آیا دینام باتری را شارژ می کند؟

سیستم برق خودرو دارای اجزای متعددی است که هر یک از آنها دارای وظایف خاصی می باشند. اصلی ترین قطعات سیستم برق خودرو، دینام و باتری هستند که دینام مسئول شارژ باتری و ذخیره برق در آن می باشد، تا در زمان هایی که دینام کار نمی کند، باتری بتواند برق لازم برای عملکردهای ضروری خودرو را تامین کند.

یک سوالی که همیشه در زمان خرابی یا بروز نقص در سیستم برق خودرو پیش می آید، این است که از کجا بفهمیم دینام باتری را شارژ می کند؟ با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ”بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا جواب این سوال را به شما بگوییم:

 

دینام خودرو

دینام وظیفه دارد نیروی حرکتی موتور را به نیروی الکترونیکی تبدیل نماید و آن را در دسترس بخش های مختلف و قطعات برقی خودرو قرار دهد تا عملکرد خوبی داشته باشند. یعنی در زمانی که خودرو روشن باشد، وظیفه تامین برق لازم برای مدارها و قطعات برقی به عهده دینام است.

همچنین باید گفت که دینام یک وظیفه مهم دیگر نیز دارد و آن شارژ باتری است. هر چه خودرو مدت زمان بیشتری روشن باشد و مسافت طولانی تری را بپیماید، باتری به صورت کامل تر شارژ می شود.

ریمپ جیلی امگرند X7 – کاهش مصرف و افزایش قدرت

 

باتری خودرو

زمانی که در حالت موتور روشن، دینام باتری را شارژ می کند، در واقع نیروی الکترونیکی لازم برای زمان هایی که موتور خاموش است را در آن ذخیره نموده است. قطعات زیادی با برق باتری کار می کنند که مهم ترین و ضروری ترین آنها، استارت خودرو است.

اگر خودرو استارت نخورد و روشن نشد، مشکل از کجاست؟

  1. یا استارت خراب است (البته این مورد کمتر پیش می آید و عمل نکردن استارت نیز کاملا قابل تشخیص است).
  2. دینام خراب است و نتوانسته باتری را شارژ کند.
  3. باتری خراب شده و قابلیت شارژ شدن خود را از دست داده است.

نکته:

دو مورد آخر باعث می شود که این سوال پیش آید که از کجا بفهمیم دینام باتری را شارژ می کند و مشکل استارت نخوردن خودرو از کدام قطعه است. در ادامه به شما می گوییم.

ریمپ فیدلیتی – افزایش توان موتور و رفع لگ توربو

 

علائم خرابی دینام

روشن شدن چراغ دینام

این چراغ شبیه به یک باتری است و در صورت نقص در دینام سریعا روشن می شود. اغلب افراد فکر می کنند که روشن شدنِ چراغ شبیه به باتری مربوط به پایان عمر و خرابی باتری است. اما این طور نیست و با بروز هر مشکلی در دینام، اول از همه چراغ آن روی آمپر روشن می شود.

روشن شدن چراغ دینام

 

پخش شدن بوی سوختگی

برق تولیدی در دینام به وسیله سیم ها به بخش هایی که مقصد جریان الکتریسیته هستند منتقل می شود. اگر مشکلی در سیم ها یا انتقال برق ایجاد شود، دینام تلاش بیشتری برای جبران مشکل خواهد داشت و به همین خاطر، فشار و اصطکاک بیشتری در فولی و تسمه رخ می دهد که بویی شبیه به لاستیک سوخته از آن به شمام می رسد.

تسمه دینام – علائم خرابی و زمان تعویض آن

 

کم و زیاد شدن نور چراغ های جلو

اگر تسمه دینام مشکل پیدا کند و پوسیده شود و در معرض پارگی قرار بگیرد، نوساناتی در نور چراغ خودرو ایجاد می شود و میزان نور آنها کم و زیاد می شود. در این صورت بهتر است هر چه سریع تر وضعیت دینام و تسمه آن را چک کنید.

نور چراغ باتری

 

علائم خرابی باتری

استارت نخوردن

یکی از اصلی ترین علائم خرابی باتری، استارت نخوردن خودرو است. از آنجا که استارت فقط و فقط با برق باتری کار می کند، یعنی اینکه باتری خراب است و یا اینکه شارژ باتری به وسیله دینام دچار مشکل شده است. این مشکل به یک باره اتفاق نمی افتد و از چندین روز قبل، شما کاملا متوجه می شوید که استارت خوردن مثل همیشه نیست و کم جان شده است.

 

اتمام عمر باتری

اگر عمر باتری تمام شده باشد، اکثر کارهایی که باید با برق ذخیره ای آن انجام شود به درستی صورت نمی گیرد. عمر باتری معمولا با توجه به نوع استفاده از آنها، بین 1 تا 3 سال است که این را هر راننده ای می داند و باید درباره آن هوشیار باشد.

تعویض باتری خودرو

 

سولفاته شدن باتری

اگر بدنه باتری و سرباتری سولفاته شود و رسوباتی روی آن را بگیرد، امکان انتقال درست برق به اجزای مصرف کننده نخواهد بود و عملکرد آن با اختلال مواجه می شود. سولفاته شدن باتری را می توان با یک فرچه کشیدن ساده، تمیز کرد. اما اگر مقدار آن زیاد باشد، چاره ای به جز تعویض باتری باقی نمی ماند.

هر از گاهی باتری خودرو را بررسی نمایید و در صورت ایجاد سفیدک هایی روی آن، سریعا آن را تمیز کنید تا زیاد نشوند.

دلایل داغ شدن باتری ماشین چیست؟

 

استارت نامنظم

اگر خودرو در یک روز به راحتی استارت خورد و روشن شد، اما روز دیگر استارت خوردن آن دچار مشکل و نقص بود و شما را معطل کرد، یعنی اینکه باتری دچار خرابی است و نمی تواند به خوبی برق را در خود ذخیره سازد.

استارت زدن نامنظم خودرو

 

بالاخره مشکل از دینام است یا باتری؟

دینام مسول شارژ باتری است و اگر باتری شما نو است، به احتمال خیلی زیاد مشکل از دینام می باشد و باید آن را بررسی نمایید. اما اگر باتری به اندازه کافی نو نیست، به علائمی که در خودرو دیده می شود دقت کنید تا متوجه شوید خرابی از کدام یک است.

 

از کجا بفهمیم دینام باتری را شارژ می کند؟

در واقع نشانه های خرابی دینام و باتری می توانند کمک بسیار خوبی باشند. به هر حال وقتی خودرو روشن نمی شود، ممکن است پیدا کردن اینکه باتری شارژ نشده و یا امکان شارژ شدن نداشته است، کمی سخت است. اما از روی نشانه های خرابی هر دو قطعه، به راحتی می توان جواب سوال را پیدا کرد. تست دینام هم می تواند روش خوبی باشد:

تست باتری و دینام

تست دینام

ولتاژی که دینام خودروهای سواری تولید می کند، عددی بین 13.8 و 15 ولت است. اگر ولتاژ تولیدی توسط دینام از 13.8 کمتر باشد، توانایی لازم جهت شارژ باتری را ندارد. اگر ولتاژ بیش از مقدار 15 ولت باشد نیز می تواند خرابی دینام، باتری و قطعات دیگر برقی خودرو را در پی داشته باشد.

مراحل تست دینام با اهم متر

خودرو را خاموش کنید و پراپ های اهم متر را به قطب های باتری متصل نمایید و میزان ولتاژ را یادداشت کنید. سپس همان طور که پراپ های اهم متر به باتری متصل است، خودرو را روشن کنید. در این صورت، ولتاژ باید افزایش یک ولتی و یا بیشتر را نشان دهد وگرنه به این معنی است که دینام نمی تواند شارژ باتری را به خوبی انجام دهد و مشکل از دینام است.

یک روش ساده دیگر

اگر خودرو با جامپ استارت و یا باتری به باتری روشن می شود و روشن باقی می ماند، احتمالا مشکل از باتری است که نمی تواند شارژ نگه دارد. اما اگر موتور روشن می شود و بلافاصله خاموش می شود، احتمالا مشکل از دینام است که نمی تواند شارژ باتری را انجام دهد.

ریمپ هاوال H2 گریت وال – تقویت موتور و رفع ایرادات فنی

 

کریمی تیونینگ – بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ و برق خودرو در کرج و استان البرز

کریمی تیونینگ بهترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز

ریمپ علم برنامه ریزی مجدد ایسیو است که قابلیت برطرف کردن بسیاری از مشکلات فنی و نرم افزاری خودرو را دارد. ریمپ مزایای بسیار خوب و مثبتی دارد که کیفیت خودرو، طول عمر قطعات آن و کیفیت رانندگی با آن را ارتقا می بخشد. مانند:

بهبود توان و گشتاور خودرو

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

رفع خطای فرسودگی کاتالیست

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

 

کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودروی رسول کریمی

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *