانیک نشان دهید.

2. هر مشکلی در قطعات حیاتی موتور، منجر به فشار بیشر روی موتور و عملکرد آن می شود. اگر برای تسمه اشکالی پیش بیاید، موتور تلاش بیشتری برای هماهنگ کردن قطعات و انجام عملکردهایشان صرف می کند و این یعنی مصرف بیشتر سوخت و خروج دود از اگزوز خودرو. پس بالا رفتن مصرف سوخت و خروج دود را هم جدی بگیرید.

3. گاهی اوقات تسمه پاره نمی شود اما دندانه های آن فرسوده و نهایتا معیوب و ناکارآمد می شوند که در این صورت هم باید تسمه تعویض شود. برای همین است که باید زود به زود تسمه تایم را بررسی نمایید تا از سالم بودنش اطمینان یابید.

4. شل بودن تسمه یا فرسوده شدن دندانه های آن باعث می شود تنظیم موتور خودرو به هم بریزد. اگر هنگام شتاب گیری دور موتور به عددی بین 2 تا 4 هزار رسید، نشان دهنده عدم تنظیم موتور است.

5. به هم خوردن زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ ها که ناشی از عیب و ایراد در تسمه خودرو است، باعث ایجاد مشکل در استارت خودرو نیز می شود. پس با دیدن اختلال در استارت خودرو، به تسمه تایم شک کنید.

چند نکته دیگر

6. هرگز با خودرویی که در معرض پاره شدن تسمه است رانندگی نکنید و در اولین فرصت آن را تعویض نمایید.

7. قبل از مسافرت ها، حتما از سالم بودن تسمه اطمینان حاصل کنید و کیلومتر تعویض آن و سالم بودن تسمه و دندانه های آن را چک نمایید. اگر نزدیک به زمان کیلومتر تعویض تسمه بود، حتما آن تعویض کنید. زیرا در زمان مسافرت، فشار بیشتری به خودرو وارد می شود که اصلا توصیه نمی شود پشت گوش بیندازید.

8. هر بار زمان تعویض تسمه-تایم، کیلومتر خودرو را در یک دفترچه ثبت کنید تا یادتان نرود و دچار سردرگمی نشوید.

 

کریمی تیونینگ – بهترین مرکز تخصصی ریمپ ایسیو در کرج و استان البرز

کریمی تیونینگ بهترین مرکز ریمپ در کرج

آیا می دانید که ریمپ ایسیو مزایای فوق العاده ای دارد که می توانید از آن برای بهبود کیفیت خودرو و رانندگی با آن و کاهش مشکلات و خرابی های قطعات مهم و گران قیمت موتور بهره ببرید. ریمپ ایسیو می تواند بسیاری از مشکلات نرم افزاری خودروهای داخلی را برطرف نماید و همچنین اقدامی بسیار ضروری برای خودروهای وارداتی است. زیرا این خودروها از نظر برنامه ریزی ایسیو با توجه به بنزین مصرفی کشور ما نقص عمده دارند و یا با شرایط آب و هوایی ایران هماهنگ نیستند. و حتما باید در تنظیمات آنها بازنگری صورت بگیرد تا توان موتور و کیفیت خودرو افزایش یابد.

مشاوره رایگان:

ما در کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ با دو سال ضمانت ریمپ، آماده ارائه هرگونه مشاوره و خدمات در زمینه ریمپ و تیونینگ خودروهای داخلی و خارجی به شما مراجعه کنندگان عزیز هستیم. مسیرهای ارتباطی شما با مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *