آشنایی با رله خودرو و رله دوبل

اگر با خودرو و مباحث فنی مربوط به آن آشنایی دارید، حتما با رله خودرو نیز تا حدودی آشنا هستید. رله خودرو یک قطعه کوچک اما بسیار کاربردی در سیستم برق خودرو است که در بسیاری از بخش های آن به کار می رود. کار رله در واقع، هماهنگ کردن سیم کشی برق خودرو است تا نظم بیشتری در این سیستم برقرار شود و حجم سیم های به کار رفته، خیلی زیاد نشود و البته وظایف دیگری که در ادامه خواهیم گفت.

با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با رله خودرو و وظایف آن در سیستم برق خودرو بیشتر آشنا کنیم:

 

رله خودرو چیست؟

سیم پیچ رله

رله خودرو یک سوئیچ اتوماتیک یا یک کلید الکترومغناطیسی است که با کمک یک جریان الکتریکی ضعیف، قادر است عملکردهای مختلفی در خودرو و سیستم برق آن را کنترل و مدیریت نماید. از رله ها در قسمت های مختلفی از خودرو استفاده شده است و به همین خاطر بدون رله خودرو، در واقع یک جای کار می لنگد و کار سیستم ها و بخش های مختلف با اختلال روبرو می شود.

رله خودرو چگونه کار می کند؟

رله خودرو از یک سیم پیچ، هسته آهنی و صفحه پلاتینی تشکیل شده است که با ورود یک جریان الکتریکی ضعیف، تبدیل به میدان معناطیسی (آهنربا) می شود و مانند یک کلید یا سوئیچ اتومات عمل می کند. با آهنربایی شدن سیم پیچ، هسته آهنی بر فنریت صفحه پلاتینی (صفحه پلاتینی یا بدون فنر است و خودش حالت ارتجاعی دارد و یا اینکه متصل به یک فنر می باشد) غلبه می کند و آن را به سمت سیم پیچ حرکت می دهد.

این جابه جا شدن صفحه پلاتینی، باعث اتصال کنتاکت ها به یکدیگر و در واقع، روشن و خاموش شدن کلید می شود و اجازه عبور جریان اصلی را برقرار می سازد. با قطع شدن جریان برق، فنر به حالت اولیه باز می گردد و مدار بسته می شود.

 

از رله خودرو در کدام بخش ها استفاده می شود؟

استارتر برقی

آفتامات

رابط های کامپیوتری

چراغ ها

بوق و…

 

رله دوبل یا رله دوتایی

رله دوبل ماشین

رله دوبل یا رله دوتایی؛ قطعه اصلی برای تقسیم برق در خودروهای انژکتوری است. کار رله دوبل این است که ولتاژ مورد نیاز را به ECU و اجزای مختلف سیستم سوخت رسانی ارسال نماید.

این نوع رله، از ترکیب دو رله ساخته شده است که به یکدیگر متصل هستند. یکی از این دو رله، رله اصلی و دیگری رله دوم یا رله پمپ بنزین می باشد. رله دوبل هم از یک سیم پیچ با هسته آهنی و یک کنتاکت تشکیل شده است و دارای پانزده عدد پایه است. رله دوبل، برق قسمت‌ های الکتریکی زیر را در خودرو تامین می‌ کند.

پمپ بنزین خودرو

سیستم جرقه زنی خودرو

سیستم سوخت رسانی

سنسور‌های خودرو

 با باز کردن سوئیچ توسط راننده، برق ۱۲ ولتی به سمت رله جریان می‌ یابد. به محض ورود برق به درون رله دوبل، آن دو رله به هم می‌ چسبند. پس از چسبیدن این دو رله به هم، برق دوازده ولتی به قطعات الکتریکی خودرو منتقل می‌ شود و قطعات می توانند شروع به کار کنند.

 

عیب یابی رله خودرو

اتصال رله خودرو

برای عیب یابی رله، باید آن را باز کنید و با اهم متر، سالم بودنش را بررسی نمایید. بین پایه های 85 و86 سیم پیچ رله، باید مقاومت الکتریکی کمتر از 100 اهم باشد و همچنین نباید اتصالی وجود داشته باشد.

با برقراری یک ولتاژ 12 ولتی (در حدود یک الی دو ثانیه) بین این دو پایه رله، باید صدای تیک تیک قطع و وصل شدن به گوش برسد و در غیر این صورت، رله سالم نیست.

در یک رله سالم، میان دو پایه 87 و 30 نباید هیچ اتصالی وجود داشته باشد.

 

علائم خرابی رله خودرو

از آنجا که قطعات الکترونیکی خودرو در قسمتی از سیستم به یک رله یا رله دوبل متصل هستند و قطع و وصل جریان الکتریکی در آنها به کمک رله انجام می شود، با از کار افتادن یک رله در سیستم، مشکلات مختلفی ممکن است ایجاد شود. بنابراین علائم خرابی رله نیز می تواند متعدد باشد. گاهی اوقات ممکن است اتصال رله شل شده باشد و با محکم کردن آن، مشکل حل شود. علائم خرابی رله خودرو:

توقف ناگهانی خودرو

کم نور شدن چراغ ها و یا اختلال در آنها

از کار افتادن بالابر شیشه

مشکل در سیستم تهویه خودرو

و…

مطالب پیشنهادی “سایت کریمی تیونینگ”:

11 نکته برای نگهداری از سیستم خنک کننده خودرو در تابستان

تعویض شمع و وایر شمع برای عملکرد بهینه خودرو

ریمپ دنا پلاس توربو اتوماتیک به صورت انحصاری در کریمی تیونینگ

 

آشنایی با ریمپ ایسیو و مزایای آن در خودروها

ریمپ و برق خودرو کریمی تیونینگ

ریمپ علم برنامه ریزی مجدد ایسیو است که قابلیت برطرف کردن بسیاری از مشکلات فنی و نرم افزاری خودرو را دارد. ریمپ مزایای بسیار خوب و مثبتی دارد که کیفیت خودرو، طول عمر قطعات آن و کیفیت رانندگی با آن را ارتقا می بخشد. مانند:

بهبود توان و گشتاور خودرو

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

رفع خطای فرسودگی کاتالیست

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

 

کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودروی رسول کریمی

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *