ریمپ چیست؟ تیونینگ چیست؟

تیونینگ چیست؟ ریمپ چیست؟ و چه کاربردی دارد و اصلا به چه دردی می خورد؟ این سوالی است که خیلی ها با شنیدن عبارت تیونینگ خودرو و ریمپ ایسیو به ذهنشان می رسد و شاید هم درباره آن اطلاعات اولیه ای داشته باشند، اما قطعا هنوز خیلی از مردم هستند که درباره کاربردها و مزایای ریمپ ایسیو برای افزایش کیفیت خودرو، اطلاعات دقیقی ندارند.

با پیشرفته شدن خودروها و ارتقای تکنولوژی در ساخت آنها و همچنین استفاده از برنامه های هوشمند برای کنترل و مدیریت موتور، موضوعات مختلفی در دنیای خودروها به وجود آمد. ایسیو – ECU – ریمپ – remap – از اصلی ترین موضوعات مربوط به کیفیت کارکرد موتور خودرو است که جزئیات مربوط به عملکردهای متفاوت موتور و خودرو را تحت کنترل دارد.

با ما در کلینیک تخصصی “کریمی تیونینگ” – بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (تضمینی + بهترین تعرفه) – همراه باشید تا شما را با 0 تا 100 ریمپ بیشتر آشنا کنیم:

 

ایسیو و عملکرد آن

باز کردن ایسیو

ایسیو یا همان کامپیوتر خودرو، یک قطعه هوشمند است که تمام عملکرد مربوط به موتور و قطعات وابسته به آن را تحت کنترل و فرمان خود دارد. اگر موتور خودرو را قلب آن بدانیم، قطعا ایسیو، مرکز فرماندهی خودرو است و مغز متفکر آن محسوب می شود.

ایسیو – ecu – مانند هر کامپیوتر دیگری، دارای یک مپ یا برنامه نرم افزاری مخصوص است. اطلاعات تعریف شده در نقشه ایسیو، اساس کنترل دیگر بخش های خودرو و مخصوصا موتور است. یعنی ایسیو بر اساس نقشه ای که در آن تعریف شده است، عملکردهای مختلف را فرماندهی می کند. برنامه ایسیو را سازندگان خودرو قبل از عرضه آن به بازار طراحی و تنظیم می کنند.

وظایف ایسیو:

  • مدیریت مصرف سوخت و تنظیم درجه پاشش سوخت در سیستم انژکتور خودرو
  • کنترل سرعت، شتاب و دور موتور خودرو در موقعیت های مختلف
  • تنظیم و کنترل میزان آلایندگی
  • جلوگیری از سرقت خودرو و تامین امنیت آن
  • شناسایی وضعیت های بحرانی خودرو و کنترل آن مانند باز شدن ایربگ، سیستم ترمز اضطراری و…
  • ثبت ایرادات و خرابی های خودرو به صورت کدهای خطا و روشن شدن چراغ چک برای عیب یابی خودرو

ایسیو این وظایف را با کمک سنسورهایی که در بخش های مختلف تعبیه شده اند و وضعیت هر قطعه را در هر لحظه به ایسیو مخابره می کنند، انجام می دهد. به همین دلیل، سنسورها و اطلاعات آنها، بازوهای راهبردی ایسیو محسوب می شوند. سپس بر اساس تمام این داده ها، دستورات لازم برای ادامه کارکرد موتور و خودرو صادر می شود.

ایسیو وظیفه دارد وضعیت خودرو را در بهترین حالت و بالاترین راندمان قرار دهد.

گفتیم که ایسیو دارای یک نقشه و برنامه است و بر اساس آن تنظیمات را اجرا می کند. پس اگر این مپ دارای ایراداتی باشد و یا به صورتی تنظیم شده باشد که بالاترین راندمان را ایجاد نکند، نیاز به ریمپ REMAP دارد.

 

تیونینگ چیست؟ ریمپ چیست؟

ریمپ و تیونینگ خودرو در کریمی تیونینگ

Remap – ریمپ یعنی برنامه ریزی دوباره در ایسیوی خودرو. ریمپ به معنی اعمال تنظیمات جدید در کامپیوتر خودرو برای رفع نواقص و ایرادات نرم افزاری در آن است. گاهی اوقات ریمپ ایسیو کلی است و گاهی هم تنها اصلاح یک یا چند پارامتر خاص در آن است. تیونینگ به انجام هر گونه تغییرات در خودرو گفته می شود. خواه این تغییرات ظاهری و بدنه ای باشند و خواه نرم افزاری و فنی – موتوری. بنابراین ریمپ به عنوان اعمال تغییرات نرم افزاری، بخشی از فرایند تیونینگ محسوب می شود.

هدف از ریمپ چیست؟

هدف از ریمپ ایسیو، دستیابی به بالاترین هماهنگی در اجزا و عملکرد موتور و ایجاد بهترین راندمان و بازدهی در آن است. شاید سوال پیش بیاید که چرا در برنامه اصلی ایسیو، ایراد و نواقصی وجود دارد؟ این موضوع دلایل مختلفی دارد:

  • قوانین مربوط به سازمان ها و نهادهای کنترل کننده
  • محدودیت های ایجاد شده در ایسیو برای کنترل آلایندگی موتور
  • میزان کیفیت سوخت مصرفی در خودرو و عدم هماهنگی آن با تنظیمات ایسیو
  • عدم هماهنگی تنظیمات ایسیو با شرایط آب و هوایی مختلف

سازندگان خودرو، بر اساس قوانین و همچنین شرایط جغرافیایی و… ، برنامه ریزی ایسیو را تنظیم می کنند. بنابراین برنامه ریزی آنها در موتور خودرو، محدودیت هایی ایجاد می کند.

به طور مثال، زمانی که ایسیو برای رعایت استانداردهای آلایندگی کالیبره شده است، دچار کندی و ضعف شدید در شتابگیری می شود، زیرا ایسیو اجازه افزایش شتاب را به خودرو نمی دهد. یا مثلا اگر خودرویی بر اساس آب و هوای منطقه سردی مثل کشور چین برنامه ریزی شده باشد، در شهرهای کشور ایران که اغلب آب و هوای گرم دارند، دچار مشکلاتی می شود.

حل مشکلات خودرو و عوارض این مشکلات

اما موضوع فقط عدم هماهنگی یا کند شدن خودرو نیست، بلکه خطرات جدی و خسارت های زیاد را نیز در پی دارد. ایسیو همه خودروهای ایرانی و وارداتی بر اساس استفاده از بنزین باکیفیت و اکتان بالا کالیبره می شود. این در حالی است که بیشتر مردم از بنزین بی کیفیت و اکتان پایین در خودرو استفاده می کنند. این عدم هماهنگی، در نهایت منجر به ناک زدن موتور می شود. ناک زدن، پدیده خطرناک احتراق ناقص و خامسوزی بنزین در محفظه اشتعال است که قطعات حساس و گران قیمت موتور را فرسوده می کند و خسارات بالایی را ایجاد می نماید.

بنابراین نیاز هست که این تنظیمات تغییر یابند و اصطلاحا، ریمپ شوند. اگر این پرسش را دارید که چرا سازندگان خودرو، خودشان از اول برنامه درست و حسابی را در ایسیو اعمال نمی کنند، باید بگوییم برنامه فابریک ایسیو، درست و حسابی است. زیرا بر اساس رعایت قوانین تنظیم می گردد. از طرفی اگر همیشه بنزین سوپر در خودرو بریزید، خیلی از مشکلات هم پیش نمی آید.

اما مسئله اینجاست که:

  • بنزین سوپر گران است و هزینه بالایی را به مالک خودرو تحمیل می کند. ریمپ ایسیو و هماهنگ سازی موتور با بنزین بی کیفیت، بسیار ارزان تر تمام می شود.
  • بنزین سوپر در دسترس همه نیست و حتی در شهرهای بزرگ کشور هم در همه جا پیدا نمی شود.
  • بعضی ناهماهنگی ها مثل دمای فن باید با توجه به موقعیت و آب و هوای هر شهر تنظیم و اعمال شود.
  • و…

 

ریمپ چگونه انجام می شود؟

ریمپ ایسیو

خب حالا که پاسخ پرسش ریمپ چیست؟ و تیونینگ چیست؟ را دانستید، برویم سراغ فرایند آن و چگونگی انجام پروسه ریمپ ایسیو. برای انجام ریمپ ایسیو، نیاز هست که در ابتدا، برنامه فابریک ایسیو خوانده شود. بعد از آن با در نظر گرفتن شرایط موتور، تغییرات لازم در پارامترهای مختلف آن با استفاده از دستگاه ها و برنامه های اورجینال و مخصوص اعمال می شود و برنامه آن اصلاح و دوباره برنامه ریزی می شود. سپس خودرو با برنامه جدید، به طور دقیق تست می شود تا مشکلی در آن ایجاد نشده باشد و عملکرد آن، دقیق و استاندارد باشد.

برنامه فابریک خودرو هم برای روز مبادا آرشیو می شود تا در صورت بروز هر گونه اشکال، بتوان برنامه اصلی را در ایسیو اجرا کرد و ایسیو خودرو به حالت اصلی و اولیه خود بر گردد، انگار نه انگار که ریمپی در آن صورت گرفته است. پس ریمپ ایسیو یک فرایند تخصصی و کاملا علمی – اصولی است.

فرایند ریمپ و برنامه ریزی مجدد در ایسیو

ریمپ از 3 طریق قابل اجراست:

  1. اتصال به پورت OBD (سوکت دیاگ)
  2. از طریق پین ( مشهور به کاتگ)
  3. اتصال به برد ایسیو

ریمپ با اتصال به برد ایسیو، خود دارای دو روش متفاوت است:

  1. روش جیتگ Jtag
  2. روش چیپ تیونینگ (مخصوص ایسیوهای بوش 3 زانتیا 1800 و پارس ELX و بوش MP5.2 زانتیا 2000 )

تمام روش ها، بدون نیاز به باز کردن ایسیو انجام می شود و تنها روش چیپ تیونینگ است که با باز شدن ایسیو قابل انجام است.

 

ایرادات نرم افزاری ایسیو که به صورت واضح باعث اشکال در خودرو و عملکرد موتور آن می شود:

  • تأخیر پدال گاز (این موضوع در خودروهای دارای دریچه گاز برقی ایجاد می شود)
  • بالا بودن نرخ مصرف بنزین به دلیل ناهماهنگی ایسیو و نوع بنزین
  • محدود شدن توان و گشتاور خودرو و عدم نمایش قدرت واقعی موتور
  • کپ یا مکث حرکتی خودرو در دورهای پایین
  • بالا بودن دمای روشن شدن فن موتور که منجر به داغ شدن موتور می شود.
  • ضعف کشش خودرو مخصوصا در دور میانی
  • بالا بودن نسبت AFR که راندمان موتور را کاهش می دهد.
  • پدیده ناک موتور و صدای ناک و بروز مشکل احتراق ناقض سوخت
  • خطای کاذب فرسودگی کاتالیزور
  • چوب شدن ترمز خودرو
  • و…

مزایای ریمپ چیست؟

مزایای ریمپ، برطرف کردن تمام ایرادات و مشکلاتی است که در بالا برشمردیم. هر مشکلی که در برنامه ریزی ایسیو منجر به کاهش بازدهی و همچنین ایجاد مشکلات در موتور و قطعات آن شود، به وسیله ریمپ ایسیو برطرف می شود و خودرو در بهترین وضعیت هماهنگی و بالاترین راندمان مورد انتظار قرار می گیرد.

ریمپ از ایجاد خسارت های احتمالی پیشگیری می کند و هزینه های خودرو را پایین می آورد.

معایب ریمپ چیست؟

ریمپ یک علم و یک تخصص است که توسط افراد متخصص و حرفه ای و با استفاده از دستگاه های مدرن و اورجینال انجام می شود. بنابراین چنین فرایندی نمی تواند عیب و ایرادی داشته باشد. زیرا همان برنامه ای که در کارخانه برای ایسیو تعریف می شود را متخصصان ریمپ ایسیو به صورت اصلاح شده اعمال می کنند. پس ریمپ معایبی ندارد. مگر اینکه:

توسط افراد غیر متخصص، در مراکز غیر تخصصی و به وسیله برنامه ها و دستگاه های غیر اصلی انجام شود.

در این صورت، ریمپ کاملا خطرناک است و خودرو و موتور آن را دچار خسارت و مشکلات فراوانی می کند. متاسفانه بعضی از آنها حتی با هزینه های بسیار برای رفع مشکلات ایجاد شده، باز هم قابل جبران نخواهد بود.

نکته آخر درباره ریمپ ایسیو

ریمپ ایسیو یک فرایند نرم افزاری است و ایسیو و قطعات آن دستکاری نمی شود. بنابراین هیچ گونه نمود ظاهری ندارد و با دستگاه دیاگ قابل تشخیص نمی باشد. به همین خاطر هیچ مشکلی برای دریافت معاینه فنی و ضمانت نامه و گارانتی خودرو ایجاد نمی کند. در مرکز ریمپ کریمی تیونینگ، با اطمینان کامل، خودروهای صفر و دارای گارانتی ریمپ می شوند و هیچ مشکلی هم برای خودروها ایجاد نمی گردد.

 

مرکز ریمپ تخصصی کریمی تیونینگ – بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو با بهترین تعرفه در کرج و استان البرز

کریمی تیونینگ بهترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرزدر کلینیک تخصصی “کریمی تیونینگ”، تمامی اصول حرفه ای و تخصصی ریمپ و تیونینگ خودرو در بالاترین سطح کیفیت و با استفاده از نرم افزارها و تجهیزات اورجینال و آپدیت انجام می شود. انجام بیش از 3 هزار مورد ریمپ ایسیو در انواع داخلی و خارجی و رضایتمندی نزدیک به 100 درصدی مشتریان این مجموعه، نشان از صداقت و حرفه ای بودن کریمی تیونینگ در ارائه خدمات است.

کریمی تیونینگ به عنوان یکی از حرفه ای ترین ها و باسابقه ترین ها در این زمینه، ریمپ ایسیو را برای هر خودرو به صورت اختصاصی و با توجه به نیازهای مشتری و ظرفیت و پتانسیل خودرو انجام می دهد. ریمپ ایسیو در کلینیک کریمی تیونینگ دارای ضمانت 2 ساله می باشد و این یعنی اطمینان و کیفیت.

مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *