ریمپ و تیونینگ خودرو

در این مقاله قصد داریم شما را با کاتالیزور خودرو، عوامل خرابی آن و همچنین رفع خطای کاتالیست از طریق ریمپ ایسیو بیشتر آشنا کنیم. ریمپ کردن به شما کمک می کند تا خودروهایی که در اثر کار کردن با بنزین بی کیفیت دچار مشکل می شوند (معمولا خودروهای خارجی) را به راحتی به حالت اول تبدیل کنید.

 

کاتالیزور خودرو چیست؟

رفع خطای کاتالیست

کاتالیزور یا مبدل کاتالیست یکی از قطعات سیستم اگزوز و خروج دود از موتور خودرو محسوب می شود که نقش بسیار ضروری و حساسی در کاهش آلایندگی خودرو دارد. خیلی از رانندگان فکر می کنند که کاتالیست قطعه مهمی لااقل برای خود خودرو نیست. اما باید بگوییم کاتالیزور نه تنها برای محیط زیست بسیار ضروری است بلکه برای کارکرد بهتر موتور هم نقش مهمی دارد و در صورت خرابی و یا برداشته شدن این قطعه، موتور عملکرد خوبی نخواهد داشت.

کاتالیزور، گازهای سمی و کشنده ای مثل مونواکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته ناشی از احتراق بنزین در موتور را در مسیر خروجی این گازها از طریق لوله اگزوز، به بخار آب و گاز دی اکسید کربن تبدیل می کند. در بسیاری از کشورها، رانندگی با خودروی بدون کاتالیزور، به دلیل خطرهای بسیار مخرب آلایندگی برای محیط زیست، جرم بسیار سنگینی محسوب می شود.

 

علائم خرابی و نقص در مبدل کاتالیست خودرو

مبدل کاتالیست خودرو یا کاتالیزور

هر خرابی و نقصی در قطعات خودرو، نشانه هایی دارد که رانندگان با تجربه، خیلی زود از آن باخبر می شوند. همیشه به صدا و رفتار خودروی خود دقت کنید تا در مراحل اولیه، متوجه نقص در آن شوید و از مشکلات جدی تر بعدی جلوگیری نمایید.

خرابی، گرفتگی و هر گونه نقص در عملکرد کاتالیزور علائمی دارد که عبارتند از:

افزایش مصرف سوخت به صورت ناگهانی و یکدفعه ای

کاهش شتاب خودرو و قدرت موتور

بروز مشکل در استارت خوردن ماشین و روشن نشدن آن

روشن شدن چراغ چک خودرو

لرزش موتور در سرعت های پایین و بد کار کردن ماشین

استشمام بوی بد شبیه به بوی تخم مرغ گندیده در کابین

 

خودرویی که در کاتالیزور آن مشکل وجود دارد، در تست آلایندگی معاینه فنی رد خواهد شد.

نکته: زمانی که خودرو خاموش و سرد است، اگر کاتالیزور آن را با دست تکانی بدهید و صدایی شبیه به تکان خوردن سنگریزه از داخل آن شنیده شود، ممکن است علت آن، از هم پاشیدن و تخریب شبکه های داخل کاتالیزور باشد.

اگر به علت گرفتگی شبکه های کاتالیزور، خروج دود حاصل از احتراق موتور دچار مشکل شود، ورود هوا به موتور هم مختل می شود و عملکرد موتور هم دچار افت شدید و کاملا محسوس می شود.

 

نمایش خطای کاتالیست – عواملی که باعث خراب شدن کاتالیزور می شوند

دود لوله اگزوز

  1. باید بدانید که مبدل کاتالیست، به تغییرات دما و ترکیبات گازهای خروجی بسیار حساس است، مثلا خراب شدن واشر سر سیلندر، منجر به ورود آب و روغن به محفظه احتراق می شود و در نتیجه گازهای خروجی ایجاد شده، به کاتالیزور آسیب می رساند.
  2.  اگر سیستم جرقه زنی ماشین ایراد پیدا کند، ناقص سوختن مخلوط سوخت و هوا به مبدل کاتالیست آسیب می رساند.
  3. همچنین گرم شدن بیش از حد موتور و بالا رفتن دمای آن، می تواند کاتالیزور را خراب کند و منجر به بروز خطای کاتالیست در آن شود.
  4. استفاده از مکمل های شستشوی انژکتور و اکتان بوسترها هم به کاتالیزور آسیب می رساند.
  5. یکی دیگر از علل خرابی کاتالیزور، ضربه شدید و صدمات فیزیکی می باشد.

 

رفع خطای کاتالیست با ریمپ ایسیو

ریمپ ایسیو

مبدل کاتالیست خودرو به دلیل نامرغوب و بی کیفیت بودن نوع بنزین مصرفی، به مرور زمان دچار گرفتگی می شود.که معمولا دارندگان خودرو به جای تعویض کاتالیست، آن را تخلیه می کنند. همان طور که گفتیم گرفتگی کاتالیزور باعث افت شتاب موتور می شود و به همین دلیل، برخی از مالکین خودروها، از هدرز برای افزایش شتاب کمک می گیرند.

همان طور که می دانید خودروهای یورو ۴، دارای دو سنسور اکسیژن هستند.و پس از نصب هدرز یا خالی کردن کاتالیست، چراغ چک با خطای کاتالیست در آنها روشن می شود. مرکز تخصصی کریمی تیونینگ با دانش فنی و تجربه بالای خود در زمینه ریمپ ایسیو، این خطا را برطرف می کند. البته باید بگوییم که تخلیه کاتالیست به هیچ عنوان مورد تایید نیست زیرا آلایندگی زیادی را در پی دارد.

مثلا خطای کاتالیست در لیفان ۶۲۰ و لیفان X60 با موتور ۱۸۰۰، شایع ترین ایراد در این خودروها است.  که با ریمپ ایسیو قابل برطرف شدن است. یا در خودروهای ۲۰۷ و ۲۰۶ های ایرانیزه، خطای کاتالیست بعد از نصب هدرز ایجاد می شود که می توان آن را با ریمپ کردن حذف کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *