نشت بنزین از ماشین

نشت بنزین از خودرو، دلایل مختلفی دارد و خرابی و سوراخ شدن باک بنزین، تنها یکی از این دلایل است. به هر حال، علت نشت بنزین هر چیزی که باشد، باید سریعا اقدام به رفع آن کنید. زیرا این موضوع علاوه بر اینکه میزان سوخت موجود در خودرو را کاهش می دهد، می تواند خطرناک باشد و گازهای خطرناک و آتش زا را به بیرون انتقال دهد. اگر اهل مطالعه خبرهای مربوط به حوادث باشید، حتما آتش سوزی خودروها در معابر را دیده اید که دلیل آن را نشت بنزین اعلام کرده اند!

با ما همراه باشید تا اطلاعات دقیق تری درباره این موضوع به دست آورید.

 

آشنایی با مخزن سوخت یا باک خودرو

باک خودرو

در هر مدل خودرویی، اندازه، جنس و محل قرارگیری باک بنزین متفاوت است. اما در همه آنها، سوخت از باک به موتور خودرو انتقال می یابد و در آنجا در اثر اختلاط با هوا و جرقه زنی، مشتعل می شود. با سوختن بنزین در موتور، نیروی لازم برای حرکت تامین می شود. بنابراین باک بنزین، اولین گام از این فرایند پیچیده است.

بنزین یا هر سوخت دیگری در خودرو، اشتعال زاست و خیلی سریع می تواند آتش به پا کند. بنابراین خیلی طبیعی است که با مشاهده نشتی و بیرون ریختن سوخت از باک یا هر جای دیگر خودرو، نگران شد و به فکر چاره بود.

 

علت نشتی بنزین از خودرو

بنزین ریزی و نشت سوخت

خب همانطور که گفتیم نشت بنزین از خودرو دلایل مختلفی دارد که معمولا این دلایل فقط به باک بنزین و مخزن آن مربوط نیست و به یک سیستم سوخت رسانی وسیع تر ارتباط پیدا می کند که در ادامه به طور مفصل آنها را تشریح کرده ایم:

 

آسیب دیدن باک خودرو

وارد آمدن ضربه و سوراخ شدن باک و همچنین فرسودگی بدنه باک، از اصلی ترین دلایل نشت بنزین از زیر بسیاری از خودروهاست. پس در قدم اول معاینه باک ماشین و بررسی بدنه آن ضروری است. همچنین باک بنزین ممکن است از سمت بالا فرسوده و سوراخ شود. این اتفاق در اثر رطوبت و آلاینده هایی مثل نمک جاده که در بالای باک به دام می افتند و راهی برای خروج ندارند، می افتد.

 

آسیب و تخریب لوله های انتقال

یکی از ضروری ترین کارها برای یک راننده، بررسی مرتب و دقیق لوله های انتقال سوخت خودرو، مخصوصا شلنگ دریچه باک سوخت می باشد. زیرا یکی از علت های نشت بنزین از باک، لوله های انتقال سوخت و مشکلات مربوط به آنهاست. نقش شلنگ دریچه باک، انتقال بنزین از داخل باک به سمت موتور می باشد. علت بنزین ریزی از زیر خودروی پراید و البته سایر ماشین ها، می تواند آسیب دیدگی این شلنگ یا خوب و محکم بسته نشدن بست ها و اتصال های این شلنگ باشد. در بسیاری از موارد دیده شده که علت بنزین ریزی از زیر ماشین، شکاف های ریز بین شیلنگ و قطعه ای است که روی آن نصب گردیده است.

 

خراب شدن سیستم تزریق سوخت

انژکتور هم می تواند یکی از دلایل بیرون ریختن بنزین از زیر ماشین باشد. زمانی که بنزین از انژکتور نشت می کند، ممکن است به این دلیل باشد که سیلر لاستیکی در قسمت پایینی آن یا حلقه به شکل O در بالای آن، در نتیجه ساییدگی و پارگی، خشک شده و ترک خورده است. نصب نادرست انژکتورها هم باعث نشتی سوخت می شود. نصب نادرست معمولا به این معنی است که سیلر یا حلقه O شکل آسیب دیده و باید تعویض شود.

 

تعمیر باک بنزین، بررسی سیستم سوخت رسانی و رفع دلیل نشتی

رفع علت نشت بنزین از باک

اول از همه لازم است که مکانیک قسمت زیرین باک را برای اینکه ببیند بنزین به پایین باک کشیده شده یا نه بررسی ‌کند. بعد از آن چک کردن کل بدنه باک خودرو برای شناسایی دقیق محل اصلی نشتی ضروری می باشد. همان طور که در قسمت های قبل گفتیم، ممکن است که مشکل از لوله ها و سیستم انژکتوری باشد که در صورت سالم بودن بدنه باک، احتمالا دلیل نشتی یکی از همین گزینه هاست. البته مکانیک در نگاه اول می تواند قسمتی که دلیل بنزین ریزی است را متوجه شود و خیلی وقت گیر نیست.

در صورت خراب و سوراخ بودن باک، باید دید که باک قبلی قابل استفاده و تعمیر هست یا نه که اگر باشد، مکانیک با روش های مخصوصی مثل جوش دادن یا استفاده از چسب های مخصوص، این سوراخ را برطرف می کند. در غیر این صورت باک باید تعویض شود.

لوله های انتقال بنزین خراب یا انژکتور معیوب هم در صورت نیاز، تعمیر یا تعویض می شوند. در انتها هم باید خودرو کاملا چک شود تا نشتی کاملا برطرف شده باشد و دیگر مشکلی از بابت این موضوع وجود نداشته باشد.

 

نکته پایانی درباره پمپ بنزین خودرو

شاید علت نشت بنزین خودرو را نتوان از پمپ بنزین دانست، اما حتما می دانید که این قطعه حیاتی در مسیر همین سیستم سوخت رسانی قرار دارد و سالم و درست کار کردن آن، اهمیت زیادی در کارکرد درست خودرو دارد. این قطعه نیاز به تعویض زود به زود ندارد اما عمر آن نیز نامحدود نیست و بهتر است با مشاهده هر گونه از نشانه هایی که در ادامه گفته می شود، سریعا اقدام به بررسی و تعمیر آن نمایید:

پایین آمدن ناگهانی سرعت

شتاب گرفتن ناگهانی خودرو

عدم روشن شدن خودرو و یا مشکل در استارت خوردن

خاموش شدن خودرو در حال حرکت

 

هرگونه مشکل در پمپ بنزین خودرو مساوی است با اختلال در رسیدن بنزین از باک خودرو به موتور آن که متاسفانه خطر بسیار جدی برای سرنشینان و خودرو به دنبال دارد. کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ با سالها تجربه و ارائه بهترین خدمات به مشتریان در زمینه ریمپ و برق خودرو، آماده انجام مشاوره و حل مشکلات مربوط به قطعات برقی و همچنین افزایش بهبود در عملکرد خودروی شما می باشد.

 

 

مطالبی که پیشنهاد می کنیم مطالعه شود تا با ریمپ و تیونینگ خودرو به صورت حرفه ای و تخصصی آشنا شوید:

مزایای ریمپ علاوه بر کاهش مصرف سوخت + پاسخ برخی سوالات

آیا ریمپ ecu ضرر دارد؟ معایب ریمپ ایسیو خودرو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *