روشن شدن چراغ چک

سنسور میل سوپاپ یا خطای سنسور میل سوپاپ، کلمه هایی که در سال های اخیر زیاد شنیده اید و یا درگیر این بوده اید که مشکل آن را حل کنید. مخصوصا اگر مالک یکی از خودروهای پراید، تیبا یا پژو و سمند باشید، احتمالا این مشکلات را تجربه کرده اید.

با تیم ریمپ کریمی تیونینگ همراه باشید تا شما را با این سنسور و همچنین روش های برطرف کردن خطای آن که باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می شود، آشنا کنیم.

 

سنسور میل سوپاپ چیست و چه وظیفه ای دارد؟

سنسور میل سوپاپ

سنسور میل سوپاب یک قطعه الکترونیکی می باشد که در موتورهای احتراق داخلی نصب است. این سنسور، اطلاعات موقعیت مکانی پیستون و سرعت دورانی میل لنگ را محاسبه و به ای ‌سی ‌یو (ECU) خودرو ارسال می ‌نماید (به همین خاطر به این سنسور، سنسور موقعیت میل سوپاپ هم گفته می شود). با کمک این اطلاعات، ایسیو موتور می تواند زمان بندی پاشش سوخت و جرقه شمع‌ ها را به خوبی و کاملا دقیق تنظیم نماید.

مهم ترین وظایف سنسور میل سوپاپ عبارت ست از:

در واقع ECU با استفاده از اطلاعات ارسال شده توسط این سنسور، موارد زیر را کنترل می کند:

1/ تفکیک موقعیت سیلندر 1 در نقطه مرگ بالا ( یا TDC) نسبت به موقعیت اندازه گیری شده توسط سنسور دور موتور

2/ کوئل و انژکتور را کنترل می ‌کند تا در مد ترتیبی (سیلندر به سیلندر) عمل کنند.

3/ مقدار آوانس جرقه سیلندرها را برای از بین بردن پدیده ضربه یا کوبش کاهش می دهد.

4/ سیلندرها را برای جرقه زنی مناسب در مرحله احتراق شناسایی می ‌کند.

5/ احتراق های ناقص را مشخص می کند.

سنسور میل سوپاپ با تشخیص موقعیت میل سوپاپ، زمانی ‌که سیلندر شماره 1 و سیلندر شماره 4 به بالاترین حد خود (نقطه مرگ بالا یا TDC) می‌رسند، شرایط موجود را به ایسیو اعلام می ‌کند. ایسیو هم طبق جداول و برنامه‌ موجود در دامپ، با تجزیه و تحلیل شرایط، بهترین واکنش را نشان می دهد. با ارسال اطلاعات خود به انژکتورها، شمع ها و… باعث بهتر کار کردن موتور خودرو می شود. سنسور میل سوپاپ در واقع مکمل پارامترهای اساسی برای اصلاح آوانس و پاشش سوخت محسوب می شود. و با بهینه بودن آن‌ها باعث بهتر و پربازده تر کار کردن موتور خودرو می‌ شود و از سوختن ناقص بنزین و بروز ناک موتور نیز جلوگیری می‌ کند.

 

علائم خرابی سنسور میل سوپاب در موتور:

سنسور میل سوپاپ در سمند EF7

1/ ماشین در حالت درجا، ریپ و لرزش موتور ندارد ولی با افزایش دور تا ۳۰۰۰ RPM و یا حرکت در جاده با دور موتور بالا، موتور ریپ می زند و کپ می کند. در این هنگام برای برطرف شدن این ریپ، باید یک دنده بالاتر را انتخاب کنید .

2/ ریتارد کار کردن موتور با کمی ریپ (ریپ داشتن موتور در حالت آرام)

3/ در هنگام خرابی این سنسور پاشش سوخت از حالت ترکیبی به نیمه ترکیبی تبدیل می شود و مصرف سوخت بالا می رود.

خودروهایی که از سنسور میل سوپاب استفاده می کنند:

پارس ELX ، سمند سریر ، زانتیا 1800 با موتور XU7 JP4 LFY و BOSCH MP 7.3 ECU . پژو 206 تیپ 5 و 6 ،پراید با ایسیو مدل Siemens

ریمپ پراید – معرفی خدمات ریمپ ایسیو در مدلهای مختلف پراید

 

راه حل برطرف کردن خطای سنسور میل سوپاپ

اولین راه حل این است که سنسور میل سوپاپ، سیم کشی و یا میل سوپاپ، مورد ارزیابی قرار بگیرند. در صورت خرابی تعویض شوند (اگر واقعا خراب باشند). این روش در خیلی از تعمیرگاه های خودرو انجام می شود و متاسفانه باید بگوییم که در بیشتر موارد، عیب از سنسور و سیم کشی و… نیست.

متاسفانه به دلیل عدم طراحی اصولی خودروهای ایرانی و استفاده از سنسورهای چینی بی کیفیت، به کار افتادن خطای این سنسور معضل خودرو های نسل جدید شده است. در بسیاری از موارد حتی با تعویض سنسور، نهایتا شش ماه چراغ چک خاموش می ماند و باز هم با همین مشکل مواجه می شوید که مشتری باید هزینه ای دوباره متحمل شود. پس باید مشکل را با روش دیگری حل کرد.

حذف خطای سنسور میل  سوپاپ با ریمپ ایسیو

در بعضی از مواقع، این ایراد فقط باید با ریمپ ایسیو برطرف شود. در دامپ ایسیو، پس از شناسه نرم افزاری، الگوریتم سنسور میل سوپاب وجود دارد. با تغییر این الگوریتم، می توان سنسور میل سوپاپ را از چرخه کاری موتور حذف کرد. در این صورت ایسیو، اطلاعات زمان بندی پاشش سوخت را از سنسور میل لنگ می گیرد.

 

حل مشکل خطای سنسور میل سوپاپ با ریمپ ایسیو در کلینیک کریمی تیونینگ

ریمپ کریمی تیونینگ

ما در کریمی تیونینگ می‌توانیم با تغییر برنامه و ریمپ ایسیو خودروی شما و با حذف سنسور میلسوپاپ از حلقه کنترلِ میزان پاشش و جرقه، ترفندی را اعمال نماییم که تمام پارامترهای مورد نیاز از همان سنسور میل لنگ دریافت شود و خودروی شما بدون هیچ مشکلی (به صورت تضمینی) بدون سنسور میل سوپاپ، به خوبی کار کند.

همچنین در این روش بعد از حذف سنسور میل-سوپاپ از برنامه ایسیو، چراغ چک خودرو به هیچ عنوان روشن نخواهد شد و محدودیت دور موتور نخواهید داشت. زیرا پارامتر سنسور میل سوپاپ به کلی از برنامه ایسیو حذف شده و می‌توانید سوکت این سنسور را درآورده و یا کلاً به صورت سخت افزاری هم آن را از مدار خارج کنید.

لازم به ذکر است که این روش آخرین راه حل برای رفع خطای سنسور میل سوپاب ( یا همان بادامک) می باشد. بهتر است ابتدا بررسی سنسور، چک کردن سیم کشی، تنظیم فاصله آن با میل سوپاپ، آپدیت برنامه ایسیو، سالم بودن میل سوپاپ و … مورد توجه قرار گیرد. در صورتی ‌که موارد بالا مشکلی نداشتند و سالم بودند، با ریمپ ایسیو در کلینیک کریمی تیونینگ، این مشکل برای همیشه حل خواهد شد.

3 دیدگاه

  • سلام و عرض ادب. جسارتا بنده خودروی سورن پلاس مدل ۱۴۰۰ دارم. چند روز هست که وقتی صبح استارت میزنم ماشین خیلی عالی مثل همیشه روشن میشه ولی به محض اینکه دور موتور زیر ۱۰ هزار میاد و حرکت میکنم ماشین خاموش میشه و وقتی استارت دوباره میزنم چراغ چک روشن میشه. که در این حالت دور موتور ماشین تا ۳۰ هزارتا بالا میاد و بیشتر گاز نمیخوره و باید یک دنده بیشتر بندازم. ماشین رو بردم نمایندگی دستگاه زدن سنسور میل سوپاپ رو نشون داد. بنده این سنسور رو عوض کردم و سنسور دور موتور رو هم عوض کردم. ولی متاسفانه دوباره چراغ چک روشن شد و همون خطا رو نشون میده. لطفا راهنمایی بفرمایین ممنونتون میشم. بنده شهرستان هستم. استان گلستان شهر گرگان.

  • در ادامه دیدگاه قبلی: لازم به ذکر هست که این اتفاق فقط زمانی رخ میده که ماشین سرد هست و زمانیکه ماشین ۵ دقیقه روشن میمونه و گرم میشه این معضل اتفاق نمیوفته. با تشکر

    • سلام به شما و با تشکر. احتمال خیلی زیاد، میل سوپاپ متغیر خودرو مشکل داره و باید به میکانیک EF7 نشون بدید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *