چرا بخاری خودرو گرم نمیکند؟

یکی از مشکلاتی که در فصل های سرد سال برای خیلی از خودروها پیش می آید، مشکل خرابی بخاری خودرو می باشد. خرابی در بخاری خودرو می تواند به این صورت باشد که اصلا روشن نشود و یا اینکه روشن شود و خوب گرم نکند یا اصلا باد سرد بیرون بدهد.

با ما در کلینیک “کریمی تیونینگ”بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز – همراه باشید تا دلایل بروز خرابی در بخاری ماشین و دلیل اینکه چرا بخاری ماشین خوب گرم نمی کند را به شما بگوییم:

 

خرابی در رادیاتور بخاری

رادیاتور بخاری

رادیاتور بخاری همان مخزنی است که آب گرم (آبی که در موتور گردش می کند تا دمای آن را کاهش دهد و خودش گرم می شود) در آن جریان دارد و بخاری این گرما را از آب به هوا منتقل می کند تا کابین خودرو گرم شود. پس اصلی ترین و اولین دلیل برای اینکه چرا بخاری خودرو گرم نمیکند، وجود سوراخ، شکستگی یا گرفتگی در رادیاتور بخاری است.

گرفتگی را می توان با شستشو و استفاده از جرم گیر برطرف کرد، اما حل مشکل سوراخ و شکستگی نیاز به تعویض رادیاتور دارد که فرایند پرزحمتی هم هست.

گرفتگی و رسوب در شلنگ ها و لوله های ورودی رادیاتور

لوله هایی که آب را به داخل رادیاتور منتقل می کنند هم اگر دچار گرفتگی و رسوب باشند، باعث مختل شدن عملکرد بخاری می شوند. بنابراین لازم است این لوله ها هم چک شوند و در صورت نیاز، تعویض گردند.

 

خراب شدن ترموستات

می دانید که کار ترموستات، تنظیم و کنترل دمای موتور است.و این کار را با به گردش درآوردن آب در موتور و سپس خنک کردن آن در رادیاتور و تکرار این روند انجام می دهد. خراب شدن ترموستات (باز ماندن کامل آن)، باعث می شود آب داخل رادیاتور گردش کند، کاملا خنک شود و به همین دلیل بخاری خودرو نتواند گرمای مناسب را از آب بگیرد و منتقل نماید. به همین دلیل خنک کار می کند و باد سرد می دهد.

 

کمبود مایع خنک کننده (ضدیخ)

مایع خنک کننده ضدیخ

گاهی اوقات به دلیل کمبود آب یا مایع خنک کننده و همچنین هوا گرفتن سیستم خنک کننده موتور خودرو، آب نمی تواند گردش کند و گرم شود. در نتیجه بخاری خودرو هم نمی تواند این گرما را به داخل فضای کابین منتقل نماید. بنابراین لازم میزان سطح آب بررسی شود. همچنین مقدار مناسبی ضدیخ داخل آن ریخته شود و هواگیری انجام شود.

 

از کار افتادن فن بخاری

در صورت خراب شدن فن بخاری، بخاری و سیستم آن خوب کار می کند، اما حرارت و گرمای ناشی از آن که باید توسط فن به صورت یک باد گرم به داخل کابین وارد شود، منتقل نمی گردد. ممکن است یکی از فیوزها سوخته باشد یا موتور فن از کار افتاده باشد.

همچنین گرفتگی مجرای تهویه، عدم تعویض فیلتر کابین و گرفتگی آن، باعث می شود باد کافی وارد کابین نشود.

 

مشکل در واتر پمپ

واتر پمپ

خراب شدن و از کار افتادن واتر پمپ هم می تواند دلیل دیگری برای خوب گرم نکردن بخاری باشد که اصلا در این صورت برای خودرو و موتور آن نیز خطرناک است که چنین نقصی وجود داشته باشد. زیرا سیستم خنک کاری موتور مختل می شود و ممکن است دمای موتور به شدت بالا رود.

اما گاهی اوقات مشاهده می شود که بخاری در دور موتور بالا به خوبی کار می کند. اما با کاهش سرعت و کاهش دور موتور، گرمای آن کاهش می یابد. این مشکل هم می تواند مربوط به واتر پمپ باشد. در این صورت احتمالا واتر پمپ دچار رسوب گرفتگی است یا پره های آن خورده شده اند و نمی تواند نیروی لازم جهت گردش مایع خنک کننده در سیستم ایجاد کند.

 

چند نکته ساده برای عملکرد بهتر بخاری خودرو

استفاده از مایع ضدیخ در رادیاتور به میزان کافی و مناسب و عدم استفاده از آب لوله کشی در خودرو، باعث می شود سیستم خنک کننده خودرو دچار گرفتگی و رسوب نشود.

بهترین میزان آب و مایع ضدیخ، به صورت 50 درصد است. یعنی نیمی از مخزن رادیاتور را باید آب (آب مخصوص رادیاتور) بریزید و نیم دیگر آن را ضدیخ بریزید.

در زمستان، بعد از روشن کردن خودرو، اجازه دهید موتور خودرو به اندازه کافی گرم شود.و بعد بخاری را روشن نمایید تا به سیستم بخاری فشار وارد نشود.

همواره میزان آب رادیاتور را چک کنید تا سریع متوجع نشتی یا مشکلات دیگر آن بشوید.

 

ریمپ ایسیو در کریمی تیونینگ – بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز

آیا می دانید انجام ریمپ ایسیو می تواند هزینه های خودرو را تا حد زیادی کاهش دهد؟ ریمپ باعث تنظیم دقیق موتور خودرو می شود. مشکلاتی که نهایتا باعث کم شدن عمر موتور و همچنین خرابی در قطعات مهم و گران قیمت موتور و گیربکس می شود را به صورت دائمی برطرف می کند. همچنین مصرف سوخت را هم کاهش می دهد و کیفیت خودرو و توان و شتاب آن را بالا می برد.

کریمی تیونینگ یکی از باسابقه و حرفه ای ترین ها در زمینه ریمپ ایسیو و تیونینگ خودرو در سطح کشور است. همچنین از پیشگامان ریمپ در کرج و استان البرز می باشد که هزاران مورد ریمپ انواع خودروهای داخلی و خارجی با بالاترین میزان رضایت را در کارنامه خود دارد. مسیرهای ارتباطی زیر برای مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت ریمپ در کرج برای شما عزیزان و مراجعه کنندگان محترم فراهم شده است.

همچنین می توانید زیر همین مقاله، سوالات خود را از متخصصین ریمپ در کلینیک کریمی تیونینگ بپرسید و پاسخ خود را دریافت نمایید.

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *