شتاب خودرو

ریمپ ایسیو، یکی از بهترین و مطمئن ترین روش های حل مشکلات فنی و کامپیوتری خودروهاست. روشی که با ایجاد تغییرات در جداول مختلف سیستم موتور خودرو، به بهتر شدن، ارتقای کیفیت و تقویت عملکرد موتور کمک فراوانی می کند. یکی از مشکلات بسیار شایع در خودروهای ایرانی و خارجی، تاخیر دریچه گاز (تاخیر پدال گاز) خودرو است که ریمپ به سادگی می تواند این ایراد کلافه کننده را برطرف کند.

با تیم کریمی تیونینگ همراه باشید تا شما را با این مشکل و سازوکار حل آن با ریمپ ایسیو آشنا کنیم.

 

دریچه گاز خودرو چیست؟

در موتورهای احتراق داخلی، تنظیم میزان گشتاور و توان خروجی بر عهده دریچه گاز (Throttle body) است. دریچه گاز به وسیله یک شیر پروانه ای (Butterfly Valve) و تغییر زاویه آن، ميزان جريان هوای ورودی (Air Flow) به موتور را تنظيم می ‌كند. بنابراين ميزان پاشش سوخت هم متناسب با اين ميزان هوا کاهش يافته و توان و گشتاور خروجي موتور تنظيم مي‌ گردد. زمانی که موتور تحت بار نيست و فرمانی از راننده مبنی بر فشار پدال گاز دريافت نمی شود، دریچه گاز با استفاده از يک مسير جانبی به موتور اجازه می دهد به صورت بی ‌بار (idle)، همچنان روشن بماند.

دریچه گاز برقی

انواع دریچه گاز:

دریچه گاز سیمی (مکانیکی)

دریچه گاز برقی (الکترونیکی)

 

دریچه گاز سیمی (مکانیکی):

در سال های پیش، بيشتر خودروها دارای دريچه گاز سیمی بودند. اين نوع دريچه توسط کابل و به طور مستقيم توسط فشار پدال گاز به حرکت در می آيد. از مزايای اين دريچه ساده بودن سيستم و ارزانی آن است.

 

دريچه گاز برقی (الکترونیکی):

در دريچه گاز برقی یا الكترونيكی، تغيير زاويه شير پروانه‌ای، با ارسال سيگنال از سيستم مديريت موتور (یعنی همان ایسیو) صورت می پذيرد. این سیستم با توجه به فرمان راننده و البته شرايط حرکتی خودرو و عملكرد موتور و استراتژی برنامه‌ ريزی شده در واحد کنترل موتور (ECU)، دستور تغيير زاويه دريچه گاز و میزان آن را صادر می كند. اين نوع دريچه گاز دارای سيستم مستقيم ارتباطی با پدال گاز نيست و همان طور که گفتیم تحت کنترل ایسیو قرار دارد.

 

تاخیر دریچه گاز برقی

راننده کلافه و عصبانی

در سال های اخیر، خودروسازها ملزم به کنترل آلایندگی موتور خودرو و گرفتن استانداردهای آلایندگی یورو ۴ شده اند. به همین منظور از دریچه گاز برقی در خودروها استفاده می کنند تا ایسیو، میزان باز شدن آن را کنترل کند و خودرو تست آلایندگی را پاس نماید. به همین خاطر تاخیر دریچه گاز در خودروهای جدید مشهود است.

بيشترين میزان مصرف سوخت و توليد آلاينده ‌ها در خودرو، زمانی صورت می ‌گيرد که راننده به طور ناگهانی بر پدال گاز فشار می ‌آورد. در دريچه گاز مکانيکی، وارد کردن فشار بر پدال گاز به طور کامل اجرا و به دريچه گاز منتقل می ‌شود و به همین خاطر تاخیری هم وجود ندارد. اما در اين شرايط نسبت سوخت و هوا از حالت بهينه خارج شده و ميزان مصرف سوخت و تولید آلاينده ‌ها افزايش می يابد.

در دريچه گاز برقی، میزان فشاری که به پدال گاز وارد می شود با میزان باز شدن دریچه گاز مطابقت ندارد. تغييرات ناگهانی و به یکباره در پدال گاز، توسط ایسیو کنترل و به تغییراتی ملایم تر در دریچه گاز تبدیل می گردد و بدين ترتيب ميزان مصرف سوخت و آلاينده‌ ها کاهش می يابد و خواست راننده برای شتاب گرفتن خودرو با تاخیر انجام می گیرد.

در این صورت اگر در یک لحظه نیاز به شتاب گیری سریع داشتید و به یک باره پدال گاز را تا انتها فشار دهید، به هیچ وجه به حداکثر شتاب گیری خودرو دست نمی یابید. این مشکل هنگام سبقت گرفتن در جاده ها بسیار خطرناک است و ممکن است باعث تصادف شود. مخصوصا برای راننده هایی که عادت به خودروهای دارای دریچه گاز سیمی دارند.

ضمن اینکه هر تاخیری (مخصوصا هنگام رانندگی) کلافه کننده است و به طور طبیعی باید همه چیز هماهنگ و متناسب باشد!

 

و اما ریمپ ECU و حل مشکل تاخیر دریچه گاز

ریمپ کریمی تیونینگ

1/ ریمپ یعنی برنامه ریزی مجدد که اشاره به همین موضوع دارد که می توان ایسیو موتور و برنامه ای که برای آن تعریف شده را تغییر داد و به این وسیله مشکلات اینچنینی مثل تاخیر دریچه گاز را کاملا برطرف کرد. با ریمپ می توان کپ اولیه را حتی در ایسیوهایی با دریچه گاز سیمی که حاصل محدودیت پاشش است را به طور کامل بر طرف نمود.

2/ افزایش شتاب خودرو بنابر درخواست مشتری

3/ کنترل و کاهش مصرف سوخت

شما عزیزان می توانید با برقراری تماس تلفنی از شرایط و نحوه خدمات و همچنین قیمت ریمپ و تیونینگ خودرو در کلینیک تخصصی کریمی آگاه شوید.

حل مشکلات خودروتان را به حرفه ای ها بسپارید.

 

خودروهایی که تاخیر دریچه گاز مشهود و غیر منطقی دارند:

207 و 206 های جدید ایرانیزه با ایسیو EeasyU 2.5

خودروی های چینی مثل S5 و جک J5 و لیفان 820 و ایکس 60

Mvm 550

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *