قدرت موتور و شتاب خودرو

کاهش قدرت موتور خودرو، یکی از مشکلاتی است که خیلی از دارندگان خودرو با آن مواجه هستند و حتما به دنبال رفع آن می باشند. قبل از هر اقدامی برای افزایش قدرت موتور و افزایش شتاب خودروی خود، بهتر است اطلاعات دقیقی درباره روش های موجود برای این کار به دست بیاورید که ما در ادامه به طور مفصل به شما خواهیم گفت. ضمن اینکه باید بدانید افزایش شتاب خودرو و قدرت موتور، یکی از اصلی ترین خدماتی است که ریمپ ایسیو آن را در اختیار شما قرار می دهد و می توانید به عنوان یک روش کارساز و اصولی به آن نگاه کنید. البته این در شرایطی است که خودرو از لحاظ مکانیکی و سلامت قطعات، مشکلی نداشته باشد که تمام این موارد در مراجعه شما به مرکز ریمپ کریمی تیونینگ مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

قدرت موتور خودرو از کجا می آید و چگونه ایجاد می شود؟

طرز کارکرد موتور

همان طور که می دانید، در موتورهای درونسوز 4 فاکتور اصلی باید ایجاد شود تا نیرو برای کارکرد موتور و خودرو تامین گردد که عبارتند از:

تامین هوا

سوخت

ایجاد تراکم و فشرده سازی

جرقه زنی

 

بعد از اینکه 4 عامل اصلی بالا به طور صحیح و با قدرت در کنار هم قرار می گیرند، می توان انتظار داشت که خودرو به خوبی کار کند و از قدرت و شتاب خوبی برخوردار باشد. بنابراین دانستن این نکته ضروری است که اگر اختلال و اشکالی در هر یک از فاکتورهای 4 گانه پیش بیاید، عملکرد موتور خودرو هم مختل می شود. البته این اختلال بسته به میزان شدت آن متفاوت است. اما حتی در مراحل اولیه اختلال و حتی به صورت خفیف هم، تاثیر خود را روی شتاب خودرو و قدرت موتور آن نشان می دهد و رانندگان تیزبین خیلی زود متوجه آن خواهند شد.

 

 

عامل اصلی کاهش قدرت موتور و پایین آمدن شتاب خودرو

تعمیر موتور

همان طور که در قسمت قبل گفتیم، اگر مشکلی در هر یک از بخش های تامین هوا، سوخت و… ایجاد شود، موتور با مشکل می شود. در واقع دلیل اصلی این مشکل، خرابی و فرسوده شدن قطعات موتور می باشد. قطعاتی که در موتور مسئول ایجاد شرایط تولید نیرو هستند، باید به صورت دوره ای مورد بررسی قرار بگیرند تا خودرو همیشه سرحال و شتاب خوبی داشته باشد.

فرسوده شدن قطعاتی که در ادامه معرفی می کنیم، دلیل اصلی کاهش قدرت موتور است:

 

کثیفی فیلتر هوا

فیلتر هوا از بخش های اصلی سیستم تنفسی خودرو است و سالم و تمیز بودن آن، از نیازها و شرایط لازم و ضروری برای خوب کار کردن موتور خودرو می باشد. اگر فیلتر هوا آکنده از گرد و غبار و خاک و… شود، فرایند تنفس موتور و تامین هوای لازم برای آن مشکل پیدا می کند و موتور برای دسترسی به میزان هوای کافی به تکاپو می افتد.

پس اگر فکر می کنید که موتور خودرو حال خوشی ندارد و دچار افت قدرت و شتاب شده، در گام اول فیلتر هوای آن را چک کنید.

 

مسدود شدن مبدل کاتالیست

مبدل کاتالیست در مسیر گازهای خروجی قرار دارد و به خروج گازهای تولید شده در موتور کمک می کند. ممکن است به مرور زمان با جمع شدن ذرات، جرم و…، مبدل کاتالیست دچار گرفتگی شود و مسیر گازهای خروجی را مسدود کند. بنابراین اگر مبدل کاتالیست خراب، کثیف و مسدود باشد، گازهای تولیدی سمی و غیر سمی نمی توانند خارج شوند و تنفس خودرو مختل می شود. این مسئله باعث پایین آمدن راندمان و قدرت موتور می شود.

 

خراب شدن پمپ بنزین

پمپ بنزین خودرو

پمپ بنزین نقش اصلی را در سوخت رسانی دارد. مثل قطعات دیگر خودرو، پمپ بنزین هم در بلند مدت فرسوده می شود و ممکن است نتواند سوخت موتور را به درستی تامین کند. در صورت خرابی پمپ بنزین، سوخت کافی به موتور نمی رسد و قطعا موتور نمی تواند بازدهی لازم (مخصوصا در دورهای بالا) را داشته باشد.

 

خراب شدن انژکتور

انژکتور مسئول تزریق سوخت کافی و برقراری تعادل بین میزان سوخت و هواست. این قطعه هم در اثر گذشت زمان، دچار گرفتگی و کثیفی می شود و نمی تواند وظیفه حساس خود را به خوبی انجام دهد. در این صورت موتور خودرو دچار کاهش قدرت می شود.

 

رسوب و خراب شدن سوپاپ ها

رسوب بستن سوپاپ‌ها، باعث ایجاد مشکل در تراکم و هوارسانی به موتور می شود و عملکرد آن را به شدت مختل می کند. در صورت رسوبی شدن سوپاپ ها، با بالا آمدن پیستون، قسمتی از مخلوط سوخت و هوا به مجاری مکش یا تخلیه رانده می شود و جرقه شمع، انفجار و قدرت ضعیف تری را ایجاد می کند. این جرقه ضعیف مساوی است با کاهش محسوس قدرت موتور!

 

فرسوده و خراب شدن رینگ پیستون

پیستون

خراب شدن و فرسوده شدن رینگ‌ها و پیستون‌ها، منجر به نشت مخلوط سوخت و هوا به کارتر می شود و در نتیجه، قدرت ناشی از احتراق به شدت پایین می آید. خرابی رینگ پیستون، متاسفانه نیاز به باز شدن کامل موتور برای تعمیر و تعویض دارد. همین طور که می دانید، این مسئله هزینه و زمان زیادی را می طلبد.

نکته مهمی که می توانید همیشه مد نظر قرار دهید تا از خرابی رینگ پیستون جلوگیری کنید، استفاده از روغن مناسب و تعویض روغن در زمان های مقرر می باشد.

 

نکته

به دلایل بالا، می توانید خرابی شمع ها و ناک زدن موتور را هم اضافه کنید که تاثیر جدی در فرایند جرقه زنی دارند و اختلال در عملکرد آنها باعث افت عملکرد موتور می شود.

 

افزایش قدرت موتور و شتاب خودرو با ریمپ ایسیو

نگهداری خودرو

با توجه به مطالبی که در بالا گفتیم، دلایل کاهش قدرت موتور، دلایل مکانیکی و قطعاتی هستند که نیاز به بررسی، تعمیر و تعویض خواهد داشت و نمی توان آنها را با ریمپ کردن درست کرد و یا به بهانه ریمپ ایسیو، آنها را نادیده گرفت.

اما ریمپ ایسیو از طریق بهبود برنامه و تنظیمات موتور خودرو، می تواند از جهاتی دیگر به افزایش قدرت موتور کمک کند و وضعیت بسیار بهتر و راضی کننده تری در خودرو ایجاد کند مثل:

رفع تاخیر و گپ پدال گاز

کاهش دمای موتور

برداشتن محدودیت سرعت

افزایش گشتاور و توان خودرو

بهبود تعویض دنده در ماشین های اتومات

 

شما عزیزان می توانید با تماس و مراجعه به تیم تخصصی و حرفه ای کریمی تیونینگ، از خدمات این مرکز برای بهبود وضعیت خودروی خود، رفع مشکلات آن و همچنین ریمپ ایسیو و تیونینگ کمک بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *