آمپر سرعت خودرو

طراحی خودروهای امروزی به شکلی صورت گرفته است که تمامی اطلاعات ریز و درشت خودرو به ایسیو موتور فرستاده شود تا همه چیز تحت کنترل باشد. یکی از موارد بسیار مهم در سیستم های موتوری امروزی، سرعت خودرو است که وظیفه سنجش آن را سنسور سرعت بر عهده دارد. سنسور سرعت یک پایه خروجی دارد که می تواند اطلاعات مربوط به سرعت لحظه ای خودرو را به صورت پالس به ECU ارسال نماید.

بنابراین نقش این سنسور در موتور خودرو بسیار مهم است و سالم بودن آن، تاثیر زیادی در کیفیت عملکرد موتور دارد. با ما در مرکز ریمپ کریمی تیونینگ همراه باشید تا با این قطعه، نقشی که در خودرو دارد و همچنین علائم خرابی آن بیشتر آشنا شوید.

اول از همه بدانیم سنسور سرعت خودرو چیست؟

سنسور سرعت

در هر لحظه از حرکت خودرو، لاستیک ها دارای یک سرعت متفاوت و مشخص هستند که وظیفه سنجش دقیق این سرعت و ارسال اطلاعات مربوط به آن، بر عهده سنسور سرعت می باشد.

این قطعه در مسیر خروجی گیربکس به دیفرانسیل قرار گرفته است. علاوه بر این، سنسور اطلاعات سرعت زمان وارد کردن نیرو به چرخ ها هنگام استفاده از سیستم ترمز ABS را هم به ایسیو ارسال می کند. تمامی این اطلاعات توسط ایسیو ECU موتور پردازش می شود که در نتیجه باعث حفظ ثبات و بالانس خودرو در هنگام رانندگی می گردد.

البته پالس های ارسالی به ECU برای سنجش پارامترهای دیگر مانند درک سرعت خودرو و نمایش آن، دنده درگیر شده در خودرو، تصحیح دور آرام هنگامی که خودرو در حال حرکت است، بهینه سازی شتاب خودرو و کاهش مکث های خودرو هم مورد استفاده قرار می گیرد.

بعضی از انواع سرعت سنج ها از یک حلقه دندانه دار و یک سیستم هشدار دهنده تشکیل شده اند. به طور کلی سنسور سرعت موجود در گیربکس، سرعت چرخشی حلقه های دو سر میل لنگ را محاسبه می کند. سنسورهای موجود در دیفرانسیل با استفاده از حلقه های متصل به چرخ دنده همان عملیات سنسورهای قبل را انجام می دهند.

روش عیب یابی سنسور سرعت

یکی از اصلی ترین نشانه های خرابی سنسور سرعت که باید بدانید این است که در ایست و توقف آنی، ماشین خاموش می شود و در هنگام سر بالایی و دنده معکوس، موتور ریپ می زند.

معرفی روش های تست خرابی سنسور سرعت

تست ولتاژی سنسور سرعت:

 ابتدا سوکت سنسور را بکشید و دو سر ولت متر را به پایه های 1 و 2 متصل نمایید. باید عدد ولتاژ، 12 ولت را نشان دهد. در غیر این صورت مسیر برق تا رله دوبل را تست کنید.

تست اهمی سنسور سرعت:

سیم پایه 3 را از سوکت تا (ECU)، به وسیله اهم متر بررسی نمایید. مقاومت آن باید کمتر از یک اهم باید باشد در غیر این صورت خراب است.

 

علائم خرابی قطعه سنسور سرعت را بشناسید…

روشن شدن چراغ چک

1- از کار افتادن کیلومترشمار

2- سرعت سنج درست کار نمی ‌کند.

3- درجا زدن عقربه کیلومتر شمار

4- ریپ زدن موتور خودرو در دنده معکوس و هنگام حرکت در سربالایی

5- با ترمز ناگهانی، خودرو خاموش می ‌شود.

6- در حین تعویض دنده موتور می ‌لرزد و گاز نمی ‌گیرد.

7- در حین توقف خودرو خاموش می ‌شود.

8- کاهش بازده سوخت

9- صدای نامناسب خودرو به هنگام کار کردن و یا افت ناگهانی قدرت خودرو

10- چراغ چک موتور روشن می ‌شود.

11- روشن شدن چراغ سیستم ضد قفل ترمز

12- عدم نمایش مقدار کارکرد خودرو در صفحه داشبورد

13- مشکل هنگام تعویض دنده

14-  عملکرد نامناسب کروز کنترل

15- پریدن دنده از طرف گیربکس

 

اگر به عملکرد بهینه خودرو و راحتی و آسایش بیشتر در رانندگی اهمیت می دهید. توصیه می کنیم مطالب پیشنهادی زیر درباره ریمپ ایسیو را مطالعه نمایید. علم ریمپ قادر است خودرویی بسیار باکیفیت تر و توانمندتر از چیزی که از در حال استفاده از آن هستید را برایتان به ارمغان آورد. با ریمپ ایسیو می توانید مشکلات نرم افزاری موتور و ایرادات فنی دیگر که مربوط به برنامه ریزی تنظیم شده در ایسیو است را بهبود دهید و موتور تقویت شده با بازدهی بیشتر ایجاد کنید:

مزایای ریمپ علاوه بر کاهش مصرف سوخت + پاسخ برخی سوالات

دلایل کاهش قدرت موتور + روشهای افزایش قدرت و شتاب خودرو با ریمپ

ناک موتور و تاثیر ریمپ ایسیو برای حل آن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *