شارژ کردن باتری

باتری خودرو از مهم ترین بخش های آن است که اگر نباشد، ماشین اصلا استارت نمی خورد و همه چیز بستگی به عملکرد درست باتری دارد. می دانید که باتری یک قطعه مصرفی است که میزان هزینه تعمیر و تعویض آن بستگی به نحوه استفاده شما از خودرو دارد. یعنی ممکن است یک راننده مجبور باشد زود به زود آن را تعویض کند و یک راننده در مدت بیشتری از یک باتری استفاده نماید.

با ما در کلینیک تخصصی ریمپ کریمی تیونینگ همراه باشید تا روش های مراقبت و نگهداری درست از باتری، به خصوص در فصول زمستان و تابستان و همچنین راه های افزایش عمر باتری خودرو را آموزش دهیم:

 

عمر مفید یک باتری چقدر است؟

باتری ماشین

اگر از خودرو برای مصارف عادی استفاده شود، باتری می تواند حتی تا 5 سال هم به طور مفید کار کند. اما مصرف بیشتر، این مدت زمان را کاهش می دهد. مثلا خودروهای تاکسی خیلی زود به زود باید باتری را تعویض کنند. باتری هایی که در داخل کشور تولید می شوند، معمولا 2 تا 3 سال عمر مفید دارند.

البته باز هم این موضوع به نحوه استفاده از خودرو و مراقبت از باتری آن دارد که در ادامه روش هایی برای افزایش عمر باتری توضیح خواهیم داد.

 

چه کارهایی باعث کاهش عمر باتری خودرو می شود؟

باتری هیوندا

برای اینکه شاهد افزایش عمر باتری خودرو باشید، کافیست از چند رفتار ساده حین رانندگی و استفاده از خودرو پرهیز کنید. کارهایی مانند:

1. مصرف بیش از حد باتری (کار کشیدن زیاد از باتری)

2. خاموش ماندن و روشن نشدن خودرو برای مدت طولانی

3. تداوم و تکرار زیاد در شارژ کردن و دشارژ کردن باتری

4. استفاده طولانی مدت و زیاد از فندک

5. استفاده طولانی و زیاد از لامپ های خودرو

6. استفاده طولانی و زیاد از کولر خودرو

7. تکرار زیاد استارت زدن و روشن و خاموش کردن زیاد ماشین

مهمترین علل خرابی ناگهانی باتری:

1. کاهش الکترولیت به دلیل گرمای بیش از اندازه در زیر کاپوت یا شارژ بیش از حد

2. دشارژ زیاد (روشن گذاشتن چراغ های اتومبیل)

3. استفاده از باتری هایی با سایز نامناسب

4. بدون شارژ ماندن یا شل شدن تسمه دینام

5. لرزش بیش از اندازه (لق شدن بست های نگهدارنده باتری)

6. استفاده از آب آلوده

7. یخ زدگی

 

نشانه خرابی و پایان عمر باتری خودرو

اگر هنگام روشن کردن خودرو و استارت زدن، متوجه شدید که ماشین با قدرت روشن نمی شود و اصطلاحا کم جان است، احتمالا اواخر عمر و کارکرد باتری است. یک نشانه دیگر این است که سیستم برقی خودرو و دیجیتال آن در سرعت های پایین به خوبی کار نمی کند و مشکل دارد. در این صورت باید باتری خودرو را چک کنید و به وضعیت آن رسیدگی نمایید زیرا ادامه دار شدن این مسئله باعث می شود که مشکلات جدی تری برای خودرو پیش آید.

تبخیر اسید داخل باتری بر اثر گرمای هوا باعث کاسته شدن از عمر مفید باتری خودرو می گردد. پس باید باتری را به طور منظم بررسی کنید تا میزان الکترولیت آن کم نشده باشد و در صورت کاهش، آن را شارژ نمایید.

هشدار:

استفاده از باتری کم توان و مستهلک علاوه بر مشکل در استارت خوردن خودرو، عملکرد کامپیوتری و برقی خودرو را مختل می کند. همچنین به دلیل کمبود جریان برق و انرژی مورد نیاز، جرقه زنی شمع ها با مشکل مواجه شده و کاهش سرعت و شتاب خودرو را در پی خواهد داشت.

 

نکاتی برای افزایش عمر باتری خودرو

افزایش عمر باتری خودرو

علاوه بر مواردی که در بالا گفتیم که باید از آنها پرهیز کنید تا عمر باتری کاهش نیابد، توصیه می کنیم نکات زیر را رعایت نمایید تا باتری خودروتان بیشتر عمر کند و نیز در زمان کارکردش، سالم و در بهترین حالت خود باشد:

توجه به میزان الکترولیت باتری

کاهش الکترولیت و مایع داخل باتری به سرعت آن را مستهلک می کند. در صورت مواجه شدن با این مسئله، سریعا باید الکترولیت را شارژ نمایید.

باتری را تمیز کنید

سولفاته شدن باتری و ایجاد شوره در اطراف آن باعث می شود اتصال جریان برق به کابل ها با مشکل مواجه می شود و به تدریج عمر باتری را کاهش می دهد. محلول هایی برای شستشوی باتری در بازار وجود دارد. ولی می توانید این کار را به کمک یک برس سیمی یا اسفنج تمیز و محلول 50/50 آب و جوش شیرین انجام دهید. بعد از پاک کردن سفیدک ها و خوردگی ها، با آب، باتری را تمیز کنید و بعد خشک نمایید.

توجه به سالم بودن موتور خودرو

اگر موتور دارای عیب و ایرادی باشد که به صورت طولانی مدت به آن اهمیت ندهید و مشکل را حل نکنید، بیشترین فشار روی باتری خودرو خواهد بود که عمر آن را کاهش می دهد. بنابراین توجه به سلامت و خوب کار کردن موتور، باعث افزایش عمر باتری می شود.

متعادل نگه داشتن دما برای باتری

باتری باید در دمایی متعادل حدودا بین 19 تا 32 درجه باشد. بنابراین زمانی که هوا خیلی گرم است یا خیلی سرد است، باید حواستان باشد که خودرو در جای مناسبی پارک باشد.

دو نکته برای افزایش عمر باتری خودرو در فصل زمستان

باتری به باتری
روشن و خاموش کردن پی در پی در زمستان ممنوع!

سفرهای کوتاه مدت و کم مسافت (یعنی زود به زود روشن کردن خودرو) و همچنین توقف‌ های پی در پی در سفرهای طولانی، باعث آسیب در باتری خودرو می شود. زیرا باتری فرصت و زمان کافی برای شارژ شدن را پیدا نمی‌ کند. به همین خاطر اسید در باتری لایه لایه می شود و به صفحات باتری آسیب می زند.

استفاده از پوشش مناسب برای باتری

برای افزایش عمر باتری در هوای سرد زمستانی، بهتر است باتری خودرو را با یک روکش چرمی و مناسب بپوشانید تا از یخ زدگی آن جلوگیری نمایید. هوای سرد باعث تغییرات در مایعات باتری می شود و عمر آن را کاهش می دهد.

 

نکات ایمنی مهم حین کار کردن با باتری:

باتری های اسید- سرب، الکترولیتی از جنس سولفوریک اسید دارند که یک ماده خورنده و سمی است. موقع شارژ باتری، گازی از آن متصاعد می شود که قابلیت انفجاری دارد  در صورت جرقه می تواند آسیب رسان باشد.

پس رعایت نکات ایمنی هنگام کار با باتری بسیار مهم است. مواردی مانند: تهویه مناسب، نداشتن جواهرات، پوشیدن لباس محافظ و استفاده از عینک ایمنی مخصوص و احتیاط کردن. ضمن اینکه رعایت کلیه دستورات تولید کننده باتری در مورد تست باتری، استارت باتری به باتری، نصب و شارژ باتری خودرو هم بسار مهم است. حتما در هنگام خرید باتری به دفترچه راهنما خودرو مراجعه شود و از خرید باتری با آپر بالاتر خودداری شود. زیرا این کار می تواند باعث آسیب به قطعات برقی خودرو مخصوصا ECU شود.

 

آیا می دانید که ریمپ ایسیو مزایای فوق العاده ای دارد که می توانید از آن برای بهبود کیفیت خودرو و رانندگی با آن و کاهش مشکلات و خرابی های قطعات و موتور بهره ببرید. ریمپ ایسیو می تواند بسیاری از مشکلات نرم افزاری خودروهای وارداتی را برطرف نماید و همچنین اقدامی بسیار ضروری برای خودروهای داخلی است. زیرا این خودروها از نظر برنامه ریزی ایسیو نقص عمده دارند و حتما باید در تنظیمات آنها بازنگری صورت بگیرد تا توان موتور افزایش یابد.

ما در کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ، آماده ارائه هرگونه مشاوره و خدمات در زمینه ریمپ و تیونینگ خودروهای داخلی و خارجی به شما مراجعه کنندگان عزیز هستیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *