علائم خرابی رینگ پیستون

موتور دارای قطعات کوچک و بزرگی است که همگی در هماهنگی با هم کار می کنند و در نهایت باعث عملکرد دقیق و بدون نقص موتور و خودرو می شوند. اهمیت قطعات به کارکردی است که دارند نه قیمت و اندازه آنها، مثلا همین رینگ پیستون که قطعه بسیار ساده و ارزانی است اما کارکردی حیاتی و ارزنده برای موتور دارد.

با ما در کلینیک کریمی تیونینگ – بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با علل خرابی رینگ پیستون و زمان مناسب تعویض آنها بیشتر آشنا کنیم:

 

رینگ پیستون چیست؟

رینگ پیستون

رینگ پیستون که به آن رینگ موتور نیز گفته می شود، حلقه هایی از جنس فلز هستند که دور پیستون و در شیارهای آن قرار می گیرند و از نشت هرگونه گاز در اثر احتراق در محفظه سیلندر جلوگیری می کنند. در واقع کار پیستون، مهر و موم کردن محفظه احتراق در زمان اشتعال است و کار رینگ پیستون هم مهر و موم کردن عملکرد پیستون ها.

زمانی که هوا و سوخت در سیلندر مشتعل می شوند و می سوزند، پیستون که توسط شاتون به میل لنگ متصل است و زمانی که پیستون به داخل سوراخ های سیلندر حرکت می کند، میل لنگ را نیز حرکت می دهد و می چرخاند. با چرخیدن میل لنگ، خودرو به حرکت در می آید. اما رینگ پیستون ها که حلقه هایی به دور پیستون می باشند، از اصطکاک پیستون و بدنه سیلندر می کاهند و کار روغن کاری و آب بندی آن را به عهده دارند.

 

کار رینگ پیستون چیست؟

جلوگیری از ایجاد اصطکاک و سایش بین پیستون و دیواره سیلندر

آب بندی محفظه احتراق و جلوگیری از هر گونه نشتی

کنترل فشار و مقدار روغن در فاصله بین جداره سیلندر و پیستون

جمع کردن روغن از دیواره سیلندر و جلوگیری از ورود روغن به محفظه احتراق

انتقال گرما از دیواره سیلندر به پیستون با دمای پایین ‌تر و کنترل شده

تعداد و جنس رینگ پیستون

جنس رینگ پیستون از فلز چدن خاکستری است که در مقابل گرما، بسیار مقاوم و با دوام است و قابلیت ارتجاعی خوبی دارد. رینگ پیستون ها معمولا به تعداد 3 تا 5 عدد دور پیستون قرار دارند که در بعضی از خودروهای دیزلی تا 7 عدد نیز هست.

 

آشنایی با علائم خرابی رینگ پیستون

خرابی رینگ پیستون

بالا رفتن میزان مصرف روغن خودرو

گفتیم که رینگ پیستون در کنترل فشار روغن و مقدار آن دخالت دارد. از طرفی از ورود روغن به داخل محفظه احتراق سیلندر جلوگیری می کند. بنابراین زمانی که رینگ پیستون خراب می شود و کارایی لازم را ندارد، میزان مصرف روغن افزایش می یابد و روغن به محفظه سیلندر وارد و می سوزد. پس زمانی که مصرف روغن بالاست باید سلامت رینگ پیستون ها را چک کنید و در صورت لزوم آنها را تعویض نمایید.

خروج دود غلیظ و غیر معمولی از اگزوز

در قسمت قبلی گفتیم که در اثر خرابی رینگ پیستون، روغن به داخل محفظه احتراق وارد می شود و می سوزد. بنابراین در اثر سوختن روغن، دود بسیار غلیظ و زیادی از اگزوز خارج می شود و بوی روغن سوخته می دهد. این دود به رنگ خاکستری یا آبی تیره می باشد.

کاهش شتاب خودرو

اگر رینگ پیستون ها سالم باشند، هوا و سوخت در محفظه احتراق به خوبی متراکم می شوند و موتور قدرت کامل خود را دارد که باعث می شود شتاب آن زیاد و پرجان باشد. اما اگر رینگ پیستون ها خراب و فرسوده باشند، این تراکم به خوبی صورت نمی گیرد و شتاب خودرو کاهش می یابد.

و در نهایت، کاهش راندمان موتور و عدم کارکرد درست آن.

 

نگاهی به مزایای ریمپ ایسیو – بهبود کیفیت خودرو و رفع مشکلات آن

بهبود توان و گشتاور خودرو

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

رفع خطای فرسودگی کاتالیست

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

کریمی تیونینگ – بهترین مرکز ریمپ کرج و استان البرز

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 3 هزار مورد ریمپ ایسیو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *