تفاوت ریمپ و تیونینگ

حتما شما هم اصطلاحات رایج در دنیای خودرو و تقویت موتور آن را شنیده اید. اصطلاحاتی مثل ریمپ ایسیو و چیپ تیونینگ که از قدیم بین دوستداران خودروهای اسپورت طرفدارهای زیادی دارند اما دیگر این روزها به یک نیاز اساسی در خودروهای معمولی تبدیل شده اند تا کیفیت خودرو و عمر موتور آن افزایش یابد. اما باید بدانید که ریمپ ایسیو و چیپ تیونینگ با هم تفاوت های اساسی دارند که بهتر است با جزئیات آنها آشنا شوید تا خودروی خود را دستخوش تغییراتی که دلخواه شما نیست، نکنید.

پس با ما در “کلینیک کریمی تیونینگ”بهترین مرکز ریمپ و تیونینگ خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با تفاوت های ریمپ و چیپ تیونینگ آشنا سازیم:

 

قبل از هر چیزی باید با این دو مقوله به طور کامل آشنا شویم تا تفاوت های آنها مشخص شود:

چیپ تیونینگ چیست و چگونه انجام می شود؟

چیپ تیونینگ چیست؟

واژه چیپ به بردهای الکترونیکی گفته می شود و هر نوع بردی را در بر می گیرد اما چیپ تیونینگ در حوزه بردهایی با قابلیت برنامه ریزی می باشد، یعنی هر نوع بردی که بتوان آن را برنامه ریزی نمود و یا برنامه ریزی آن را تغییر داد. تمامی انواع یونیت های قابل برنامه ریزی مانند TCU (برد گيربکس اتومات)، ECU (برد الکترونيکی کنترل مرکزی)، ABS (برد الکترونيکی ترمز) زیر مجموعه ای از چيپ تيونينگ است.

اقدام به برنامه ريزی مجدد در این بردها با هدف تقويت و ارتقای عملکرد آنهاست که شامل افزايش توان خودرو، تقويت ترمزها، تقويت تعويض دنده و… می باشد.

ریمپ دنا پلاس و دنا پلاس توربو اتومات و دنده ای

 

ریمپ ایسیو چیست و چگونه انجام می شود؟

ریمپ ایسیو برای حل مشکل گاز نخوردن ماشین

همان طور که در بالا هم متوجه شدید، ریمپ ایسیو بخشی از چیپ تیونینگ است اما تفاوت هایی با آن دارد. ریمپ بدون باز کردن ایسیو انجام می شود و فقط یک تغییر نرم افزاری و برنامه ریزی مجدد است. در این روش، تقويت خودرو با بهينه سازی ارتباطات برقی، مکانيکی و نرم افزاری ايسيو انجام می گیرد. در گذشته ها پروگرمری برای خواندن برنامه ایسیو وجود نداشت و تیونرها اقدام به تعویض IC در برد ایسیو می کردند که بدین ترتیب، چیپ تیونینگ که همراه با تعویض برد و تراشه بود، شکل گرفت.

اما امروزه پروگرمرها و دستگاه های مخصوصی برای خواندن برنامه ایسیو وجود دارد و می توان به راحتی در برنامه های ایسیو تغییر ایجاد کرد. این تغییرات برای افزایش کارایی و بهبود برنامه های موتور انجام می شود که نتایج مثبتی در پی دارد، مثل:

افزايش شتاب اوليه

افزايش شتاب حين حرکت

کاهش مصرف سوخت

افزایش توان و گشتاور موتور

رفع احتراق ناقص و ناک موتور (صدای ناک)

 کاهش دمای کارکرد فن

رفع کپ سر گاز

رفع کپ حين حرکت

 بهبود کیفیت رانندگی

 افزايش قدرت ماشين در حالت کولر روشن

افزايش کشش ماشين در سربالايی ها

 بهبود تعويض دنده در گيربکس های اتوماتيک

و…

ریمپ پژو 405 – ایرادات 405 و مزایای ریمپ ایسیو در GLX XU7 و SLX TU5

 

تفاوت ریمپ و چیپ تیونینگ

تفاوت ریمپ و چیپ تیونینگ

ریمپ فقط در ایسیو صورت می گیرد و برای تغییر در برنامه های ایسیو می باشد اما چیپ تیونینگ برای تقویت و ارتقای تمامی بردهای قابل برنامه ریزی در خودرو می باشد.

اما این دو تفاوت های دیگری هم با هم دارند:

1. در چیپ تیونینگ احتمال خطا وجود دارد. زیرا با باز کردن کامپیوتر خودرو (ایسیو) همراه است و همچنین از روش اضافه کردن چیپ ها یا تراشه ها استفاده می شود. اما ریمپ یک تغییر نرم افزاری و برنامه ریزی مجدد بخش های مختلف ایسیو است که از طریق اتصال پورت دیاگ یا همان پورت OBD صورت می گیرد.

2. در ریمپ ایسیو می توان فایل پشتیبان از برنامه های ایسیو ایجاد کرد که هر زمان لازم بود؛ آن را به تنظیمات کارخانه برگرداند اما در چیپ تیونینگ چنین امکانی وجود ندارد.

3. در صورت اقدام به ریمپ ایسیو که تغییرات بسیار مثبتی در موتور خودرو ایجاد می کند، نمایندگی های خودرو و نیز معاینه فنی ها به هیچ عنوان قادر به تشخیص آن نخواهند بود. زیرا یک عملیات نرم افزاری بدون باز کردن ایسیو در آن صورت گرفته است. اما چیپ تیونینگ با باز شدن ایسیو و تغییر و تعویض در تراشه ها و بردها همراه است و قابل شناسایی می باشد.

4. به طور کلی ریمپ ایسیو از چیپ تیونینگ؛ روشی مدرن تر و ایمن تر است. البته به شرطی که یک متخصص ریمپ آن را انجام دهد و با تمامی مسایل مربوط به پیشرانه های مختلف خودروهای گوناگون و نیز انواع ایسیوی موجود در آنها، پروگرمرها و دستگاه های مخصوص ریمپ آشنایی داشته باشد. متاسفانه در بعضی مراکز با دستگاه های غیر اصلی و برنامه های کپی شده اقدام به ریمپ ایسیو می کنند.که بسیار خطرناک است و مشکلات جدی در ایسیو و موتور به بار خواهد آورد.

ریمپ پراید – معرفی خدمات ریمپ ایسیو در مدلهای مختلف پراید

 

کریمی تیونینگ – بهترین مرکز ریمپ کرج و استان البرز

ریمپ ایسیو در کریمی تیونینگ کرج

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 3 هزار مورد ریمپ ایسیو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *