ترموستات خودرو

ترموستات یک قطعه کوچک اما بسیار مهم در خودرو است. کمتر کسی هست که حداقل یک بار این قطعه را از نزدیک ندیده باشد زیرا خرابی این قطعه زیاد اتفاق می افتد و به دلیل نقش مهمی که برای سالم ماندن موتور بر عهده دارد، بررسی و تعویض آن، خیلی ضروری می باشد.

همان طور که گفتیم وجود ترموستات برای موتور بسیار حیاتی است، پس پیشنهاد می کنیم حتما این مقاله را تا انتها دنبال کنید تا همه چیز درباره ترموستات را به شما بگوییم:

 

ترموستات چیست؟

ترموستات

به ترموستات دماپا هم می گویند. پس یعنی اینکه وظیفه ترموستات به دما مربوط می شود. موتور خودرو در حین کارکرد، دما و حرارت زیادی تولید می کند. اما نباید دمای خودش بالاتر از حد مشخصی برود (معمولا باید دمای موتور در حدود استاندارد 85 – 90 درجه باشد). ترموستات کنترل دمای موتور خودرو را برعهده دارد.

وظیفه ترموستات چیست؟

این وظیفه ترموستات است که دمای موتور را در محدوده مشخص ثابت نگه دارد. ترموستات در خودرو به صورت خودکار، با کنترل دمای موتور، باعث می شود دمای آن بالا نرود و کارکرد موتور در دمای متعادلی باشد. ترموستات یک قطعه مکانیکی است. وقتی موتور سرد است، ترموستات مسیر ورود آب به را دیاتور را می بندد. آب در مسیر بسته دور موتور گردش می کند تا به دمای تعیین شده در ترموستات برسد. با رسیدن آب به دمای مناسب، ترموستات ورودی آن را باز می‌کند. با پایین آمدن حرارت، ترموستات دوباره عمل قطع و وصل کردن را تکرار می‌کند تا درجه حرارت موتور در محدوده ثابتی باقی بماند.

 

اگر ترموستات نباشد چه اتفاقی می افتد؟

همان طور که گفتیم، دمای موتور باید در محدوده استاندارد باشد. اگر موتور سرد و دمای آن پایین تر از استاندارد باشد، غلظت روغن موتور زیاد می شود (در اثر سرما) و نتیجه اینکه قطعات موتور به خوبی روغن کاری نمی شوند. حالا اگر دمای موتور بیش از حد استاندارد باشد، روغن بر اثر گرمای زیاد رقیق می‌شود و خاصیتش را از دست می ‌دهد. پس ترموستات با ثابت نگه داشتن دمای موتور، کمک می کند تا قطعات مهم و حیاتی موتور، درست و دقیق به وظیفه خود عمل کنند و موتور سرپا بماند.

اگر موتور سرد باشد چه می شود؟

در صورت پایین بودن دمای موتور و کارکرد آن به صورت سرد، خیلی زود موتور فرسوده می شود. قطعات موتور در صورت پایین بودن دما، نمی توانند عملکرد خوبی داشته باشند و فرسایش می یابند که این مسئله عمر مفید موتور را کاهش می دهد. ترموستات باعث می شود موتور خودرو در کوتاه ترین زمان ممکن گرم شود.

و اما یک باور غلط درباره ترموستات…

خیلی ها اعتقاد دارند که ترموستات فقط برای فصول سرد و برای کارکرد بخاری لازم است. این یک تصور اشتباه است. چرا که وظیفه ترموستات فقط گرم کردن سریع موتور در هوای سرد نیست، بلکه ثابت نگه داشتن دمای موتور در محدوده ایمن است تا موتور نه سرد باشد نه داغ!

نبستن ترموستات یا استفاده از ترموستات غیر استاندارد، باعث خرابی ها و خسارت های سنگین در موتور خودرو می شود.

 

نشانه های خرابی ترموستات

جوش آوردن موتور

اگر ترموستات خراب باشد، ممکن است شاهد علائم زیر در خودرو باشید که خیلی زود باید به برطرف کردن مشکل آن اقدام کنید:

1. بالا رفتن بیش از حد مجاز دمای موتور و حتی جوش آوردن خودرو در همان دقایق اولیه روشن شدن خودرو

2. نوسان مداوم در درجه آمپر

3. نشت مایعات از رادیاتور و از قسمت های مختلف خودرو

4. افزایش غیر طبیعی مصرف سوخت

5. مصرف زیاد روغن موتور

6. نوسانی شدن آمپر آب

توجه:

یکی از اصلی ترین نشانه های خرابی ترموستات این است که بعد از گذشت 15 دقیقه از روشن شدن خودرو، دمای آن بالا می رود. ضمن اینکه باید بدانید ترموستات یک قطعه مصرفی است و نمی توان آن را تعمیر کرد. در صورت بروز خرابی، باید تعویض شود.

یکسره کردن ترموستات چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

آسیب دیدن قطعات داخلی موتور خودرو

نوسان و تغییر مداوم دمای موتور

پایین آمدن راندمان موتور

پایین آمدن یکباره دمای موتور

فرسایش قطعات موتور مخصوصا سر سیلندر که می تواند هزینه زیادی به شما تحمیل کند. یکسره کردن ترموستات، فرقی با حذف آن ندارد!

 

ترموستات با دمای پایین نصب نکنید!

محل نصب ترموستات

هر خودرو نیاز به نصب ترموستات با دمایی که کارخانه سازنده خودرو برای آن تعیین کرده است دارد. باید در هنگام تعویض ترموستات به این موضوع دقت کنید، چرا که بستن ترموستات با دمای پایینتر، باعث گرم شدن سریع موتور می‌شود اما نمی تواند دمای موتور را به حالت استاندارد مورد نیازش برساند. بستن ترموستات با دمای پایین تر باعث بروز مشکلاتی همچون:

افزایش مصرف سوخت

مصرف بالای روغن و پایین آمدن غلظت آن

استهلاک سریع سیلندرها و پیستون‌ ها

فرسودگی سریع قطعات خودرو می گردد.

 

آیا می دانید ریمپ ایسیو می تواند خدمات بسیار فوق العاده ای به تقویت موتور و بهبود کیفیت خودروی شما داشته باشد؟ تغییراتی بسیار عالی همچون:

کاهش مصرف سوخت و اقتصادی شدن سرانه مصرف خودرو

افزایش توان و گشتاور موتور

رفع تاخیر پدال و دریچه گاز 

رفع ایراد ناک و بنزین ایران

حل مشکل کپ اولیه حرکت

حذف سنسور اکسیژن دوم

کاهش دمای آب

افزایش کاتاف

ایجاد کاتاف رگباری

حذف خطای کاتالیزور

حذف سنسور میل سوپاپ

بیشینه کردن سرعت و حذف محدودیت آن

ما در کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ، آماده ارائه هرگونه مشاوره و خدمات در زمینه ریمپ و تیونینگ خودروهای داخلی و خارجی به شما مراجعه کنندگان عزیز هستیم. ریمپ ایسیو مزایای فوق العاده ای دارد که می توانید از آن برای بهبود کیفیت خودرو و رانندگی با آن و کاهش مشکلات و خرابی های قطعات و موتور بهره ببرید.

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *