بریدن ترمز خودرو

ترمز بریدن و عمل نکردن ترمز ماشین، یکی از حوادث بسیار خطرناک و ناخوشایند می باشد که ممکن است هرگز برایمان پیش نیاید. اما خب اتفاق است دیگر، ممکن هم هست پیش بیاید. با اینکه حتی فکر کردن به این موضوع هم دلهره آور است، اما بهتر است اقدامات مناسب و درست در زمان بریدن ترمز خودرو را یاد بگیریم. تا اگر خدای نکرده چنین مشکلی برایمان پیش آمد، بدانیم که چگونه خودروی ترمز بریده را متوقف کنیم.

اولین قدم این است که خونسردی خود را کاملا حفظ نمایید. هرچه بیشتر هول و دستپاچه شوید، سطح توانایی و عملکردتان پایین تر و ناکارآمدتر می شود. با ما در “کلینیک کریمی تیونینگ”بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با اقدامات لازم در زمان ترمز بریدن خودرو بیشتر آشنا کنیم:

 

پدال ترمز را چک کنید

ترمز کردن و پدال ترمز

این توصیه برای قبل از شروع به حرکت خودرو است، البته زمانی که دیدید ترمز خودرو نمی گیرد هم باید اولین کاری می کنید، چک کردن پدال ترمز باشد. ترمز بریدن و عمل نکردن آن، معمولا به دو صورت اتفاق می افتد. یا پدال ترمز آنقدر سفت (که به آن ترمز پر یا چوب شدن ترمز هم می گویند) می شود که نمی توانید آن را فشار دهید. در این صورت باید بررسی کنید که چیزی زیر پدال مانع نشده باشد. مثلا کفپوش زیر پای راننده یا قفل پدال یا قفل فرمان که معمولا راننده ها آنها را همان گونه در زیر پای خود رها می کنند.

دومین شکل ترمز بریدن، شل شدن پدال ترمز (که به آن خالی کردن ترمز یا ترمز خالی هم می گویند) به صورتی که مانند جسمی لق می شود و معلوم است که هیچ عملکردی را ایجاد نمی کند. در این صورت، احتمالا روغن ترمز تمام شده (مقدار آن کم شده است) یا کیفیت خود را از دست داده و فاسد شده که لازم است میزان و کیفیت آن بررسی شود. ترمز خالی شدن خودرو به دلیل نقص در سیلندرها یا داغ شدن بیش از اندازه ترمزها هم اتفاق می افتد.

 

اول باید سرعت ماشین را کم کنید!

ترمز بریدن خودرو

هنگام ترمز بریدن و عدم عملکرد سیستم ترمز خودرو، باید سعی کنید با روش دنده معکوس، سرعت خودرو را کاهش دهید و شتاب را کم کنید. این کار را باید با حفظ خونسردی و با عکس العمل سریع و بدون وقت کشی انجام دهید. چرا که شرایط خودرو و ماشین های دیگری که در جاده و خیابان در حال حرکت هستند، اجازه هیچ گونه تعللی به شما نمی دهد.

چگونگی انجام دنده معکوس

دنده معکوس به معنی این است که با گاز ندادن و فشار ندادن پدال گاز، اجازه دهید که دور موتور خودرو و در نتیجه سرعت کم و کمتر شود. پس قدم اول این است که پا را از پدال گاز بردارید و در لاینی که مناسب با سرعت خودروتان است به حرکت ادامه دهید. (به هیچ عنوان با سرعت خیلی بالا به سمت لاین کم سرعت نروید، باید قدم به قدم سرعت را کاهش دهید و بعد به کنار جاده بروید).

زمانی که سرعت خودرو کم شد، دنده آن را پایین تر ببرید، مثلا از 5 به 4 و در قدم های بعدی، از 4 به 3 و… و زمانی که به سرعت های نزدیک به 10 کیلومتر رسیدید، بزنید دنده 1 و خودرو را به کنار جاده هدایت کنید و در شرایط مناسب با کشیدن ترمزدستی، ماشین را متوقف کنید.

نکته1:

اگر جاده خلوت بود، می توانید با حرکت مارپیچی و کمک گرفتن از اصطکاک خودرو با جاده، سرعت آن را خیلی سریع تر کم کنید.

نکته 2:

ترمز دستی را در سرعت پایین و به آرامی بکشید تا درست عمل کند و منجر به ایستادن خودرو شود. در سرعت های بالا، فقط با دنده معکوس، سرعت خودرو را کم کنید.

 

چند توصیه بسیار مهم هنگام بریدن ترمز خودرو

ترمز دستی

1. معمولا قبل از بروز هر گونه مشکل شدیدی در خودرو، علایم خفیف در آن ظاهر می شود. مثلا مدت ها قبل از ترمز بریدن، ترمز خودرو دیرتر عمل می کند و راننده مشکل در متوقف کردن خودرو و طول کشیدن آن را متوجه می شود. این علامت بسیار خوبی است که قبل از ترمز بریدن به شما می گوید سیستم ترمز را سرویس و بررسی نمایید.

2. در صورت ترمز بریدن، اول از همه باید خونسرد باشید. از هول شدن و اقدامات عصبی خودداری نمایید تا مغز شما واکنش درست را فرماندهی کند.

3. سریعا با روشن کردن چراغ های هشدار و فلاشر و همچنین بوق زدن های هشدار گونه، به خودروهای دیگر بروز نقص فنی در خودروی خود را اطلاع دهید. تا کمک حال وضعیت خودروی شما باشند و در مسیرتان قرار نگیرند.

4. اگر ترمز ماشین نرم بود و قابل فشردن بود، چندین بار آن را فشار دهید. زیرا در این صورت هم می تواند کمی به کاهش سرعت کمک کند.

5. اگر خودرو دنده اتومات است، آن را در حالت دستی قرار دهید و بعد دنده معکوس دهید. دنده معکوس باید با حوصله و دقت انجام شود.

6. هرگز ترمز دستی را در سرعت های بالا نکشید. زمان کاهش سرعت و بعد از دنده معکوس هم باید ترمز دستی را به آرامی بکشید تا مشکلی ایجاد نکند.

7. در ضمن انجام تمام این کارها، شش دانگ حواستان به جلو، جاده و خودروهای دیگر باشد. زیرا تمام این کارها برای جلوگیری از بروز تصادفات است.

8. اگر با انجام تمام اقدامات بالا، در نهایت خودرو به طور کامل متوقف نشد، از موانع جاده ای برای متوقف کردن خودرو کمک بگیرید. البته با حفظ ایمنی کامل آن هم در سرعت های پایین (کمربندها را هم ببندید).

ریمپ ایسیو و مهمترین چیزهایی که باید بدانید – مرکز ریمپ کریمی تیونینگ در کرج

 

نکته آخر

لنت ترمز

یادتان باشد که پیشگیری همیشه بهتر است درمان است. با انجام دوره ای و مرتب سرویس خودرو و مخصوصا سیستم ترمز، تعویض لنت ترمز، تعویض روغن ترمز و بررسی دیسک ها و…، حوادث اینچنینی پیش نمی آید. ضمن اینکه ترمز بریدن در سیستم های ترمز ABS کمتر پیش می آید. بنابراین لازم نیست نگران باشید، اما دانستن این نکات برای هر راننده ای ضروری است.

ریمپ تیبا 2 – افزایش شتاب و کاهش مصرف

 

کریمی تیونینگ – بهترین مرکز تخصصی ریمپ ایسیو در کرج و استان البرز

آیا می دانید که ریمپ ایسیو مزایای فوق العاده ای دارد که می توانید از آن برای بهبود کیفیت خودرو و رانندگی با آن و کاهش مشکلات و خرابی های قطعات مهم و گران قیمت موتور بهره ببرید. ریمپ ایسیو می تواند بسیاری از مشکلات نرم افزاری خودروهای داخلی را برطرف نماید و همچنین اقدامی بسیار ضروری برای خودروهای وارداتی است. زیرا این خودروها از نظر برنامه ریزی ایسیو با توجه به بنزین مصرفی کشور ما نقص عمده دارند و یا با شرایط آب و هوایی ایران هماهنگ نیستند. و حتما باید در تنظیمات آنها بازنگری صورت بگیرد تا توان موتور و کیفیت خودرو افزایش یابد.

مشاوره رایگان:

ما در کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ با دو سال ضمانت ریمپ، آماده ارائه هرگونه مشاوره و خدمات در زمینه ریمپ و تیونینگ خودروهای داخلی و خارجی به شما مراجعه کنندگان عزیز هستیم. مسیرهای ارتباطی شما با مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *