آشنایی با سیستم ترمز پارک برقی

ترمز پارک برقی یا همان ترمز دستی برقی، تکنولوژی مدرن تر و به روزتری برای ثابت نگه داشتن خودرو در زمان پارک و توقف کامل می باشد. این سیستم به دلیل ثبات بیشتری که در خودرو ایجاد می کند، بسیار کاربردی تر و البته ایمن تر از انواع ترمز دستی های مکانیکی می باشد.

با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با سیستم ترمز پارک برقی بیشتر آشنا سازیم:

 

ترمز پارک برقی چیست؟

فعال کردن سیستم ترمز پارک برقی به صورت دستی

سیستم ترمز پارک برقی یا به اختصار EPB که از عبارت Electronic Parking Brake گرفته شده است، در واقع جایگزینی برای سیستم ترمز دستی مکانیکی است که در خودروهای مدرن و به روز به چشم می خورد. ترمز دستی های مکانیکی دارای استهلاک زیادی هستند. از طرفی با گذشت زمان، به شدت دچار کاهش قدرت و کارایی می شوند که این موضوع برای ایمنی خودرو بسیار خطرناک می باشد.

تفاوت ترمز دستی برقی با ترمز دستی مکانیکی در چیست؟

اصلی ترین تفاوت سیستم ترمز پارک برقی با نمونه های پدالی و اهرمی آن، درگیر بودن ECU در کنترل و مدیریت ترمز پارک برقی است. در این سیستم، هر یک از چرخ های عقب دارای یک موتور الکتریکی مجزا هستند که کامپیوتر خودرو می تواند باعث قفل شدن آنها در زمان پارک خودرو شود.

در ترمز دستی‌ های مکانیکی، از اکسل برای کنترل چرخ‌ ها استفاده می شود. اما در سیستم ترمز دستی برقی، از اصطکاک بین لنت و دیسک ترمز برای متوقف کردن حرکت تایر کمک گرفته می شود. به همین دلیل در سیستم های قدیمی ترمز دستی، میزان خرابی و هرز شدن جوینت ها و دیگر قطعات اکسل زیاد است در حالی که ترمز پارک برقی چنین نیست.

 

مزیت سیستم ترمز پارک برقی بر انواع مکانیکی

تست کارایی ترمز دستی برقی

علاوه بر موضوعی که در قسمت قبلی بیان کردیم، سیستم ترمز پارک برقی یک مزیت دیگر نیز دارد. آن هم اینکه این سیستم فقط تحت کنترل راننده است و نیازی به استفاده از فشار دست برای جابه جایی اهرم نیست. در واقع سیستم ترمز دستی برقی به گونه ای بسیار هوشمندتر عمل می کند.

نحوه عملکرد سیستم ترمز پارک برقی:

با روشن کردن خودرو و فشار دادن پدال گاز، ترمز پارک برقی غیر فعال می شود و با خاموش کردن آن، سیستم ترمز دستی برق به صورت خودکار فعال می گردد. بنابراین تقریبا می توان گفت که شما هیچ کاری به فعال و غیر فعال کردن آن ندارید مگر اینکه بخواهید به دلخواهتان در شرایط گوناگون از آن استفاده نمایید.

ایسیو خودرو به صورت خودکار و کاملا اتوماتیک، میزان فشار لازم برای محکم نگه داشتن چرخ ها را با توجه به شیب مسیر تعیین می کند تا توقف کامل خودرو بدون هیچ مانعی صورت بگیرد و ضمنا در مواقعی که نیازی به آن نیست، فشار زیادی به خودرو وارد نشود.

مطالب پیشنهادی “سایت کریمی تیونینگ”:

ریمپ بسترن B30 – افزایش توان موتور و رفع ایرادات نرم افزاری

سرقت خودرو و 4 راه پیشگیری از آن

تقویت برق خودرو برای ارتقاء سیستم صوتی

 

آشنایی با ریمپ ایسیو و مزایای آن در خودروها

کریمی تیونینگ بهترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز

ریمپ علم برنامه ریزی مجدد ایسیو است که قابلیت برطرف کردن بسیاری از مشکلات فنی و نرم افزاری خودرو را دارد. ریمپ مزایای بسیار خوب و مثبتی دارد که کیفیت خودرو، طول عمر قطعات آن و کیفیت رانندگی با آن را ارتقا می بخشد. مانند:

بهبود توان و گشتاور خودرو

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

رفع خطای فرسودگی کاتالیست

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودروی رسول کریمی

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *