لرزش درجا موتور خودرو

یکی از ایرادات موجود در خودروها، لرزش درجا موتور است. یعنی زمانی که ماشین روشن و ثابت است و در حال حرکت نیست، خودرو لرزشی واضح دارد که می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد و نیاز به بررسی دقیق دارد. در ادامه با روشهای حل این مشکل آشنا می شوید. ضمن اینکه باید بدانید از بین بردن دسته ای از لرزشها، مکانیکی است و تنها بعضی از دلایل لرزش خودرو نیاز به ریمپ کردن دارد.

 

دلایل لرزش موتور خودرو که نیاز به تعویض و تعمیر مکانیکی دارد

تعمیر خودرو

در ابتدا لازم است تا با آن دسته از دلایل لرزش درجا موتور خودرو که بر اثر خرابی و مستعمل شدن قطعات مکانیکی در خودرو ایجاد می شوند، آشنا شوید. در ادامه هر یک از این دلایل را به ترتیب و کامل توضیح داده ایم:

 

خرابی و شکستگی در دسته موتور

دسته موتور

موتور خودرو روی قطعه ای به نام دسته موتور سوار و محکم می شود تا لرزش و ارتعاش ناشی از کارکردن موتور را بگیرد و آن را ثابت و محکم سرجایش نگه دارد. بنابراین در صورت بروز لرزش در خودرو، اولین کار این است که دسته موتور را بررسی و در صورت مشاهده خرابی، له شدگی و شکستگی آن را تعویض نمود.

 

دور موتور درجا پایین است

در هر خودرویی، وقتی موتور آن روشن است، دور موتور درجا در یک محدوده معین قرار دارد، مثلا ۸۵۰ برای پراید یا پژو و ۷۵۰ برای خودروی ۲۰۶. اگر به هر دلیلی، خودرو نتواند این دور موتور درجا مشخص را حفظ کند،  موتور دچار لرزش خواهد شد و این لرزش به وضوح در خودرو مشاهده می شود. درواقع چون دور موتور کمتر از مقداریست که ماشین را روشن نگاه دارد و همچنین به قدری نیست که ماشین خاموش شود، موتور دچار لرزش می شود. برای تنظیم دور موتور درجا، بررسی دریچه گاز (که ممکن است کثیف شده باشد و نیاز به تمیز کردن داشته باشد) و نیز ریست کردن برنامه کامپیوتر خودرو می تواند راهگشا باشد.

 

مشکل در پاشش سوزن انژکتور

در خودروهای چهارسیلندر فعلی، پاشش با ۴ سوزن انژکتور و به صورت MPFI هست. اگر پاشش یکی از این سوزن ها به هر دلیلی کمتر یا بیشتر از مقدار تعیین شده در ایسیو خودرو (ECU) باشد، باعث ایجاد لرزش در خودرو می شود. البته باید یادآور شد که سنسور اکسیژن در سیستم های انژکتوری، پاششها را به صورت دقیق کنترل می کند اما ممکن است یک سوزن بیشتر از حد مشخصی بنزین به بیرون بپاشد یا یکی از عیوب پاشش را داشته باشد. مانند تصویر زیر:

سوزن انژکتور

اگر سیستم انژکتوری اتومبیل مشکل پیدا کند، باعث بروز نقص در سیستم سوخت رسانی به سیلندرها هم می‌شود و احتراق به درستی انجام نمی شود و در نتیجه باعث لرزش موتور می گردد. همچنین هنگام حرکت، با کاهش توان یا افزایش مصرف سوخت هم مواجه خواهیم بود. شست و شوی انژکتورها با دستگاه اولتراسونیک در مراحل اولیه می تواند چاره ساز باشد اما اگر مشکل برطرف نشد، باید سوزن انژکتور را تعویض کرد.

 

ضعیف بودن جرقه شمع ها

در صورت وجود مشکل در شمع ها، عمل احتراق هم به درستی انجام نمی شود و موتور خودرو دچار لرزش می شود. برای رفع این مشکل باید به تمیز کردن شمع ها از دوده با برس فلزی و همچنین سرویس به موقع شمع ها و تنظیم دهانه آنها دقت کرد.  هر نوع از شمع ها، عدد مشخصی را به عنوان gap دارد که باید با فیلر مناسب آن تنظیم شود.

 نکته دیگر اینکه عدم تنظیم دهانه شمع، باعث تاخیر در فرایند جرقه زدن و ایجاد لرزش در دور آرام می شود و نیز باعث افت توان و افزایش مصرف سوخت می گردد.

 

ضعیف بودن جرقه کوئل

کوئل

همانطور که می دانید در ماشین های جدید امروزی، معمولا جرقه برای هر 2 سیلندر زده می شود یعنی جرقه سیلندر ۱ و ۴ و جرقه سیلندر ۲ و ۳. پس در یکی از سیلندرها احتراق صورت می گیرد و در سیلندر دیگر که در حال تخلیه است، جرقه هرز اتفاق می افتد. این جرقه هرز باعث سوختن هیدروکربن باقی مانده از احتراق قبلی می شود. پس باید بدانید که کویل ها به عنوان تامین کننده برق برای جرقه شمع ها، اگر دچار ضعف یا فرسودگی شوند می توانند لرزش درجا در خودرو ایجاد کنند.

می توانید با سرچ کردن در گوگل ، با روشهای تست اُهمی کوئل آشنا شوید و خودتان به راحتی سالم بودن کوئل خودروتان را بررسی کنید. در خودروهای داخلی، خرابی کوئل در ماشین های خانواده ۲۰۶ موتور ۱۴۰۰ و ۱۶۰۰ بیشتر دیده می شود. اما نکته مهم دیگری که لازم است بدانید این است که خرابی کوئل علاوه بر لرزش در موتور، با خارج شدن دود سیاه (خام سوزی) از اگروز هم همراه است.

 

بروز مشکل در سیستم سوخت رسانی

اگر فیلتر سوخت به موقع عوض نشود یا پمپ بنزین خودرو ضعیف شود، لرزش درجا در خودرو ایجاد می گردد.( این مورد با خاموش شدن غیرقابل پیش بینی و یکدفعه ماشین هم همراه می باشد). یکی دیگر از دلایل ضعیف شدن پمپ بنزین این است که در فیلتر دائمی پمپ بنزین به تدریج، انسداد و گرفتگی ایجاد می شود و فشار بنزین کاهش می یابد.

 باید بدانید که خرابی یا داغ کردن پمپ بنزین، علائمی همچون گاز نخوردن ماشین در سربالایی و خالی شدن پدال گاز زیر پا  ایجاد می کند. اما در اکثر مواقع نیم سوز شدن پمپ بنزین است که باعث لرزش درجا می شود و با فشار آوردن بیشتر روی پدال گاز بصورت درجا، لرزش هم بیشتر می شود.

 

وایرها را چک کنید

وایرها مسئول انتقال برق تولید شده در کوئل ها به سر شمع ها هستند. بنابراین اگر یکی از وایرها نتواند این برق را به طور کامل منتقل کند یا به دلیل خرابی و پارگی، ترمینال آن به بدنه، اتصال کوتاه دهد، لرزش درجا ایجاد خواهد شد.

اگر وایرها دچار مشکل باشند، می توانید از روی ریپ زدن ماشین به خصوص در دور موتور پایین متوجه این موضوع شوید و سریع وایرها را چک کنید.

 

 

دلایل لرزش درجا ماشین که با ریمپ کردن ایسیو برطرف می شود

کریمی-تیونینگ-کرج-ریمپ

مشکلاتی که در قسمت های قبل گفته شد، ایراداتی هستند که نیاز به تمیز کردن قطعه، تنظیم یا تعویض آن دارند. اگر خودروی شما هیچ یک از مشکلات بالا را ندارد اما با این وجود مشکل لرزش درجا دارد، احتمالا موتور آن، دارای ایراد ضعف آب بندی سرسیلندر یا ضعف رینگهای تراکم می باشد. در این صورت ریمپ کردن به کمکتان خواهد آمد که به آن ریمپ اصلاح دور آرام گفته می شود.

در این ریمپ با توجه به میزان لرزش درجا،  بین ۵۰ تا ۱۵۰ دور به مقدار دور آرام ماشینتان اضافه می گردد. این را هم بدانید که این ریمپ برای همیشه لرزش درجای خودروی شما را از بین می برد و برگشت ناپذیر می باشد. تیم کریمی تیونینگ با بیش از پانزده سال سابقه درخشان در زمینه ریمپ ایسیو، آماده ارائه خدمات به شما مشتریان عزیز است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *