دنا DENA

دنا، خودروی خوش چهره و پرطرفدار ایرانی، یکی از بهترین محصولات خودروسازی ایران خودرو است که در ابتدا با هدف جایگزینی خودروی سمند طراحی و تولید شد. اما این جایگزینی اتفاق نیفتاد و دنا هم در کنار سمند، به عنوان محصولی مستقل تولید و عرضه شد.

خودروی دنا در سال های ابتدایی تولید – سال 1393 – از کیفیت بالا و آپشن های فراوان برخوردار بود. اما متاسفانه مانند دیگر خودروهای تولید داخل کشور، دچار افت کیفیت ساخت و کاهش آپشن شد. با ما در کریمی تیونینگ همراه باشید تا شما را با مشخصات فنی خودروی دنا، نقص و ایرادهای آن و همچنین خدمات ریمپ ایسیو که باعث تقویت موتور و ارتقای کیفیت این مدل خودرو می شود، بیشتر آشنا کنیم.

 

مشخصات فنی دنا – DENA

دنا و سمند ایران خودرو

کمپانی ایران ‌خودرو در سال 1388 اقدام به طراحی خودروی دنا با قصد حفظ بازار فروش و بر پایه پلتفرم سمند که در واقع همان پلتفرم پژو ۴۰۵ است، نمود (با هزینه 60 میلیارد تومانی). به همین خاطر است که دنا در بخش ‌های فنی مانند سیستم‌ های الکترونیکی، سیستم سوخت رسانی، سیستم تعلیق، موتور و گیربکس کاملا با سمند یکسان است. ولی به گفته ایران ‌خودرو، دنا در بخش شاسی و بدنه نسبت به سمند طراحی و ساخت متفاوتی دارد و در این بخش ها تغییراتی داشته است.

نوع موتور: 4 سیلندر خطی EF7

حجم موتور: 1650 سی سی

حداکثر توان موتور: 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: 157 نیوتن متر در دور 4500

 

و اما انواع ایسیو دنا

دنا معمولی با رنگ خاکستری

از سال 1393 که دنا وارد بازار خودروی ایران شده، 4 مدل ایسیو (کامپیوتر موتور) را به خود دیده است:

از سال ۹۳ تا سال ۹۶ – Bosch ME 7.4.9 (تامین کننده: شرکت سازه پویش)

از سال ۹۶ تا سال 99 – Bosch ME 17 (تامین کننده: شرکت سازه پویش)

از سال ۹۵ تا سال 99 – به صورت همزمان Easy U 2.5 (تامین کننده: شرکت کروز)

از سال ۹۷ تا کنون – ایسیو زیمنس جدید (تامین کننده: شرکت کروز) در مدلهای Low OPTION

(ایران خودرو بعد از سال 1397، دنا را به صورت low option (قالپاق دار) هم تولید و وارد بازار کرد. بدین منظور بعضی از تجهیزات و آپشن های آن را حذف نمود. در کنار کاهش تجهیزات، کیفیت مونتاژ هم پایین آمد).

از سال 99 به بعد: شرکت ایران خودرو از سال 99، تمامی مدل های خودرو دنا (معمولی و پلاس) را با ایسیو EZU ( با قابلیت کروز کنترل) و ایسیو زیمنس تولید و عرضه می کند.

قابل توجه دارندگان خودروی دنا با ایسیو EZU:

کریمی تیونینگ اولین و تنها مرکز ریمپی است که به صورت انحصاری، توانایی ریمپ ایسیو EZU را دارد. این مرکز برای جلب اعتماد شما عزیزان، ضمانت 12 ماهه را برای ریمپ خودروی مشتریان در نظر گرفته است. چرا که بعضی مراکز با ریمپ غیر اصولی، متاسفانه باعث از کار افتادن سیستم کروز کنترل خودروهایی با این نوع ایسیو می شوند. بنابراین با خیال راحت ریمپ دنای خود را به کلینیک کریمی تیونینگ بسپارید.

 

دنا چه ایرادهایی دارد که با ریمپ ایسیو قابل حل است؟

نمای داخل دنا معمولی

همان طور که می دانید ریمپ ایسیو به افزایش کارایی، تقویت موتور و بهبود عملکرد هر خودرویی کمک می کند. از جمله خودروی دنا که چند ایراد نرم بارز دارد که ممکن است باعث کاهش عمر موتور شود :

ناک سرگاز

در موتور دنا، میزان پاشش سوخت در شروع حرکت در دورهای پایین محدود می باشد و تامین سوخت مناسبی در آن صورت نمی گیرد. این موضوع به دلیل این است که خودروساز ملزم به پاس شدن استانداردهای آلایندگی یورو 4 شده است. که این امر باعث ایجاد صدای ناک ( همان شق شق سوپاپ) در موتور آن می شود. در واقع این صدا ناشی از لغزش پیستون است و در صورت ادامه دار بودن، عمر موتور را به شدت کاهش می دهد. این ایراد بیشتر در مدل های دارای ایسیو زیمنس و ایزی یو وجود دارد.

دمای فن بالا

دنا از سمند، خودروی سنگین تری است و بار بیشتری را به موتورش وارد می کند (موجب گرم تر شدن موتور می شود). به طوری که در تابستان و بعد از خاموش کردن ماشین، دمای آب حدود 15 درجه افزایش می یابد. توصیه تیم کریمی تیونینگ این است که دمای دور کند فن موتور، از 95 درجه به 90 و دمای شروع به کار دور تند، از 102 به 96 کاهش یابد. این کار موجب افزایش عمر واشر سرسیلندر می گردد و همچنین موتور در محدوده دمایی امن تری کار می کند.

توان پایین موتور

ریمپ ایسیو می تواند حدود 7 اسب بخار و 15 نیوتن متر گشتاور به قدرت موتور دنا اضافه نماید. با این افزایش قدرت موتور، توان و کشش ماشین شما در دورهای بالا و هنگام پر بودن خودرو بسیار بالا می رود. همچنین خودرو در مسیرهای سربالایی دچار افت توان نمی شود.

کُپ دریچه گاز برقی

در مدل های برقی دریچه گاز، این ایسیو خودرو است که مقدار باز شدن دریچه گاز را تنظیم می کند. در بیشتر خودروهای با این مدل دریچه، وقتی پدال گاز فشار داده می شود، دریچه گاز به همان اندازه باز نمی شود. معمولاً اگر زیر دور موتور 3500 پدال گاز را تخت کنید، دریچه صد درصد باز نشده و این تاخیر کاملا محسوس است. در مرکز ریمپ کریمی تیونینگ، با اعمال تغییرات و بهینه سازی جداول پدال و دریچه، ریسپانس تراتل (Throttle Response – سرعت واکنش پدال گاز)  افزایش یافته و این تاخیر از بین می رود.

 

تغییرات مثبت خودروی دنا DENA – بعد از ریمپ ECU

موتور دنا

کاهش مصرف سوخت تا یک لیتر

حل مشکل کپ و تاخیر دریچه گاز

برطرف کردن صدای ناک سرگاز

افزایش توان تا 7 اسب بخار و گشتاور تا 15 نیوتن متر (با استفاده از تجهیزات تقویت موتور، می توان توان و گشتاور موتور را تا مقادیر بیشتری هم افزایش داد).

اصلاح دمای شروع به کار فن موتور – در سه حالت کند، تند و موتور خاموش

تنظیم دور درجا (جهت رفع لرزش درجا)

رفع دنده مرده (مخصوصا در دنده های پایین و سبک)

حذف خطای فرسودگی کاتالیست

رفع محدودیت سرعت و افزایش سرعت نهایی (TOP SPEED)

افزایش کات آف تا 7100 دور در دقیقه و ایجاد کات آف رگباری

حذف سنسور اکسیژن دوم (برای خودروهای دارای هدرز یا خودروهایی که کاتالیست را برداشته اند)

حذف سنسور میل سوپاپ بدون از کار افتادن CVVT

کاهش تاثیر کولر روشن بر افت توان موتور

 

با مراجعه حضوری یا برقراری تماس تلفنی، می توانید از متخصصین کلینیک تخصصی ریمپ و تیونینگ کریمی مشاوره بگیرید و خودروی خود را با بالاترین کیفیت و اطمینان، ارتقا دهید و مشکلات آن را حل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *