تفاوت ضد یخ سبز و نارنجی

ضد یخ ها یا همان ضد جوش های خودرو، رنگ های متفاوتی دارند که شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید بدانید این رنگ ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ کدام رنگ بهتر است و یا اینکه آیا می توان دو یا چند رنگ ضد یخ را با هم مخلوط کرد و درون خودرو ریخت؟

با ما در “کلینیک کریمی تیونینگ”بهترین و تخصصی ترین مرکز ریمپ و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا پاسخ این سوال ها را به شما بگوییم:

 

ضد یخ یا خنک کننده موتور چیست؟

اول از همه باید بگوییم که ضد یخ و ضد جوش تفاوتی با هم ندارند و یکی هستند ولی گاهی اوقات به آن ضد یخ و گاهی ضد جوش گفته می شود و این به دلیل این است که این مایع، هر دو خاصیت ضد یخ بودن و خنک کنندگی را با هم دارد.

در واقع ضد یخ یک ترکیب بر پایه مونو اتیلن گلیکول است که آن را با آب مخلوط می کنند و در رادیاتور موتور خودرو می ریزند. این مایع اجازه نمی دهد دمای آب از محدوده خاصی کمتر یا بیشتر شود و جلوی جوش آوردن و تبخیر شدن آب در تابستان و یخ زدن آن در زمستان را می گیرد.

ریمپ دنا پلاس توربو اتوماتیک به صورت انحصاری در کریمی تیونینگ

 

تفاوت ضد یخ سبز و نارنجی در چیست؟

رنگ های متفاوت ضد یخ خودرو

ترکیب پایه ای در ساخت همه انواع ضد یخ ها یکسان است و تفاوت رنگ آنها به دلیل میزان و نوع مواد افزودنی موجود در آنهاست که باعث می شود، هم رنگ متفاوتی داشته باشند و هم کارکردهای مختلف.

ضدیخ سبز:

ضد یخ سبز رنگ که تا سال های سال از آن در اکثر خودروها استفاده می شد، دارای فناوری اسید معدنی به عنوان یک پایه شیمیایی است که حاوی مواد افزودنی سیلیکات یا فسفات برای جلوگیری از خوردگی در اجزای سیستم خنک کننده فلزی می باشد.

خنک کننده سبز برای خودروهایی که فناوری ساخت آنها برای پیش از سال 2000 است، مناسب تر می باشد زیرا در این خودروها از قطعات فلزی بیشتری استفاده شده است.

ضد یخ نارنجی:

این نوع ضد یخ دارای فناوری اسید آلی است و در آن از کربوکسیلات استفاده می شود که برای خودروهای مدرن و جدیدتر که دارای بلوک ها و قطعات آلومینیومی و نایلونی بیشتری هستند، مناسب تر است.

رنگ های دیگر مانند: صورتی، زرد، طلایی، قرمز و آبی:

ضد یخ سبز و نارنجی دو رنگ از پرمصرف ترین انوع ضد یخ است و رنگ های دیگر بر اساس ساخت هر خودرو و تشخیص خودروساز در بازار وجود دارند که متناسب با نوع خودرو می باشند. همه این رنگ ها دارای پایه یکسان و از نوع گلیکول هستند و تنها در جزئیات و مواد افزودنی با هم تفاوت دارند.

ریمپ پژو 405 – ایرادات 405 و مزایای ریمپ ایسیو در GLX XU7 و SLX TU5

 

مخلوط کردن ضد یخ ها با برندها و رنگ های مختلف

از مخلوط کردن ضد یخ سبز و نارنجی یک ترکیب ژل مانند ایجاد می شود که غلظت زیادی دارد و دیگر نمی تواند مانند یک مایع در موتور گردش کند و آن را خنک نماید. این موضوع خسارت های جدی در خودرو ایجاد می کند که باید از آن بپرهیزید.اما غیر از این باید یک قانون کلی و اساسی را بدانید:

هرگز دو رنگ متفاوت از ضد یخ و یا حتی دو رنگ یکسان اما از برندهای متفاوت را با یکدیگر مخلوط نکنید!

 

مزایای ضد یخ

ضد یخ یا ضد جوش خودرو

شاید فکر کنید که آب هم می تواند موتور را به تنهایی خنک کند، پس چه نیازی به ضد یخ هست؟

باید بگوییم که دمای موتور بسیار زیاد است و آب در دمای بالا تبخیر می شود و دیگر آبی وجود ندارد که موتور را خنک کند. در زمستان ها هم آب بر اثر سرما یخ می زند. ضد یخ به دلیل ترکیباتی که دارد، از تبخیر شدن آب و یخ زدگی آن جلوگیری می کند.

اما موضوع فقط این نیست! آب به مرور زمان در لوله ها رسوب می کند و عملکرد موتور را مختل می سازد. ضمن اینکه آب برای قطعات فلزی خورنده است و باعث زنگ زدگی و خوردگی در آنها می شود. اما ضد یخ جلوی این زنگ زدگی و ایجاد رسوبات را نیز می گیرد.

 

یک نکته مهم درباره ضدیخ مخصوص خودروی شما

حتما دقت کنید که در خودروی خود از نوع و برند ضد یخی که خودروساز آن را توصیه کرده است، استفاده کنید تا خودرو دچار مشکل نشود. اگر نوع ضد یخ را نمی دانید، می توانید از نمایندگی ها سوال کنید و یا با یک سرچ کوچک، نوع آن را پیدا کنید. استفاده از ضد یخ متفاوت در خودرو، حتی تا ابطال گارانتی خودرو هم ممکن است برایتان دردسر ایجاد کند.

گول تبلیغاتی مبنی بر اینکه یک ضد یخ می تواند برای همه مدل خودرویی مناسب باشد را نیز نخورید، چنین ضد یخی وجود ندارد.

 

آشنایی با ریمپ ایسیو و مزایای آن در افزایش کیفیت خودرو

ریمپ و برق خودرو کریمی تیونینگ

ریمپ علم برنامه ریزی مجدد ایسیو است که قابلیت برطرف کردن بسیاری از مشکلات فنی و نرم افزاری خودرو را دارد. ریمپ مزایای بسیار خوب و مثبتی دارد که کیفیت خودرو، طول عمر قطعات آن و کیفیت رانندگی با آن را ارتقا می بخشد. مانند:

بهبود توان و گشتاور خودرو

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

رفع خطای فرسودگی کاتالیست

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

 

کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودروی رسول کریمی

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *