علائم خرابی کلاچ

به عنوان یک راننده ماهر یا حتی تازه کار و مبتدی، حتما با کلاچ خودرو آشنایی دارید و می دانید که یکی از قطعات مهم در خودروهای دنده ای است. خرابی کلاچ می تواند بسیار خطرناک باشد و عواقب بدی در پی داشته باشد. بنابراین لازم است که با نحوه کارکرد کلاچ در خودرو و مهم تر از همه، نشانه های خرابی کلاچ و نحوه مراقبت از آن آشنا شوید. با ما در کلینیک تخصصی ریمپ و تیونینگ کریمی همراه باشید تا علاوه بر همه اینها، به بحث تاثیر ریمپ در کلاچ خودرو و اینکه آیا می تواند باعث خرابی آن شود هم برسیم:

 

کلاچ چیست و چه وظایفی دارد؟

دیسک و صفحه کلاچ

موتور خودرو مسئول تولید انرژی برای به حرکت درآوردن خودرو است. این نیرو از طریق گیربکس به چرخ ها انتقال می یابد و باعث حرکت خودرو می شود. کلاچ قطعه رابط بین موتور و گیربکس است. در واقع کلاچ، انتقال یا توقف انتقال نیرو از موتور به گیربکس را کنترل می کند. کلاچ خودرو با انتقال حرکت چرخشی از یک شفت به شفت دیگر، انتقال نیرو را مدیریت و کنترل می کند.

همچنین موتور خودرو برای تامین نیروی لازم جهت ادامه حرکت، نیاز دارد که این گشتاور تا میزان معینی بالا رود. با تداوم ارتباط بین موتور و گیربکس، امکان بالا رفتن گشتاور وجود ندارد. بنابراین لازم است این ارتباط به صورت موقت قطع شود تا گشتاور بالا رود. به زبان ساده یعنی اینکه انتقال نیرو باید متوقف شود و چرخ دنده‌ها از حرکت بایستند تا تعویض دنده به نرمی و راحتی انجام شود و ادامه حرکت میسر شود.

بنابراین وظایف کلاچ به شرح زیر است:

تعویض دنده

قطع ارتباط موتور با گیربکس یا خلاص کار کردن خودرو

اتصال ارتباط موتور و گیربکس و برقراری انتقال نیرو بین آنها

کنترل سرعت حرکت محورهای خودرو در شرایط رانندگی مختلف

قطع سریع ارتباط سیستم انتقال نیرو با موتور در شروع حرکت برای کاهش بار روی آن و تامین زمان لازم جهت بالا رفتن گشتاور

ریمپ دنا پلاس و دنا پلاس توربو اتومات و دنده ای

 

صفحه کلاچ یا دیسک کلاچ

کلاچ خودرو

صفحه کلاچ یا دیسک کلاچ اصلی ترین قطعه سیستم کلاچ است (کلاچ از چندین قطعه مختلف تشکیل شده است). کار این صفحه باعث می شود ضربات ناشی از انتقال ناگهانی حرکت چرخشی موتور دفع شود. این کار باعث می شود تکان های خودرو و شوک ناگهانی آن هنگام تعویض دنده یا آغاز حرکت کاهش یابد.

از بین قطعات کلاچ، تنها صفحه کلاچ است که دچار خرابی های متعدد می شود و همچنین نیاز دارد که به صورت دوره ای تعویض شود. زیرا این قطعه دارای یک دوره عمر مفید است و دائمی نمی باشد که باید حواستان به این مسئله باشد.

مطلبی که بیشتر می تواند به شما در نگهداری و مراقبت از خودروتان کمک کند، این است که با نشانه های خرابی کلاچ خودرو و همچنین خرابی دیسک و صفحه کلاچ و یا تمام شدن صفحه کلاچ آشنا شوید:

علائم خرابی یا تمام شدن صفحه کلاچ

1. بالا رفتن دور موتور موقع حرکت در حالی که سرعت زیاد نمی شود.

2. خوب کار نکردن پدال کلاچ و از دست رفتن حالت ارتجاعی و فنری آن

3. پله پله شدن کلاچ به علت خشکی و خرابی سیم کلاچ

4. جا زدن سخت دنده ها و ایجاد صدا

5. لرزش خودرو بعد از رها کردن پدال کلاچ

6. پرت شدن سریع پا به عقب هنگام رها کردن پدال کلاچ

دلایل خرابی کلاچ خودرو و خرابی صفحه کلاچ

خرابی یا تمام شدن صفحه کلاچ

1. گرفتن ترمزهای متعدد به دلیل رانندگی در ترافیک و راه بندان

2. رانندگی با شتاب زیاد

3. فشار آوردن به موتور در سربالایی ها

4. زیاد بودن تعداد سرنشینان یا وزن بار خودرو

5. فشردن بی دلیل پدال کلاچ و استفاده بی مورد از آن در حین رانندگی

6. عدم تعویض درست دنده

7. متوقف کردن خودرو در سر بالایی ها با استفاده از کلاچ

 

عمر مفید دیسک و صفحه کلاچ

کلاچ گرفتن

عمر مفید دیسک و صفحه کلاچ معمولا بین 50 تا 60 هزار کیلومتر است. البته این عدد برای یک استفاده معمولی از خودروهاست. در صورتی که خودرو در فضاهای درون شهری بسیار تردد داشته باشد که نیاز به کلاچ گرفتن زیاد باشد، این میزان کاهش می یابد. همچنین در جاده های بیرون شهر که کلاچ گرفتن و تعویض دنده زیاد نیست، حتی تا 80 هزار کیلومتر هم کار می کند.

افزایش عمر باتری خودرو + مراقبت در زمستان

 

آیا ریمپ تاثیری در کلاچ خودرو دارد؟

ریمپ و تیونینگ کریمی

در جواب این سوال باید بگوییم که خیر، ریمپ هیچ تاثیر در کلاچ خودرو ایجاد نمی کند. ریمپ یک فرایند برنامه ریزی است و در سیستم های هوشمند خودرو می تواند تاثیر داشته باشد آن هم در جهت تقویت و رفع مشکلات و ایرادات. پس قطعا تاثیری در کلاچ خودرو ندارد و باعث خرابی آن نمی شود.

البته باید بدانید که ریمپ روی گیربکس های اتومات تاثیر دارد و باعث بهبود عملکرد آن می شود. ریمپ ایسیو مزایای بسیار زیادی برای بهبود کیفیت خودرو و افزایش توان و قدرت موتور آن دارد. همچنین با تغییر و اصلاح در برنامه های آن می تواند از خرابی و هزینه های تعویض و تعمیر قطعات مختلف خودرو جلوگیری نماید. کریمی تیونینگ – بهترین مرکز ریمپ ایسیو در کرج و استان البرز – افتخار دارد که با سال ها تجربه و کسب تخصص در زمینه ریمپ و تیونینگ خودروهای داخلی و خارجی، در خدمت مشتریان محترم این مجموعه باشد. رضایت حداکثری مشتریان، گویای تخصص و صداقت ما در کار است.

مسیرهای ارتباطی شما با مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *