علائم خرابی واتر پمپ

همان طور که می دانید، درون موتور خودرو؛ آب به عنوان یک مایع اساسی برای عملکرد مناسب قطعات مختلف موتور، گردش دارد. واتر پمپ یا پمپ آب یک قطعه جانبی و بسیار مهم است که باعث به گردش درآمدن آب درون موتور می شود. یک قطعه کوچک که خوب است با نشانه های خرابی، زمان تعویض و همچنین روش مراقبت از آن آشنا شوید.

 

واتر پمپ خودرو چیست؟

قطعه واتر پمپ یا پمپ آب

آب مهم ترین وظیفه را برای حفاظت از موتور خودرو در برابر داغ شدن زیاد دارد و باعث خنک شدن بخش های مختلف آن می شود. اما خود این آب، نقطه جوش و انجماد کمی دارد یعنی به راحتی ممکن است در تابستان جوش بیاورد و در زمستان یخ بزند و برای موتور مشکل آفرین شود.

بنابراین علاوه بر آب، مایعات دیگری همچون ضدجوش و ضدیخ هم به رادیاتور اضافه می شود تا سیستم خنک کننده موتور، کارکرد موثرتری پیدا کند. حالا این مایعات، نیاز به یک پمپ دارند تا آنها را در بخش های مختلف موتور به گردش درآورد. واترپمپ علاوه بر گردش مایعات، وظیفه بازگرداندن آنها به رادیاتور را هم بر عهده دارد.

موتور خودرو باید در یک بازه دمایی مناسب کار کند تا قطعات آن دچار فرسودگی نشوند. همچنین وظایفشان را کاملا درست انجام دهند. هم در دمای بسیار بالا که ناشی از احتراق داخل موتور می باشد و هم در زمستان که موتور خودرو سرد است (در ابتدای استارت خوردن و شروع به کار موتور)، ممکن است قطعات موتور آسیب شدید ببینند. اما واترپمپ با به گردش درآوردن آب و ضدیخ و ضدجوش، باعث می شود دمای موتور ثابت بماند.

واتر پمپ مسئول ثابت نگه داشتن دمای موتور است

با احتراق بنزین در داخل موتور، حرارتی بالای 2500 درجه سانتیگراد ایجاد می شود. این حرارت می تواند همه چیز را ذوب کند پس چطور است که چنین نمی شود؟

واتر پمپ با گردش مداوم آب و مایع خنک کننده ضدجوش ( مایع ضدجوش و ضدیخ یکی هستند و در واقع دما را ثابت نگه می دارند یعنی از پایین آمدن زیاد دما و بالا رفتن بیش از حد آن جلوگیری می کنند و در یک بازه ثابت نگه می دارند)، دمای موتور را زیر 100 درجه (نقطه جوش) نگه می دارد.

این مایع خودش داغ می شود که با گردش درون رادیاتور و قرار گرفتن در معرض هوا و فن موتور، دوباره خنک می شود و به چرخه گردش باز می گردد. این یک گردش دائمی و مداوم است. واتر پمپ توسط تسمه تایم به صورت مستقیم به حرکت در می‌ آید. یا اینکه به وسیله تسمه کمکی که به پولی سر واتر پمپ متصل است پروانه درون آن را به چرخش در می آورد. در نتیجه فعالیت واتر پمپ با فعالیت موتور وسیله نقلیه در ارتباط است. این یعنی که واتر پمپ از زمان روشن شدن موتور، شروع به کار می کند و توقفی هم ندارد و حرکتش دائمی است.

آیا باید واتر پمپ را زود به زود تعویض کنیم؟

واتر پمپ خودرو

اگر واتر پمپ خراب شود، بله باید سریعا تعویض شود زیرا از کار افتادن واتر پمپ حتی برای چند دقیقه، می تواند منجر به سوختن واشر سرسیلندر و حتی سوختن موتور شود. البته باید بدانید که عمر واتر پمپ نسبت به قطعات دیگر خودرو بیشتر است اما به هر حال می تواند خراب شود.

خیلی از مکانیک ها معتقدند با تعویض تسمه تایم، باید واتر پمپ را تعویض کرد. اما اگر واقعا واتر پمپ سالم است و هیچ ایرادی ندارد، لزومی هم به تعویض آن نیست.

اما نشانه های خرابی واترپمپ که باید به خوبی بدانید…

همان طور که گفتیم، خرابی واتر پمپ = هزینه های گزاف. پس دانستن چند نکته ساده کمک زیادی به مراقبت از خودروتان می کند:

1.تغییرات دمایی

2.خارج شدن مایع خنک کننده موتور از جلوی خودرو

3.شنیده شدن صدای جیغ مانند از قسمت پولی واترپمپ

4.گرم شدن زیاد موتور

5.بیرون زدن بخار از زیر کاپوت

توجه:

همه این موارد، نشان از داغ شدن موتور و عدم کارایی سیستم خنک کننده آن دارند، پس سریعا این سیستم را بررسی نمایید.

 

مراقبت از واتر پمپ و جلوگیری از خرابی آن

خرابی واتر پمپ

به علائم زیر دقت کنید. زیرا می تواند نشان از بروز خرابی و فرسودگی در واترپمپ باشد.

1. زنگ زدن پره های داخل واتر پمپ (یعنی اجزای اصلی پمپ دچار خرابی و فرسودگی شده است).

2. وجود خوردگی در دنده های پمپ و همچنین قسمت های دیگر آن

3. نبود ضد یخ در رادیاتور

4. یخ زدن آب در موتور

حالا با رعایت نکات زیر می توانید خیالتان را از مشکلات و هزینه های احتمالی ناشی از خرابی واترپمپ راحت کنید:

1. تعویض به موقع مایع خنک‌ کننده در فواصل زمانی معین (معمولا در دفترچه راهنمای هر خودرو ذکر شده است). مایع خنک کننده کهنه، منجر به زنگ زدن و خرابی واتر پمپ می شود.

2. تعویض تسمه واترپمپ و رعایت نکات زیر:

دقت کنید که تسمه واترپمپ با پولی تسمه کاملا تراز باشد (هنگام تعویض تسمه واتر پمپ). همچنین شل‌ بودن یا سفت بودن و کشیدگی بیش‌ از حد تسمه، جلوی عملکرد واتر پمپ را می گیرد و باعث بروز خرابی در آن می شود.

3. تعویض تسمه‌ تایم فرسوده

این دو قطعه کاملا به هم مربوط هستند و با هم کار می کنند. ضمنا عمر کارکرد مفید هر دو تقریبا مساوی است. پس حتما زمان تعویض یکی، دیگری را هم بررسی و در صورت لزوم تعویض نمایید. تسمه تایم معیوب و فرسوده باعث خرابی واتر پمپ می شود.

4. اگر متوجه داغی موتور شدید که غیر طبیعی بودید، سریعا مشکل آن را حل کنید. ممکن است به پروانه داخل واترپمپ و آب بندی موتور آسیب جدی بزند.

5. واترپمپ خوب و باکیفیت و از یک فروشگاه معتبر و قابل اعتماد تهیه کنید.

ریمپ ایسیو در کریمی تیونینگ

ریمپ کریمی تیونینگ

ما در کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ، آماده ارائه هرگونه مشاوره و خدمات در زمینه ریمپ و تیونینگ خودروهای داخلی و خارجی به شما مراجعه کنندگان عزیز هستیم. ریمپ ایسیو مزایای فوق العاده ای دارد که می توانید از آن برای بهبود کیفیت خودرو و رانندگی با آن و کاهش مشکلات و خرابی های قطعات و موتور بهره ببرید. مزایایی همچون:

رفع تاخیر پدال و دریچه گاز   

رفع ایراد ناک و بنزین ایران   

افزایش توان و گشتاور موتور 

کاهش مصرف سوخت

کاهش دمای آب         

افزایش کاتاف 

ایجاد کاتاف رگباری   

حذف سنسور اکسیژن دوم       

رفع ایراد خطای کاتالیزور      

حذف سنسور میل سوپاپ       

رفع ایراد کپ اولیه حرکت

حذف محدودیت سرعت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *