نشانه های روغن سوزی خودرو

روغن سوزی یکی از مشکلاتی است که معمولا در خودروهای فرسوده که کارکرد زیادی داشته اند، خیلی دیده می شود (البته خودروهای کم کارکرد هم به دلایل مختلفی دچار این مشکل می شوند). روغن موتور یکی از اصلی ترین مایعات برای ادامه کارکرد درست موتور و فعالیت قطعات مختلف آن است. اگر خودرو روغن سوزی داشته باشد و مقدار آن کم شود، می تواند آسیب های فراوانی به موتور بزند. ضمن اینکه گاهی اوقات روغن سوزی همراه با تولید دود نیست و به سادگی نمی توان آن را تشخیص داد.

بنابراین بهتر است با ما در “کریمی تیونینگ ” – بهترین مرکز ریمپ و تیونینگ خودروهای خارجی و داخلی در کرج و استان البرز – همراه باشید تا روش های تشخیص روغن سوزی خودرو را به شما بگوییم:

 

اول از همه باید بدانید وظیفه روغن موتور چیست که انقدر می تواند مهم و حیاتی باشد؟

تعویض روغن موتور

  1. روانکاری قطعات مختلف موتور
  2. کمک به خنک شدن سیستم موتوری و جلوگیری از داغی زیاد که بسیار مخرب است.
  3. کاهش سایش و اصطکاک زیاد در قطعات موتور که باعث می شود دیرتر خراب و فرسوده شوند (در واقع کمک به افزایش عمر موتور خودرو)
  4. تمیز کردن قطعات مختلف

نکته

روغن موتور تنها مجاز است که در مجاری و قسمت های معینی از موتور گردش کند و وظیفه اش را انجام دهد. اگر به هر دلیلی این روغن وارد بخش های غیر مجاز یعنی محفظه داخل سیلندر شود، خب معلوم است دیگر در اثر حرارت زیاد همراه با سوخت خودرو می سوزد. با سوختن روغن موتور، هم میزان آن کاهش می یابد و هم اینکه معمولا به صورت دود از اگزوز خارج می شود.

کم شدن سطح روغن موتور بسیار مخرب است و قطعات موتور را دچار آسیب های پرهزینه و فراوان می کند.

ریمپ پژو پارس – معرفی کامل انواع خودرو پرشیا و رفع ایرادات با ریمپ ایسیو

 

چه عواملی در روغن سوزی خودرو موثر هستند؟

روغن موتور به خودی خود نمی تواند وارد محفظه سوخت و احتراق شود. باید شکستگی و خرابی در این مسیر وجود داشته باشد که راه روغن را به محفظه باز کند. عواملی همچون:

خرابی لاستیک گیت

وجود خرابی و شکستگی در پیستون

خرابی یاتاقان

ساییدگی و فرسودگی دیواره پیستون

استفاده از روغن موتور نامناسب

خوردگی کاسه نمد

نشت روغن از واشر سرسیلندر

اصطکاک شدید گیت سوپاپ

خرابی شاتون

خرابی شیر PVC

 

روش های تشخیص روغن سوزی در خودرو

دود آبی ناشی از روغن سوزی خودرو

کاهش سطح روغن

برای این کار باید نشانگر گیج را چک کنید تا ببینید سطح روغن تغییر کرده یا نه. باید در زمانی که خودرو مدتی خاموش بوده این کار را انجام دهید تا روغن گردش کرده در موتور به کارتر برگردد. فقط یک نکته اینکه کاهش جزئی روغن موتور البته در مدت زمان معقول، خیلی جای نگرانی ندارد. اما کاهش زیاد و غیر معقول در مدت زمان کم، نشانه روغن سوزی است. البته برای اینکه روغن سوزی را از روغن ریزی اشتباه نگیرید، خودرو را در جای تمیزی پارک کنید و اگر بعد از گذشت 8 تا 10 ساعت زیر خودرو لکه های روغن ندیدید، پس کاهش روغن موتور ناشی از روغن سوزی است.

خروج دود از خودرو

اگزوز خودرو نباید دود واضحی بیرون دهد. این دود می تواند در 3 رنگ متفاوت دیده شود که هر کدام، دلیل یک مشکل خاص است:

دود سفید:

خروج دود سفید مربوط به سوختن روغن هیدرولیک یا مایع خنک کننده موتور می باشد که نشانه روغن سوزی نیست اما وضعیت خطرناک تر و جدی تری می باشد.

دود سیاه:

خروج دود سیاه در خودروهای دیزلی و گازوئیل سوز طبیعی است. اما در خودروهای بنزینی به معنی خارج شدن نسبت سوخت و هوا از تعادل است که باید رسیدگی شود.

دود آبی:

این یکی دیگر نشانه روغن سوزی است.

 

نشانه های دیگر روغن سوزی خودرو

خروج دود آبی حتما نشانه قطعی روغن سوزی است اما بهتر است نشانه های دیگر را هم چک کنید. مانند:

چرب و روغنی بودن سر شمع

وجود چربی داخل اگزوز

بوی سوختن روغن در محفظه موتور

نشت روغن در ردیف های دهانه شمع

 

چرا باید روغن سوزی خودرو را جدی گرفت و سریع آن را برطرف کرد؟

سرویس دوره ای خودرو

باعث خرابی در موتور و کاهش توان آن می شود.

دود ناشی از روغن سوزی به شدت برای محیط زیست خطرناک و آلاینده است.

بازدهی سوخت خودرو کاهش می یابد.

روغن سوزی به دلیل خرابی در اجزای موتور اتفاق می افتد، پس یعنی موتور خودرو خرابی است که این خیلی خطرناک است و باید سریعا پیگیری شود.

 

روش های پیشگیری از به روغن سوزی افتادن موتور خودرو

استفاده از روغن های مناسب با نوع موتور و استاندارد بودن آن و همچنین تعویض به موقع روغن موتور

چک و بررسی زود به زود روغن موتور

تعویض به موقع فیلتر روغن و پر کردن آن قبل از بستن روی خودرو

خودداری از باز کردن ترموستات

نکته بسیار مهم:

در صورت مشاهده نشانه های روغن سوزی، سریعا آن را به یک تعمیرکار نشان دهید تا با تست و بررسی دقیق، مشکل را به صورت کامل برطرف نماید. همچنین قبل از خرید خودروی دست دوم، حتما آن را از نظر این مشکل تست نمایید.

اگر خودروتان زیاد کار کرده، باید بیشتر حواستان را جمع کنید و به نشانه ها دقت بیشتری داشته باشید.

مزایای ریمپ ایسیو در کریمی تیونینگ (مرجع ریمپ انواع خودرو در کرج)

آیا می دانید انجام ریمپ ایسیو می تواند هزینه های خودرو را تا حد زیادی کاهش دهد؟ ریمپ باعث تنظیم دقیق موتور خودرو می شود. مشکلاتی که نهایتا باعث کم شدن عمر موتور و همچنین خرابی در قطعات مهم و گران قیمت موتور و گیربکس می شود را به صورت دائمی برطرف می کند. همچنین مصرف سوخت را هم کاهش می دهد و کیفیت خودرو و توان و شتاب آن را بالا می برد.

کریمی تیونینگ یکی از باسابقه و حرفه ای ترین ها در زمینه ریمپ ایسیو و تیونینگ خودرو در سطح کشور است. همچنین از پیشگامان ریمپ در کرج و استان البرز می باشد که هزاران مورد ریمپ انواع خودروهای داخلی و خارجی با بالاترین میزان رضایت را در کارنامه خود دارد. مسیرهای ارتباطی زیر برای مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت ریمپ در کرج برای شما عزیزان و مراجعه کنندگان محترم فراهم شده است.

همچنین می توانید زیر همین مقاله، سوالات خود را از متخصصین ریمپ در کلینیک کریمی تیونینگ بپرسید و پاسخ خود را دریافت نمایید.

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *