آمپر دمای آب

برای خاموش و روشن شدن فن اتومبیل، میزان دمای آب یک عامل تعیین کننده است که ایسیو خودرو با توجه به میزان این دما؛ فرمان خاموش و روشن شدن فن و سیستم خنک کننده را صادر می کند. خیلی از خودروها، تنظیمات مناسبی روی عدد تعیین شده دمای آب ندارند و این باعث ایجاد مشکلاتی در خودرو می شود. در ادامه با موضوع کاهش دمای آب با ریمپ ایسیو آشنا خواهید شد و اینکه این کار چه مشکلاتی را برطرف می کند. با تیم کریمی تیونینگ همراه باشید.

 

ایسیو خودرو و سنسور دمای آب

تنظیم خودرو و ریمپ

کم شدن آب و افزایش دمای موتور، دلایل مختلفی دارد که می تواند عملکرد موتور خودرو را دچار اختلال کند. مشتریان زیادی هستند که از این موضوع ناراضیند و می خواهند که فن رادیاتور زودتر شروع به کار کند و از افزایش بیش از حد دمای آب و بالارفتن میزان حرارت موتور جلوگیری نماید.

آب، درون موتور می چرخد تا دمای موتور (که دمای بسیار بالایی است) را پایین بیاورد و از آسیب رسیدن به قطعات مختلف آن جلوگیری کند. دمای خود این آب، در اثر گرما بالا می رود و میزان این دما، در روشن و خاموش شدن فن رادیاتور (خنک کننده) تعیین کننده است. برای تشخیص زمان روشن شدن و شروع به کار فن خنک کننده رادیاتور، کامپیوتر خودرو (ECU) از سنسور های مخصوصی برای تشخیص دمای آب استفاده می کند. این سنسور تشخیص دمای آب را سنسور دمای آب رادیاتور یا فشنگی آب می نامند.

فشنگی آب، دمای آب رادیاتور را می سنجد و ایسیو خودرو با توجه به برنامه ای که از قبل در رابطه با عدد دمای آب برایش تعریف شده است، دستور شروع کار یا پایان کار موتور فن را به لوله های فن ارسال می کند.

 

ریمپ ایسیو خودرو برای کاهش دمای آب موتور

جوش آوردن ماشین

با توجه به توضیحاتی که در قسمت قبل دادیم ، متوجه شدیم که برای ای سی یو هر خودرویی، یک عدد برای شروع به کار و یک عدد برای پایان کار فن تعیین شده است (البته خود این اعداد هم به صورت مشخص برای دور کند و دور تند فن هم تعریف شده اند).

متاسفانه در خودرو هایی که در ایران تولید می شود، به زمان شروع روشن شدن فن، مخصوصا در شرایط آب و هوایی متفاوت دقت نشده است. در اکثر خودرو ها، شروع دور کند روی دمای ۹۷ درجه و دور تند، روی دمای ۱۰۲ درجه تنظیم شده است. با کوچکترین اختلال در سیستم فن رادیاتور، ماشین اصطلاحا جوش می آورد. اگر ماشین در دمای ۹۶ درجه که دمای پایین تر از شروع کار فن هست خاموش شود و بعد از 10 دقیقه ماشین روشن شود، دمای آب بالای 100 درجه می رود و باعث فشار آمدن به واشر سرسیلندر به واسطه حرارت و گرمای بسیار بالا می شود.

و اما ریمپ کردن ایسیو برای کاهش دمای آب تنظیمی در برنامه خودرو

برای کاهش دمای فن رادیاتور، می توان از طریق ریمپ ایسیو این کار را به صورت اصولی و تضمینی انجام داد. با ریمپ کردن می توان به تنظیمات کامپیوتر خودرو دسترسی پیدا کرد و از طریق همین فرایند، دمای فن رادیاتور را به طور دقیق و تخصصی و با توجه به نیاز خودرو (نوع موتور، شرایط آب و هوایی و…) تنظیم کرد. با تنظیم دوباره دمای سنسور آب رادیاتور، شاهد افزایش عمر موتور و واشر سر سیلندر خواهیم بود.

 

کاهش زیاد دمای آب و یا یکسره کردن فن خنک کننده، ممنوع!

همان طور که افزایش دمای آّب و بالا بودن بیش از حد دمای سنسور آب رادیاتور باعث جوش آوردن خودرو و آسیب به واشر سرسیلندر و دیگر قطعات موتور می شود، پایین بودن زیاد از حد آن و یا یکسره کار کردن فن رادیاتور هم مشکلات دیگری را به خودرو تحمیل می کند.

این کار باعث ایجاد آسیب و خرابی در قطعات مکانیکی و بروز مشکلات جدی در موتور خودرو می شود که به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

 

تیم کریمی تیونینگ با سالها تجربه درخشان و ارائه خدمات تخصصی در زمینه ریمپ ایسیو به مشتریان عزیز، آماده هرگونه مشاوره و تنظیم مجدد برنامه کامپیوتر خودروی شماست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *