ماشین لوکس و گران قیمت

 یکی از اصطلاحات پرکاربرد و مهم درباره مشخصات فنی یک خودرو، قدرت موتور و گشتاور آن است. اصطلاحی که خیلی از شما شنیده اید و تا حدودی هم می دانید که به چه معناست. اما آشنایی بیشتر و دقیق تر با این موضوعات، به شما کمک می کند که خودروهای مختلف را بهتر بشناسید و ارزیابی کنید. مزیت دیگر هم اینکه اگر با ما در کریمی تیونینگ همراه باشید، با خدمات فوق العاده و بی نظیر ریمپ ایسیو برای ارتقای توان و قدرت موتور خودرو و همچنین افزایش گشتاور آن، آشنا خواهید شد.

خودروی شما با ریمپ ایسیو، به خودرویی با قدرت و گشتاوری بالاتر از حد قبل و در نتیجه با عملکردی بهتر و رضایت بخش تر تبدیل خواهد شد.

 

قدرت موتور و اسب بخار به چه معناست؟

ماشین لوکس و اسب

 در داخل موتور خودرو، هزاران بار در دقیقه انفجارهای خیلی کوچک رخ می دهد که باعث تولید انرژی (ناشی از سوخت بنزین) می شود. در واقع قدرت موتور، به معنی سرعت تولید این انرژی می باشد. هر چقدر که موتور خودرو، سوخت را موثرتر و به صورت بهینه در زمان کوتاه تری بسوزاند، می تواند انرژی بیشتری تولید کند و در نتیجه قدرت بیشتری دارد.

 این تعریف دقیقا مفهوم قدرت یا توان موتور است، به این معنا که هر چه موتور انرژی بیشتری در زمان کمتری تولید کند، قدرت یا توان آن هم بالاتر است.

و اما اسب بخار…

 اسب بخار یک واحد قدیمی است که توان یا قدرت موتور را توضیح می دهد و می سنجد. پس اسب بخار واحد اندازه گیری و مقایسه قدرت و توان تولید انرژی توسط موتور می باشد. اینکه گفته می شود مثلا قدرت موتور یک خودرو 150 اسب بخار است، به این معناست که 150 اسب آن خودرو را می کشند. در واقع قدرت موتور آن خودرو، برابر با قدرت 150 اسب می باشد.

بنابر تعاریف مشهور، یک اسب بخار بین ۷۳۵٫۵ تا ۷۵۰ وات است. در منابع و محاسبات مهندسی برق، یک اسب بخار برابر با ۷۴۶ وات است. یک اسب بخار قدرت مورد نیاز برای بلند کردن وزن ۷۵ کیلوگرم (میانگین وزن یک نفر) به ارتفاع یک متر (۳٫۲۸ فوت) و در عرض یک ثانیه است.

 

گشتاور چیست؟

گشتاور موتور

 گشتاور در اصل به شتاب یک خودرو گفته می شود. مشخصات گشتاوری که در بروشورها و معرفی محصولات دیده می‌شود، به دور موتور خودرو بر می‌گردد.‌ می‌توان اینگونه گفت که گشتاور هر چقدر بالاتر باشد، نشان از قدرت موتور بیشتر در خودرو می باشد. در نتیجه هر چقدر موتور قوی ‌تر باشد چرخ ‌ها هم قوی ‌تر به حرکت در می ‌آیند.

اگر بخواهیم ساده تر بگوییم، گشتاور میزان “قدرت چرخشی” است که یک ماشین دارد و همان نیرویی است که هنگام چرخاندن خودرو تولید می شود. حداکثر میزان گشتاور هنگام شتاب گیری خودرو است. عددی که برای آن ذکر می‌شود حداکثر گشتاور موتور (احتراق داخلی) در میل لنگ است و این معمولاً بیشتر از مقدار موجود در چرخ ‌ها است.

گشتاور نیروی است که به منظور چرخاندن یک جسم به آن وارد می شود. این نیرور در اطراف محوری معین به جسم وارد می شود. واحد محاسبه نیروی گشتاور، نیوتون متر می باشد.

 

قدرت یا گشتاور، کدام یک بهتر است؟

قدرت موتور و گشتاور خودرو

قدرت و گشتاور باید در کنار یکدیگر در نظر گرفته شوند و نمی توان گفت که کدام یک بهتر هستند. موضوع مهم این است که بدانید خودروهای با قدرت بالاتر، شتاب بهتر و سرعت بالاتری دارند. اما خودروهای با گشتاور بالاتر، شتاب اولیه بهتر و بیشتری دارند که در سرعت های پایین هم می توان از آن ها به طور بهینه استفاده کرد. این مسئله در مصرف سوخت تاثیر زیادی دارد.

 

ریمپ ایسیو چگونه باعث افزایش توان، قدرت و گشتاور موتور خودرو می شود؟

موتور بنز

ریمپ یعنی برنامه ریزی و طرح نقشه مجدد. مهارت و تکنیکی که با آن می توان تنظیمات ایسیو (کامپیوتر موتور که نحوه عملکرد موتور را در دست دارد) را تغییر داد و مجددا تنظیم کرد تا توان استخراج شده از موتور افزایش یابد. ریمپ یک علم تخصصی است که برای رفع ایرادات نرم افزاری خودرو هم کاربرد دارد.

تاثیر ریمپ بر موتور خودرو

کمپانی های خودروسازی اهداف دقیق و شیوه نامه های لازم الاجرایی برای کنترل میزان آلایندگی خودروی که می سازند را در دستور کار خود دارند. آنها باید ماشین هایی تولید و عرضه کنند که تست آلایندگی را بدون هیچ گونه خطا پشت سر بگذارند. این کار فقط از طریق کاهش سوخت قابل انجام است. کاهش سوخت هم به معنی کاهش اسب بخار (قدرت موتور و حداکثر توان) و گشتاور می باشد.

(با ریمپ می توان 5 تا 15 درصد به گشتاور و قدرت موتور اضافه کرد).

پس مشخص شد که موتور خودرو توان و گشتاور بالاتری دارد که برای پشت سر گذاشتن تست آلایندگی، توسط ایسیو خودرو محدود شده است. پاسخ خیلی ساده است!. ریمپ و تیونینگ خودرو با اعمال تغییرات در جداول مختلف ایسیو، قابلیت استفاده از توان حداکثری موتور را ارائه می دهد. ضمن اینکه ریمپ با تغییر در جداول دیگر ایسیو، باعث بهبود عملکرد بخش های مختلف موتور خودرو هم می شود که مبحثی مفصل است.

نکته مهم:

ریمپ ایسیو باید کاملا اصولی و با استفاده از به روزترین و مجهزترین نرم افزارها و تجهیزات انجام شود. ریمپ اصولی هیچ آسیبی به خودرو وارد نمی کند و اتفاقا باعث افزایش عمر موتور و راندمان آن می شود.

 

پاسخ به 2 سوال مهم:

چطور ممکن است توان خودرو افزایش یابد اما مصرف بنزین تغییری نکند و حتی کمتر شود؟

به این فرآیند اصلاح AFR یا نسبت سوخت به هوا گفته می شود. وقتی توان موتور با ریمپ ایسیو اصلاح می شود و به حداکثر خود می رسد، موتور بهینه شده و در دور پایین زودتر به کشش مورد نیاز راننده می رسد و در نتیجه سوخت کمتری مصرف می کند.

آیا با افزایش توان موتور خودرو با ریمپ کردن، فشار بیشتری به موتور وارد نمی شود؟

ریمپ باعث هماهنگ شدن موتور با شرایط آب و هوایی و بنزین بی کیفیت داخلی می شود. در نتیجه موجب افزایش توان و کاهش فشار ناشی از به کار بردن سوخت نامناسب در موتور می گردد. برای مثال توان اعلامی کارخانه برای موتور TU5 حدود ۱۰۸ اسب بخار است. اما اگر توان همین خودرو را در دستگاه داینو بررسی کنیم، خواهیم دید که توان دریافتی در سر چرخ نهایتا ۸۷ اسب بخار می باشد. با علم ریمپ می توان قدرت موتور را به توان اعلامی کارخانه نزدیک کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *