مراقبت از لاستیک خودرو

لاستیک سایی یکی از مشکلات شایع مربوط به خودروهاست که می تواند هزینه های نگهداری از خودرو را افزایش دهد. منظور از لاستیک سایی استهلاک طبیعی تایر خودرو که به دلیل استفاده روزانه از خودرو ایجاد می شود، نیست. در واقع لاستیک سایی باعث می شود لاستیک ها خیلی زودتر از موعد طبیعی خود از بین بروند و نیاز به تعویض پیدا کنند.

اول از همه باید بدانید که لاستیک سایی برای هر مدل خودرویی ممکن است پیش بیاید. پس بهتر است روش های حل این مشکل و پیشگیری از آن را بدانید تا کمک کند هزینه های خودرو کاهش یابد. با ما در کلینیک کریمی تیونینگ” بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز” همراه باشید:

 

لاستیک سایی چیست؟

تایر tire

همان طور که از این اصطلاح می توان متوجه شد، لاستیک سایی به ساییده شده لاستیک ها بر می گردد. یعنی لاستیک ها ساییده و صاف شوند و قسمتی از آج لاستیک (برآمدگی های روی لاستیک) از بین برود. در همه خودروها و همه لاستیک ها، این اتفاق به طور طبیعی و به مرور زمان میفتد. زیرا تماس دائمی لاستیک با سطح جاده و معابر باعث ساییدگی و صاف شدن سطح لاستیک می گردد.

اما لاستیک سایی یک معنای دیگر دارد و آن هم ساییدگی زودتر از موعد لاستیک و یا ایجاد ساییدگی در بخش های مختلف لاستیک است. یعنی با وجود اینکه لاستیک نو است و تازه روی خودرو بسته شده است، اما شاهد ساییدگی کلی در آن (با وجود طی مسافت کم و کارکرد پایین) و یا ساییدگی در بخشی  از آن هستیم. البته لاستیک سایی بیشتر به صورت موضعی اتفاق می افتد یعنی مثلا کناره ها یا بخش مرکزی آن زودتر از باقی قسمت ها صاف می شوند.

دنده مرده چیست و چه ضرری دارد؟ گیربکس اتومات و دستی

 

دلایل ایجاد لاستیک سایی در خودرو

لاستیک سایی می تواند نتیجه یک رانندگی بد باشد. مثلا کسی که همیشه با سرعت بسیار زیاد رانندگی می کند. یا اینکه زیاد ترمز می گیرد و ترمزهای یکباره و شدید و یا تیک آف کشیدن که همه این ها می تواند اصطکاک بسیار شدید بین خودرو و آسفالت خیابان ایجاد کند و باعث از بین رفتن آج لاستیک شود. اما در اکثر مواقع، لاستیک سایی خودش نتیجه یک نقص و ایراد دیگر در خودرو است. مشکلاتی مانند:

1. تنظیم نبودن فرمان

2. تنظیم نبودن باد لاستیک ها

3. تنظیم نبودن و هم راستا نبودن لاستیکاگر لاستیک ها کاملا موازی و هم راستا بسته نشده باشند، خیلی زود به لاستیک سایی می افتند و باعث از بین رفتن آنها می شود.

4. مشکل در فنربندی خودرو

5. مشکل در جلوبندی خودرو

هشدار:

شاید عبارت لاستیک سایی خیلی ترسناک نباشد و فقط بار اقتصادی و هزینه ای در ذهن ایجاد کند. اما باید بدانید که وظیفه تحمل وزن خودرو و حمل آن به عهده لاستیک هاست. حالا فکر کنید که در سرعت بالا، لاستیک های خودرو دارای عیب و ایراد باشند. در این صورت است که قسمت ترسناک آن هم در ذهن ایجاد می شود. یکی از مهم ترین جنبه های حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن، به عهده لاستیک هاست که باید کاملا سالم و بدون عیب باشند.

لاستیک های صاف و بدون آج روی آسفالت خشک هم سُر می خورند. چه برسد به معبر لغزنده و در سرعت بالا!

ریمپ پژو 405 – ایرادات 405 و مزایای ریمپ ایسیو در GLX XU7 و SLX TU5

 

لاستیک سایی چند شکل دارد…

انواع لاستیک سایی

بنابر مشکلات و عیب های مختلفی که باعث لاستیک سایی می شوند، قسمت های مختلفی از لاستیک هم دچار ساییدگی می گردد. مثلا:

ساییده شدن کناره ها و دو طرف لاستیک: کم بادی تایرها

ساییدگی قسمت مرکزی لاستیک: پربادی تایرها

سایش در لبه لاستیک به صورت یک نوار باریک: تنظیم نبودن زاویه چرخ ها

پله پله شدن لاستیک (فرورفتگی و برآمدگی):ایراد در فنربندی

باز هم می توان مدل های دیگری برای لاستیک سایی خودروها مشاهده کرد که می تواند در هر خودرو به شکل متفاوتی اتفاق بیفتد. فقط این را بدانید که وجود ساییدگی باید پیگیری و دلیل آن برطرف شود.

 

روش های پیشگیری از بروز لاستیک سایی در خودروها

لاستیک

1. تست فرمان و همچنین کنترل صحیح آن حین رانندگی و توجه به سالم بودن آن

2. کنترل زاویه چرخ ها (هر 4 لاستیک خودرو باید کاملا عمودی روی زمین قرار داشته باشند و هیچ زاویه ای نباید وجود داشته باشد).

3. فشار باد لاستیک ها را همیشه کنترل کنید و دقت کنید که آن را با دمای هوا در هر فصل تنظیم نمایید.

4. رانندگی با سرعت زیاد و همچنین ترمز گرفتن و گاز دادن های پی در پی را کنار بگذارید. تا هم لاستیک سایی اتفاق نیفتد و هم شاهد کاهش مصرف سوخت خودرو باشید.

5. این را هم بدانید که لاستیک ها جلویی بیشتر از لاستیک های عقبی در معرض سایش هستند. بهتر است برای کاهش هزینه ها، آنها را با لاستیک های عقبی به صورت دوره ای جا به جا کنید.

6. و در آخر هم اینکه لاستیک ها را سر وقت تعویض کنید. از رانندگی با خودرویی که آج لاستیک های آن از بین رفته است بپرهیزید که واقعا می تواند پشیمانی به بار آورد.

و اما نکته پایانی

نکته پایانی این است که لاستیک ها هم دارای انواع متفاوتی هستند که بر اساس فصل یا مناطق آب و هوایی مختلف طراحی شده اند. به زبان ساده تر، لاستیک هم دارای انواع تابستانی و زمستانی است. اگر در مناطق گرمسیری و خشک هستید، باید از انواع تابستانی و اگر در مناطقی با آب و هوای مرطوب و سرد هستید، از لاستیک های زمستانی استفاده کنید.

آج لاستیک ها بر اساس میزان سایش با جاده ها، میزان سر و لغزنده بودن معابر، خشکی و رطوبت هوا و… می تواند ارتفاع و درجه سختی متفاوتی داشته باشد.

 

آیا می دانید که ریمپ ایسیو مزایای فوق العاده ای دارد که می توانید از آن برای بهبود کیفیت خودرو و رانندگی با آن و کاهش مشکلات و خرابی های قطعات و موتور بهره ببرید. ریمپ ایسیو می تواند بسیاری از مشکلات نرم افزاری خودروهای وارداتی را برطرف نماید و همچنین اقدامی بسیار ضروری برای خودروهای داخلی و اکثر خودروهای وارداتی است. زیرا این خودروها از نظر برنامه ریزی ایسیو نقص عمده دارند و یا با شرایط آب و هوایی ایران و بنزین مصرفی در آن هماهنگ نیستند. و حتما باید در تنظیمات آنها بازنگری صورت بگیرد تا توان موتور افزایش یابد.

ما در کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ، آماده ارائه هرگونه مشاوره و خدمات در زمینه ریمپ و تیونینگ خودروهای داخلی و خارجی به شما مراجعه کنندگان عزیز هستیم. مسیرهای ارتباطی شما با مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *