تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

روغن موتور یکی از اصلی ترین مایعات مورد استفاده در خودرو است و کیفیت عملکرد موتور، ارتباط تنگاتنگی با کیفیت آن دارد. روان کاری قطعات مختلف موتور و جلوگیری از فرسایش و ساییدگی آنها، از وظایف روغن موتور می باشد. البته همه این وظایف را روغن موتوری می تواند انجام دهد که مرغوب و باکیفیت و اصلی باشد. روغن موتور تقلبی و بی کیفیت و غیر اصلی، منجر به آسیب ها و خسارت های فراوان در موتور می شود و عمر مفید موتور را به شدت کاهش می دهد.

بنابراین لازم است چند نکته ساده درباره روش تشخیص روغن موتور اصل و تقلبی را یاد بگیرید. ما در کلینیک کریمی تیونینگ – بهترین مرکز ریمپ ایسیو در کرج و استان البرز – این روش ها را در ادامه کاملا توضیح داده ایم، با ما همراه باشید:

 

توجه به ظاهر ظرف روغن موتور و بسته بندی آن

روغن موتور

یکی از روش هایی که سودجویان و کلاهبرداران برای فروش روغن های تقلبی به کار می برند، ریختن روغن موتور کارکرده یا تقلبی در ظرف های روغن موتور اصلی و برندهای معتبر است. البته هر چقدر هم این کار را با ظرافت انجام دهند، قطعا مانند ظرف روغن موتور اصلی که از کارخانه آن برند بیرون می آید، نمی شود. با کمی دقت و برانداز کردن دقیق، می توانید آثار غیر طبیعی خط و خش، فرورفتگی و ضرب دیدگی را در آن بیابید.

هر موردی در ظاهر ظرف روغن که به نظرتان مشکوک آمد، باید احتمال تقلبی بودن آن را بدهید. توجه به درپوش آن هم بسیار کمک کننده است.

 

توجه به بوی روغن موتور

روغن موتور اصل و کارنکرده نباید بوی تند و تیزی داشته باشد. اگر یک قوطی حاوی روغن موتور اصلی را بو کنید، خواهید دید که بوی آزاردهنده ای ندارد و در واقع بدون بو است. اما بوی روغن موتور تقلبی و کارکرده، بسیار آزاردهنده و تند (شبیه به بوی نفت) است و می توان متوجه شد که تقلبی است.

 

رنگ و شفافیت روغن موتور

تعویض روغن موتور

روش دیگر توجه به رنگ و شفافیت روغن موتور است. روغن موتور اصل دارای رنگی روشن (رنگی مایل به کهربایی – زرد) دارد و کاملا شفاف است. روغن موتور تقلبی رنگ تیره (مایل به نارنجی و قهوه ای) دارد که بسیار کدر و غیر شفاف می باشد و آثار تیرگی و سوختگی در آن دیده می شود.

می توانید برای تست کامل، مقداری از روغن موتور را داخل یک لیوان شیشه ای بریزید و بعد از گذشت 10 دقیقه ببینید که کاملا شفاف و روشن است یا نه. همچنین می توانید چند قطره از آن را روی یک کاغذ سفید و تمیز عبور دهید. روغن موتور اصل نباید هیچ لک تیره و سیاهی از خود به جا بگذارد.

 

تست رانندگی با روغن موتور

بعد از خریداری و ریختن روغن در موتور، یک ساعتی با خودرو رانندگی کنید. حواستان به صدای ماشین باشد تا متوجه تغییر صدای غیر عادی آن شوید. زیرا روغن موتور تقلبی نمی تواند روان کاری مناسبی در قطعات موتور ایجاد کند و صدای ناشی از ساییدگی اجزای موتور به گوش خواهد رسید. بعد از راننگی هم می توانید میله گیج را بررسی کنید. اگر روغن روی آن رقیق بود و چسبندگی کافی نداشت، احتمالا یک روغن تقلبی بوده است و باید آن را تعویض کنید.

 

توصیه مهم کلینیک کریمی تیونینگ – مرجع تخصصی ریمپ خودرو در کرج

روغن موتور اصل و اورجینال

روش هایی که در بالا توضیح دادیم، روش هایی هستند که کمک می کنند روغن موتور اصل از تقلبی را تشخیص دهید. این کار کمک می کند که شما روغن موتور تقلبی را داخل خودرو نریزید. اما کمکی به جلوگیری از خرید روغن تقلبی و هدر رفتن پول شما نمی کند. بنابراین برای جلوگیری از یک خرید اشتباه، لازم است که به موارد زیر عمل کنید. چرا که در بسیاری از موارد حتی با کمک روش های گفته شده در بالا، باز هم ممکن است نتوانید درست تشخیص دهید. در این صورت ممکن است آسیب زیادی به موتور خودرو وارد می کنید.

نکات خرید روغن موتور اصل

همیشه از یک فروشگاه معتبر که محصولات اصلی را از کارخانه آن (مخصوصا روغن موتور داخلی و ساخت ایران) عرضه می کند، روغن موتور بخرید. درباره روغن موتور خارجی هم با اینکه عرضه به صورت کاملا مستقیم نیست، اما باز هم خرید از یک فروشگاه معتبر یا فردی که او را می شناسید و می دانید که خوش سابقه است، بهتر می باشد.

به فروشندگان متفرقه و ناشناس و همچنین قیمت های کم و پایین برای خرید روغن موتور اعتماد نکنید.

برندهای ناآشنا و متفرقه ای که فروشندگان یا تعویض روغنی ها معرفی می کنند و اصرار دارند آنها را بخرید را هرگز خریداری نکنید. نام و برندی که برایتان آشناست و کیفیت آن را می دانید را انتخاب کنید.

ریمپ ایسیو 

آیا می دانید انجام ریمپ ایسیو می تواند هزینه های خودرو را تا حد زیادی کاهش دهد؟ ریمپ باعث تنظیم دقیق موتور خودرو می شود. مشکلاتی که نهایتا باعث کم شدن عمر موتور و همچنین خرابی در قطعات مهم و گران قیمت موتور و گیربکس می شود را به صورت دائمی برطرف می کند. همچنین مصرف سوخت را هم کاهش می دهد و کیفیت خودرو و توان و شتاب آن را بالا می برد.

کریمی تیونینگ یکی از باسابقه و حرفه ای ترین ها در زمینه ریمپ ایسیو و تیونینگ خودرو در سطح کشور است. همچنین از پیشگامان ریمپ در کرج و استان البرز می باشد که هزاران مورد ریمپ انواع خودروهای داخلی و خارجی با بالاترین میزان رضایت را در کارنامه خود دارد. مسیرهای ارتباطی زیر برای مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت ریمپ در کرج برای شما عزیزان و مراجعه کنندگان محترم فراهم شده است.

همچنین می توانید زیر همین مقاله، سوالات خود را از متخصصین ریمپ در کلینیک کریمی تیونینگ بپرسید و پاسخ خود را دریافت نمایید.

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *