صدای ناک موتور

ناک موتور و ایجاد صدایی غیر عادی که خیلی از شما با آن آشنایی دارید و می دانید که باید خیلی فوری به فکر بررسی آن باشید. ریمپ ایسیو یکی از آن گزینه های اصلی است. در ادامه بیشتر با این موضوع آشنا خواهید شد.

 

اول از همه: ناک موتور چیست؟

احتراق ناقص یا ناک موتور

Engine Knock یا ناک موتور، اصطلاحی است که به احتراق ناقص یا اصطلاحا خامسوزی بنزین در موتور گفته می شود و این احتراق ناقص با ایجاد صدا در موتور و گاهی هم به صورت ضربه هایی به گوش می رسد و نشان از بروز اختلال در موتور خودرو می باشد.

گاهی تشخیص این صدا کمی سخت می باشد اما به اگر به موقع تشخیص داده شود، از بروز مشکلات جدی در موتور خودرو جلوگیری می شود. زیرا ناک بودن موتور، ضرر بسیاری برای خودرو دارد می تواند خسارت ایجاد کند.

 

دلیل ایجاد ناک موتور چیست و چگونه و چرا ایجاد می شود؟

بنزین

ناک زدن یا ضربه زدن در موتور، ناشی از سوخت ناقص بنزین در محفظه می باشد که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از دلایل آن می توان به اکتان پایین بنزین (کیفیت پایین بنزین مصرفی)، بی کیفیت بودن روغن موتور، پایین بودن کیفیت شمع ها و همچنین رسوب گرفتن محفظه سوخت اشاره کرد.

اکتان همان مقاومت در برابر گرما و حرارت است. زمانی که مخلوط هوا و بنزین در حال جمع شدن می باشد، آتش ناشی از خودسوزی به سرعت انجام می شود. که اجازه نمی دهد آتش به صورت جرقه شمع صورت بگیرد. در واقع عدد اکتان اشاره به توانایی متراکم شدن سوخت قبل از احتراق دارد. اگر بخواهیم این مسئله را به زبان ساده ‌تر بگوییم، هرچه عدد اکتان یک بنزین یا سوخت بالاتر باشد، آن سوخت در مقابل احتراق مخرب در محفظه موتور مقاوم ‌تر است. (یک سوخت خوب باید فقط  بعد از جرقه شمع شعله ور شود و شعله احتراق آن به صورت آهسته ، تمام اتاقک احتراق را طی کند تا انرژی مفیدی بر سر پیستون وارد آید).

بهترین بنزینی که در ایران موجود است بنزین سوپر می باشد که عدد اکتان آن 91 است . ( این در حالی است که بنزین معمولی دارای عدد اکتان 85 به پایین می باشد). پس دقت کنید که استفاده از بنزین مرغوب با اکتان مناسب، از ناک موتور جلوگیری می کند و یکی از روش های برطرف کردن ناک موتور هم همین مسئله است.

 

تشخیص ناک موتور

صدای ناک خودرو

برای تشخیص ناک موتور کافیست با دقت به صداهایی که از موتور ماشینتان بلند می شود، گوش کنید. یک روش ساده برای تشخیص ناک موتور این است که زمانی که ماشین روشن و در حال حرکت است و پا را از روی پدال گاز برمی دارید، صدایی مثل به هم خوردن قاشق و چنگال از موتور شنیده می شود که نشانه ناک موتور است و باید جدی بگیرید. (البته باید این را بدانید که گاهی این صدا با صدای سوپاپ اشتباه گرفته می شود). ناک باعث ایجاد اخلالاتی در خودرو می شود که عبارتند از:

کم شدن قدرت موتور

زیاد شدن میزان آلایندگی

ذوب شدن یا سوراخ شدن پیستون

کج شدن شاتون

یاتاقان زدن

وارد آمدن فشار به میلنگ

 

ریمپ ایسیو و کمک به حل مسئله ناک موتور

ریمپ ایسیو برای ناک موتور

با ریمپ کردن موتور خودرو، می توان تغییراتی در جداول جرقه زنی ایجاد کرد. که بشود با همین بنزین معمولی موجود در ایران هم عملکرد مناسبی در موتور ایجاد کرد. شما می توانید از خدمات حرفه ای و تخصصی تیم کریمی تیونینگ برای ریمپ ECU و اعمال تغییرات در برنامه زمان بندی آوانس جرقه زنی برای حل مشکلات ناک موتور کمک بگیرید. با این روش، ناک موتور برای همیشه و به طور کامل از بین می رود و خیالتان از این بابت راحت خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *