مراقبت از گیربکس اتومات

روش های ساده ای برای افزایش طول عمر گیربکس اتومات وجود دارد. اگر با خودروی اتومات رانندگی کرده باشید، می دانید که راحتی رانندگی با آن بسیار بیشتر از مدل های دنده ای است. اما این راحتی باید با مراقبت ها و رعایت نکاتی همراه باشد تا دردسرهای خرابی گیربکس و تعمیرات آن را به دنبال نداشته باشد. چون که گیربکس اتوماتیک حساس تر از گیربکس های دستی است و زودتر خراب می شود.

با ما در کلینیک کریمی تیونینگ – بهترین مرکز ریمپ کرج و استان البرز – همراه باشید تا چند نکته ساده اما موثر در سالم نگه داشتن و افزایش عمر گیربکس اتومات و جلوگیری از خرابی آن را به شما بگوییم:

 

دنده را در وضعیت N قرار ندهید!

رانندگی با خودروی اتوماتیک

البته این توصیه فقط برای توقف های خیلی کوتاه است و درباره این موضوع اختلاف نظر وجود دارد. اما توصیه کلی این است که در زمان توقف های کوتاه مثل انتظار پشت چراغ قرمز، بهتر است خودرو در حالت D باقی بماند و ترمز بگیرید. زیرا این کار استهلاک بسیار کمتری برای گیربکس اتومات نسبت به زمانی دارد که بخواهید دنده را در وضعیت N قرار دهید.

قبل از قرار دادن دنده در وضعیت D، گاز ندهید

این یک عادت قدیمی در همه افرادی است که عادت به رانندگی با خودروی دنده دستی دارند. اما برای خودروهای اتومات خیلی مضر است. گاز دادن قبل از قرار دادن دنده در حالت D باعث اصطکاک بیشتر قطعات و در دراز مدت، باعث خرابی گیربکس اتومات می شود.

قبل از توقف کامل، دنده را در حالت P قرار ندهید

گیربکس خودرو

زمانی که دنده را در حالت P  قرار می دهید، یک پین قفل کننده داخل دنده، متصل به شفت خروجی گیربکس می گردد. اگر قبل از توقف کامل، دنده را در وضعیت P قرار دهید، امکان اینکه این پین بشکند، بسیار زیاد است.

در حین حرکت، دنده را تغییر ندهید

زمانی که خودرو در حال حرکت است، به هیچ عنوان نباید وضعیت دنده را از حالت D تغییر داد. این کار به شدت به گیربکس آسیب می زند. اول توقف کامل و بعد تغییر حالت دنده.

در سرازیری ها دنده را خلاص نکنید

رانندگان این کار را به منظور کاهش مصرف سوخت و کاهش اصطکاک گیربکس انجام می دهند. باید بگوییم که کار بسیار اشتباهی است زیرا این کار روان کاری قطعات گیربکس را دچار اشکال می کند و باعث بروز خرابی در گیربکس می شود. حتی ممکن است باعث ایجاد حادثه و تصادف هم بشود، زیرا کنترل خودرو در وضعیت خلاص را سخت تر می کند.

چند نکته تکمیلی در رانندگی با خودروهای اتومات و کمک به افزایش طول عمر گیربکس

دنده اتوماتیک

1. برای توقف خودرو در سطوح شیبدار، اول توقف کامل؛ بعد کشیدن ترمز دستی و سپس قرار دادن خودرو در وضعیت پارک (P). این کار فشار روی گیربکس را کاهش می دهد.

2. هزینه تعمیرات گیربکس اتومات زیاد است و همچنین خرابی آن نیز بیشتر اتفاق می افتد. بنابراین هرچند مدت یکبار، حتما آن را در تعمیرگاه مخصوص به صورت دوره ای سرویس نمایید.

3. توصیه کارشناسان خودرو این است که روغن گیربکس و فیلتر آن را هر 40000 کیلومتر تعویض نمایید. منتظر عدد بیشتر از این نباشید زیرا عامل اصلی خرابی گیربکس اتومات گرمای بیش از حد است که این عدد با توجه شرایط آب و هوایی کشور و همچنین ترافیک های سنگین آن، بسیار مناسب و معقول می باشد. تعویض فیلتر هم در بیشتر خودروها ضروری است و باعث افزایش عمر گیربکس می شود.

نکته:

تعویض روغن گیربکس یک کار ساده نیست و باید توسط متخصص این کار انجام شود. استفاده از روغن تقلبی یا فاسد، انتخاب روغن اشتباهی، مناسب نبودن سطح روغن (مخصوصا کم بودن آن) و استفاده از واشر‌های بی‌کیفیت (که باعث روغن‌ ریزی و کاهش روغن درون آن)، می تواند خرابی های پرهزینه ای در خودرو و گیربکس آن ایجاد نماید.

4. یادتان باشد که روشن شدن چراغ S یا Sport و چراغ Snow (*) برای هشدار خرابی و اشکال در گیربکس اتومات است. بنابراین بررسی گیربکس را در دستور کار قرار دهید.

ریمپ ایسیو و تاثیر آن در افزایش طول عمر گیربکس

آیا می دانید ریمپ ایسیو باعث بهبود بسیار چشمگیر عملکرد گیربکس اتومات می گردد؟ مشکلاتی مانند کندی گیربکس، تاخیر در معکوس کشیدن و همچنین رفع ایراد دنده مرده در گیربکس اتومات را برطرف می کند. همچنین با آپدیت برنامه گیربکس نیز عملکرد آن بسیار قوی تر و هوشمندتر خواهد شد.

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 3 هزار مورد ریمپ ایسیو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *