کاهش هزینه های خودرو

استفاده از هر چیزی به دانش و آگاهی نیاز دارد. درباره خودرو هم همین طور است و اتفاقا خیلی هم ضرورت دارد که رفتارهای درستِ استفاده و نگهداری از آن را بیاموزید و به کار ببندید. چرا که خودرو این روزها به یک گزینه سرمایه گذاری برای خانواده ها تبدیل شده است. شاید فکر کنید منظور ما فقط نحوه رانندگی است، اما نه! منظور ما داشتن اطلاعات و آگاهی درباره نحوه صحیح استفاده از خودرو است که باعث می شود خودروی شما بیشتر از حد معمول طول عمر مفید داشته باشد. سالم و سرحال کار کند و از طرفی به خرج نیفتد و مجبور نباشید بخش قابل توجهی از درآمدتان را خرج تعمیر و تعویض قطعات ماشینتان کنید.

شاید به نظر خیلی جدی نیاید، اما عادت های ساده و پیش افتاده ای هستند که تکرار آنها به تدریج باعث خراب شدن خودرو می شود و باید سعی کنید آنها را انجام ندهید. در عوض نکات ساده ای در ادامه به شما می گوییم که باعث می شود خودرو بیشتر عمر کند و کمتر به هزینه و خرج بیفتد. با ما در کلینیک کریمی تیونینگبهترین مرکز ریمپ و تیونینگ خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید:

 

1. مکث کوتاه بعد از استارت زدن برای گرم شدن ماشین

ماشین شما قبل از روشن شدن کاملا سرد بوده و بعد از روشن شدن، نیاز دارد کمی به صورت درجا روشن بماند. تا تمام بخش های آن گرم شود و روغن موتور در اجزای موتور گردش کند. گاز دادن به صورت درجا یا بلافاصله شروع به حرکت کردن، فقط یک بار اضافی و سنگین ایجاد می کند و فشار زیادی به موتور می آورد.

یک تا دو دقیق درجا کار کردن (بدون گاز دادن) تا چند سال به عمر مفید خودروی شما اضافه می کند.

مراقبت از خودرو و کاهش هزینه های آن

2. گاز دادن و ترمز گرفتن پی در پی ممنوع

وقتی دائما مجبورید ترمز بگیرید، یعنی اینکه راه ندارد با سرعت قبلی به ادامه حرکت بپردازید. پس نباید این سیکل اشتباه را در رانندگی تان ادامه دهید. سعی کنید با سرعت مناسب، یک رانندگی معقول داشته باشید که لزومی به گاز و ترمز گرفتن پیاپی نباشد. البته این فقط یک توصیه برای خوب رانندگی کردن نیست، این کار باعث کاهش میزان مصرف سوخت خودروتان می شود. عمر لنت ترمز را افزایش می دهد و بار اضافی روی موتور و اجزای آن را کاهش می دهد.

3. کلاچ را ول کنید

این مورد را در مقاله مربوط به علائم خرابی کلاچ هم گفته بودیم که زمانی که خودرو متوقف است و نیازی به کلاچ نیست، نباید پایتان را روی پدال قرار دهید و بی جهت آن را درگیر نگه دارید. این کار یاتاقان و دوشاخ و صفحه کلاچ را معیوب می کند.

4. در سرعت گیرها به آرامی ترمز کنید

قبل از اینکه به سرعت گیر برسید، سرعت خودرو را کاهش دهید تا مجبور نشوید با شدت، پدال ترمز را تا ته فشار دهید. یادتان باشد هر نوع فشردن ناگهانی و عمیق پدال های مختلف خودرو، مساوی است با فشار زیاد روی موتور و اجزای مرتبط با آن.

با سرعت زیاد هم از روی سرعت گیرها عبور نکنید که به سیستم جلوبندی و کمک فنر و… آسیب جدی می زند.

5. به حرف خودرو گوش کنید!

زمانی که چراغ های هشدار خودرو مانند چراغ روغن، چراغ چک و… روشن می شوند، می خواهند شما را از وقوع یک ایراد باخبر کنند. نباید بگذارید مشکل و خرابی های کوچک به مدت زیاد در خودرو باقی می ماند. زیرا تبدیل به یک مشکل بزرگ و پرخرج و پرهزینه می شود. همچنین تغییر صدای موتور یا هر سر و صدای دیگر در خودرو را هم باید جدی بگیرید و به دنبال رفع علت آن باشید.

چراغ چک

6. بعد از دنده عقب، فورا دنده یک نگیرید

شاید تا به الان نمی دانستید که نباید این کار را انجام دهید. زمانی که دنده عقب می روید، بلافاصله آن را به دنده یک و ادامه حرکت تغییر ندهید. حتی در خودروهای دنده اتومات هم نباید این اشتباه را تکرار کنید و سریع از وضعیت R به D بروید. این کار باعث فشار بیشتر به پیشرانه خودرو، گیربکس و محورهای خودرو می شود و آنها را خراب می کند.

بعد از دنده عقب رفتن کمی مکث کنید تا خودرو کاملا متوقف شود و از حرکت بایستد و بعد بزنید دنده یک و ادامه حرکت.

7. بار زیادتر از حد مجاز نبرید

هر مدل خودرویی می تواند تا میزان مشخصی بار جا به جا کند. بار بیشتر از حد مجاز، یعنی فشار آمدن به موتور که در طولانی مدت می تواند هم عمر خودرو را کاهش دهد و هم هزینه های آن را بالا ببرد. یک تاثیر فوری دیگر هم دارد که آن بالا رفتن میزان مصرف سوخت است!

8. خودرو را مرتب سرویس کنید

حتما پیش آمده که برای برطرف کردن یک خرابی جزئی در خودروتان به تعمیرگاه بروید و با حداقل 10 مورد خرابی و تعویض قطعه دیگر که اصلا از آن خبر نداشتید و مکانیک به شما می گوید، مواجه شوید!. پس بهتر است منتظر بروز خرابی در خودرو نمانید و به صورت دوره ای خودرو را یک سرویس کنید تا خرابی های کوچک و جزئی قبل از اینکه به موارد بزرگ تر تبدیل شوند، برطرف گردند.

این کار از تلنبار شدن هزینه های تعمیر و تعویض هم جلوگیری می کند و فشار اقتصادی نگهداری از خودرو را کاهش می دهد.

سرویس کردن خودرو

9. برای هزینه های کوچک خسیسی نکنید

هزینه های کم و کوچک، می تواند خودرو را از هزینه های زیاد و بزرگ بی نیاز کند. مثلا:

در رادیاتور به جای آب خالی، محلول خنک کننده موتور هم بریزید تا هم عمر موتور افزایش یابد و هم از جوش آوردن ماشین جلوگیری کند.

شیشه پاک کن های معمولی حاوی آمونیاک هستند و باعث تغییر رنگ در غشای شیشه های خودرو می شوند (حتما هاله رنگ بنفش روی بعضی از خودروها را دیده اید). اگر شیشه پاک کن مخصوص شیشه خودرو نمی خرید، بهتر است اصلا از شیشه پاک کن برای تمیز کردن شیشه ها استفاده نکنید.

مثال دیگری که باید بگوییم این است که اجازه ندهید باک بنزین کاملا خالی شود و بعد بنزین بزنید. این کار به سیستم سوخت رسانی خودرو آسیب می زند. در بسیاری از خودروها پمپ سوخت باید در بنزین شناور شود تا خنک بماند وگرنه به دلیل گرمای زیاد، خیلی زود می سوزد. به نظرتان خودرو بدون بنزین می تواند حرکت کند؟ پس باک را پر کنید و فکر نکنید اگر کمتر بنزین بزنید هزینه سوخت را کم کرده اید!

روغن موتور ارزان و بی کیفیت، نه تنها هزینه های شما را کاهش نمی دهد، بلکه باعث می شود موتور خودرو خیلی زود به خرج بیفتد. همچنین باید سر موعد روغن موتور را عوض کنید تا باعث ساییدگی در موتور و اجزای آن نشود.

نگهداری از-خودرو

 

و توصیه های تکمیلی برای کاهش هزینه های خودرو و کمک به سالم ماندن موتور

1. حتما در هنگام توقف، ترمزدستی را بکشید تا فشار وزن خودرو در تمام گیربکس به صورت یکنواخت تنظیم شود.

2. هنگام رانندگی دستتان را روی دنده قرار ندهید. زیرا این کار می تواند گیربکس را درگیر کنید و روی آن فشار ایجاد نماید و باعث سایش در اجزای آن شود.

3. اگر مهارت کافی در تعمیر خودرو ندارید، خودتان دست به کار تعمیرات و تعویض قطعات نشوید.

4. هر چند وقت موتور خودرو را در کارواش شستشو دهید تا تمیز و سرحال شود و روغن های اضافی آن کنار بروند و موتور نفس بکشد.

5. اصول رانندگی درست و مناسب را رعایت کنید که در مراقبت از خودرو و سالم نگه داشتن آن بسیار موثر است.

6. اگر تازه ماشین خریده اید، به دنبال پیدا کردن یک مکانیک خوب و باانصاف باشید تا بتوانید همیشه خودروتان را پیش او ببرید.

7. همیشه روغن و آب ماشین را چک کنید.

8. خودروتان را در جای مناسب پارک کنید.

9. باد لاستیک ها را همیشه تنظیم و مناسب نگه دارید تا مشکلی از لحاظ لاستیک سایی و… پیش نیاید.

10. ماشین را زود به زود کارواش ببرید و سعی کنید همیشه تمیز باشد. بعضی آلودگی های روی ماشین دارای ترکیبات شیمیایی هستند که می تواند رنگ خودرو را تغییر دهد یا باعث خراب شدن آن شود.

11. به مدت طولانی، خودرو را بدون استفاده نگذارید و هر از چندگاهی با آن به مدت مناسبی رانندگی کنید.

12. به مایعات نشتی از خودرو دقت کنید و دنبال آن را بگیرید تا مشکلش کاملا حل شود.

و اما ریمپ ایسیو برای کاهش هزینه های خودرو که بهترین گزینه است

آیا می دانید انجام ریمپ ایسیو می تواند هزینه های خودرو را تا حد زیادی کاهش دهد؟ ریمپ باعث تنظیم دقیق موتور خودرو می شود و مشکلاتی که نهایتا باعث کم شدن عمر موتور و همچنین خرابی در قطعات مهم و گران قیمت موتور و گیربکس می شود را به صورت دائمی برطرف می کند. همچنین مصرف سوخت را هم کاهش می دهد و کیفیت خودرو و توان و شتاب آن را بالا می برد.

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 3 هزار مورد ریمپ ایسیو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *