آشنایی با سیم کشی برق خودرو

سیستم برق خودرو از مهمترین و اصلی ترین بخش های یک خودرو است که بسیاری از عملکردهای مختلف در موتور و خودرو، یا مستقیما به این سیستم بستگی دارد و یا اینکه با کمک برق تولیدی توسط این سیستم به انجام می رسد. بنابراین آشنایی با عوامل و اجزای مختلف برق خودرو (مانند سیم کشی خودرو) کمک زیادی به نگهداری بهتر خودرو و رفع مشکلات احتمالی آن خواهد کرد.

با ما در “کلینیک کریمی تیونینگ”بهترین مرکز ریمپ و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با سیستم سیم کشی خودرو و اجزای آن بیشتر آشنا کنیم:

 

سیستم سیم کشی برق خودرو

همان طور که تولید و ذخیره برق در خودرو مهم و ضروری است، توزیع این برق بین اجزای مختلفِ مصرف کننده برق نیز اهمیت ویژه ای دارد و تا سیم کشی ها و مدارهای جریان دهنده برق خودرو وجود نداشته باشند، هیچ سیستم و قطعه ای نمی تواند عملکرد خود را تکمیل کند. سیم کشی خودرو شامل اجزای زیر می باشد:

سیم ها

فیوزها

اتصلات یا سوکت ها

در ادامه به معرفی هر یک از بخش های این سیستم خواهیم پرداخت:

 

سیم ها و وظایف آنها در سیستم برق خودرو

سیم ها در سیم کشی خودرو

سیم ها در اتومبیل مسئول انتقال جریان برق و اطلاعات (سیگنال ها و پیام های تبادلی از سنسورها و ایسیو و…) هستند، یعنی دو وظیفه بسیار با اهمیت در کارکرد خودرو، کامپیوتر خودرو و قطعات برقی دیگر. سیم ها دارای جنس مسی هستند و کیفیت و میزان مس به کار رفته در آنها، تاثیر زیادی در کارایی سیم دارد. طول و قطر سیم ها بر اساس اتصال و جریانی که برقرار می کنند، انتخاب می شود.

رنگ سیم ها:

اما مهم ترین چیزی که در ارتباط با سیم ها در سیستم برق خودرو وجود دارد، رنگ آنهاست. هر مداری دارای سیمی به رنگ مخصوص خودش می باشد که باعث می شود عیب یابی و تعویض آنها راحت تر صورت بگیرد. طبق یک قانون نانوشته، خودروسازها این قوانین رنگی را اجرا می کنند و در اکثر خودروها به همین منوال است.

دلایل داغ شدن باتری ماشین چیست؟

 

فیوزها

جعبه فیوز خودرو

جریان های عبوری از سیم ها ثابت نیستند و ممکن است دچار نوساناتی شوند که برای سیم ها آسیب رسان است و باعث ذوب آنها می شود (البته این اتفاق پرتکرار نیست و به ندرت پیش می آید). بنابراین باید از سیم ها محافظت شود تا کل مدار سالم باقی بماند.

کار فیوزها محافظت از سیم هاست تا اگر جریانی قوی تر از مقاومت سیم عبور کرد، فیوز بپرد و جریان قطع شود. فیوزها در خودرو در جعبه فیوز قرار دارند که یکی زیر داشبورد سمت راننده و دیگری در زیر کاپوت و نزدیک به موتور تعبیه شده است.

فیوزهای موجود در جعبه فیوز نزدیک به موتور:

پمپ فن رادیاتور

پمپ بنزین

ترمز ضد قفل

 ECU

فیوزهای موجود در جعبه فیوز زیر داشبورد:

فیوز سوئیچ

فیوز قطعات برقی داخل کابین خودرو

ریمپ دانگ فنگ H30 کراس – افزایش قدرت موتور تا بهبود گیربکس

 

 اتصالات یا سوکت ها

سوکت ها و اتصالات برق خودرو

سیم کشی برق خودرو با سوکت ها تکمیل می شود. سوکت ها مسیر اتصال جریان برق به مصرف کننده ها هستند و باعث می شوند قطعات برقی بتوانند جریان برق را از سیم ها دریافت کنند. غیر از این، اتصالات و سوکت ها باعث می شوند کار تعمیرات قطعات برقی و مدارهای سیم کشی و فیوزها هم راحت تر صورت بگیرد.

سوکت ها باید ضدآب، ضد زنگ و دارای اتصال الکتریکی مناسب باشند که خود از 4 جز پوسته، پین، نگهدارنده پین و واشر عایق تشکیل شده اند.

ریمپ زانتیا 2000 و 1800 – افزایش توان و شتاب و کاهش مصرف سوخت

 

آشنایی با ریمپ ایسیو و مزایای آن برای رفع ایرادات خودروهای ایرانی و خارجی

کریمی تیونینگ بهترین مرکز ریمپ کرج و استان البرز

ریمپ علم برنامه ریزی مجدد ایسیو است که قابلیت برطرف کردن بسیاری از مشکلات فنی و نرم افزاری خودرو را دارد. ریمپ مزایای بسیار خوب و مثبتی دارد که کیفیت خودرو، طول عمر قطعات آن و کیفیت رانندگی با آن را ارتقا می بخشد. مانند:

بهبود توان و گشتاور خودرو

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

رفع خطای فرسودگی کاتالیست

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

 

کریمی تیونینگ – تخصصی ترین و مجهزترین مرکز ریمپ و برق خودرو در کرج و استان البرز

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *