فیلتر بنزین یا صافی بنزین

فیلتر بنزین یا صافی بنزین یکی از اجزای کوچک اما مهم در سیستم سوخت رسانی است. این فیلتر باعث می شود سوختی که از سمت باک به محفظه احتراق می رسد، کاملا تصفیه شده و مناسب برای ایجاد یک احتراق پرقدرت و حداکثری باشد. درست مانند سیستم هوارسانی که در سر راه خود، یک فیلتر هوا دارد تا هوای پاک و تمیزی را برای احتراق وارد سیلندرها نماید. بنابراین نقش فیلترها خیلی مهم و ضروری است.

با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو و تیونینگ و برق خودرو در کرج و استان البرز –  همراه باشید تا شما را با صافی بنزین و جزئیات مهم درباره آن بیشتر آشنا کنیم:

 

فیلتر بنزین – صافی بنزین چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

فیلتر کاغذی بنزین

همان طور که می دانید، کیفیت بنزین مورد استفاده در سیلندرها و موتور خودرو باید دارای استانداردهایی باشد تا هم یک احتراق مناسب ایجاد کند و هم اینکه آلایندگی زیادی نداشته باشد. بحث کیفیت بنزین مربوط به دو موضوع است، یکی کیفیتی که باید در زمان تولید بنزین در آن ایجاد شود و یک بنزین با خلوص بالا تولید گردد تا آلایندگی کمتری در خودرو داشته باشد.

اما موضوع دیگر درباره کیفیت بنزین، آلودگی های احتمالی است که بر سر راه بنزین تا رسیدن به سیلندرها وجود دارد. در زمان سوخت گیری، ذخیره سازی بنزین در باک و رسیدن آن از باک به محفظه سوخت، ممکن است مقداری آلایندگی مانند ذرات گرد و خاک، ذرات فلز، رسوب اکسید فلزات و همچنین رطوبت وارد بنزین شود. این آلایندگی ها در بنزین، توسط صافی بنزین فیلتر و تصفیه می شود تا بنزینی تمیز و باکیفیت بالا وارد موتور شود. اگر این آلودگی ها از بنزین جدا نشود:

  • منجر به خام سوزی بنزین می شود.
  • باعث استهلاک و زنگ زدن قطعات موتوری می شود.
  • باعث سوختن سوپاپ ها و زنگ زدگی سیلندرها و سرسیلندرها می شود.
  • عمر پمپ بنزین کاهش می یابد.
  • مصرف بنزین را بالا می برد.
  • آلایندگی خودرو را افزایش می دهد.
  • بازدهی موتور و عملکرد آن را پایین می آورد.

بنابراین صافی بنزین علاوه بر افزایش راندمان سوختن بنزین و افزایش قدرت موتور، باعث محافظت از آن نیز می شود. اهمیت فیلتر سوخت در خودروهای انژکتوری بسیار بااهیمت است. زیرا همان طور که می دانید، سوخت از انژکتورها مانند تزریق شدن وارد منیفولد گاز می شود که وجود هرگونه آلودگی و رسوبات در بنزین، باعث مسدود شدن آن می شود و کار سوخت رسانی را مختل می نماید.

 

صافی بنزین در کجاست و در چه جایی از خودرو تعبیه شده است؟

در خودروهای قدیمی تر، محل صافی بنزین در بخشی نزدیک به باک بنزین و یا در نزدیکی موتور خودرو قرار داشت. اما در خودروهای جدیدتر، فیلتر بنزین در همان داخل باک بنزین قرار دارد تا از ابتدا، یک سوخت تمیز و پاک در مسیر سوخت رسانی جریان یابد.

در ابتدای باک، یک توری وجود دارد تا ذرات و رسوبات بزرگ را تصفیه کنید. سپس پمپ بنزین و بعد از آن، فیلتر بنزین قرار دارد تا بنزین را به طور کامل تصفیه و تمیز نماید.

 

ساختار و جنس صافی بنزین

فیلتر بنزین یک ساختار استوانه ای دارد که شامل مسیر ورودی، مسیر خروجی، پوسته یا بدنه محافظ فیلتر (از جنس پلاستیک بادوام یا فلز) و یک فیلتر استوانه ای در داخل آن است. به این ترتیب بنزین با فشار از طریق مسیر ورودی وارد فیلتر می شود و در آنجا توسط فیلتر، تصفیه و از طریق مسیر خروجی هم خارج می گردد.

فیلتر اصلی در داخل صافی بنزین، معمولا از جنس کاغذ، نمد یا پارچه است. این فیلتر هر جنسی که داشته باشد، به صورت یک ساختار استوانه ای پره ای یا چین دار درست می شود. این پره ای یا چین دار بودن فیلتر باعث می شود خیلی بهتر و موثرتر بنزین را تصفیه کند و ناخالصی های آن را بگیرد.

انواع فیلتر بنزین

فیلتر کارتریجی: این فیلتر قابلیت باز شدن دارد و بدنه فلزی آن باز می شود. در صورت لزوم برای تعویض فیلتر، آن را باز می کنند و فقط صافی کاغذی، نمدی یا پارچه ای آن تعویض می شود.

فیلتر غیر کارتریجی: این نوع فیلتر بنزین قابلیت باز شدن ندارد و در صورت لوزم تعویض، کل آن باید عوض شود.

چه زمانی باید فیلتر بنزین را تعویض کنیم؟

تاثیر فیلتر بنزین در بالا نگه داشتن کیفیت سوخت و احتراق، بسیار زیاد است و به همین خاطر در صورت لزوم تعویض، باید سریعا آن را تعویض نمود. معمولا هر 15 هزار کیلومتر کارکرد، باید صافی بنزین را عوض کرد.

یک نکته:

یادتان باشد که بالا رفتن عمر خودرو و مستهلک شدن باک بنزین، باعث ورود بیش از اندازه آلایندگی ها و رسوبات و خوردگی ها به بنزین می شود و این موضوع صافی بنزین را با کار زیادی و خرابیِ زودتر از موعد مواجه می کند.

 

علائم خرابی فیلتر بنزین

خرابی صافی بنزین

با خراب شدن فیلتر و عدم کارایی مناسب آن در تصفیه سوخت، بنزین کثیف و بی کیفیتی وارد محفظه احتراق می شود که در نتیجه باعث بروز علائمی در کارکرد موتور و خودرو می گردد. از روی این علائم هم می توانید متوجه نقص در فیلتر بنزین شوید و آن را تعویض نمایید. علائمی مانند:

مطالب پیشنهادی “سایت کریمی تیونینگ”:

5 دلیل تقه زدن ماشین که باید بدانید

ریمپ دنا پلاس توربو اتوماتیک به صورت انحصاری در کریمی تیونینگ

تیونینگ و ریمپ ام وی ام X22 پرو به صورت انحصاری در کریمی تیونینگ

 

آشنایی با ریمپ ایسیو و مزایای آن در خودروها

ریمپ علم برنامه ریزی مجدد ایسیو است که قابلیت برطرف کردن بسیاری از مشکلات فنی و نرم افزاری خودرو را دارد. ریمپ مزایای بسیار خوب و مثبتی دارد که کیفیت خودرو، طول عمر قطعات آن و کیفیت رانندگی با آن را ارتقا می بخشد. مانند:

بهبود توان و گشتاور خودرو

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

رفع خطای فرسودگی کاتالیست

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودروی رسول کریمی

 

کریمی تیونینگ بهترین مرکز ریمپ ایسیو کرج و استان البرز

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *