علائم خرابی شمع خودرو

شمع ها قطعات مهمی برای عملکرد موتور خودرو هستند و بدون وجود آنها، هرگز روشن شدن و شروع به کاری در موتور به وجود نخواهد آمد. یک قطعه کوچک و نسبتا ارزان قیمت که سالم و تمیز بودن آن بسیار مهم است. بنابراین بهتر است با علائم خرابی شمع خودرو آشنایی داشته باشید تا در صورت لزوم، خیلی زود بتوانید مشکل خودرو را برطرف نمایید.

با ما در “کلینیک کریمی تیونینگ”بهترین مرکز ریمپ ایسیو خودروهای داخلی و وارداتی در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با نحوه عملکرد شمع ها و علائم خرابی آنها بیشتر آشنا سازیم. ضمن اینکه می توانید برای مطالعه بیشتر در زمینه خودرو، نگهداری خودرو و همچنین ریمپ ایسیو، روی لینک زیر کلیک کنید و مقالات “کریمی تیونینگ” را مطالعه بفرمایید:

مقالات خودرویی و مطالب تخصصی ریمپ ایسیو انواع خودرو

 

شمع خودرو چیست؟

شمع خودروی سالم و نو

همان طور که می دانید در موتورهای احتراق داخلی، هوا و سوخت به داخل محفظه سیلندر مکش می شود. ترکیب هوا و سوخت، یک ترکیب آماده برای اشتعال است تا موتور شروع به کار و در نتیجه خودرو حرکت کند. اما این ترکیب نیاز به یک جرقه دارد تا مشتعل شود. این جرقه برای شروع احتراق و سوختن بنزین، توسط شمع ها که روی سر سیلندر قرار دارند، انجام می گیرد.

شمع خودرو چگونه جرقه می زند و کار می کند؟

شمع ها در موتور خودرو برای جرقه زنی نیاز به دریافت یک ولتاژ بالا و قوی دارند. این ولتاژ بالا توسط کوئل که برق را از باتری می گیرد و بعد تقویت می کند، به شمع ها منتقل می گردد. ولتاژ تقویت شده توسط کوئل، به طور معمول عددی بین 12000 تا 25000 ولت است و موجب یونیزه شدن گازهای بین الکترودهای مرکزی و جانبی شمع می شود و در نتیجه، جرقه و شروع احتراق در محفظه سیلندر را در پی دارد.

ریمپ شاهین – رفع مشکلات فنی سایپا شاهین در کریمی تیونینگ

 

علائم خرابی شمع خودرو

شمع خراب و دوده گرفته

سخت روشن شدن خودرو

خودرو در هر لحظه برای احتراق در سیلندرها، به فعالیت شمع نیازمند است، اما این نیاز در زمان روشن شدن خودرو و استارت زدن، بسیار بیشتر است زیرا موتور خاموش است. بنابراین خودرویی که شمع آن خراب است و ایراد دارد، به سختی روشن می شود.

احتراق ناقص

برای اینکه یک احتراق کامل و بدون هدررفت سوخت و با بیشترین انرژی صورت بگیرد، لازم است که شمع خودرو در زمان مناسب، جرقه ای با قدرت خوب و مناسبی ایجاد نماید. در صورت خرابی شمع و عملکرد ضعیف آن، جرقه ضعیف و کم جان خواهد بود و در نتیجه احتراقی ناقص و نامناسب ایجاد می شود.

شتاب کم و ضعیف

این مشکل به دنبال همان احتراق ناقص پیش می آید. زمانی که از حداکثر قدرت سوختِ بنزین استفاده نشود، بنابراین شتاب گیری خودرو نیز ضعیف خواهد بود.

صدای غیر عادی و لرزش در حالت درجا

زمانی که احتراق ناقص ایجاد می شود، در واقع مقداری سوخت در سیلندر باقی می ماند که می تواند باعث ایجاد خطا در سنسور اکسیژن شود. ضمن اینکه ترکیب سوخت و اکسیژن نیز به هم می خورد و این اتفاقات، باعث ایجاد لرزش در حالت درجا و بروز سر و صداهایی در موتور می شود.

افزایش مصرف سوخت

زمانی که هر یک از قطعات موتور، عملکرد خود را به خوبی انجام ندهند، موتور مجبور است برای حفظ قدرت و راندمان خود، فشار بیشتری متحمل شود و این فشار بیشتر، یعنی مصرف سوخت بیشتر (ضمن اینکه در قسمت قبل گفتیم که بخشی از این سوخت، اصلا به صورت نسوخته باقی می ماند). بنابراین افزایش مصرف سوخت در خودرو، می تواند آلارم خیلی خوبی باشد برای اینکه بفهمید یک جای کار می لنگد. در این صورت، چک کردن شمع خودرو و اطمینان از سالم و تمیز بودن آنها، می تواند اقدام اولیه خوبی باشد.

روشن شدن چراغ چک و خرابی کاتالیزور

بنزینی که مشتعل نمی شود و نسوخته باقی ماند، در کاتالیزور خودرو تجمع می یابد. این تجمع بنزین باعث می شود در زمانی که شرایط برای اشتعال آن مساعد است، بسوزد. سوختن بنزین در کاتالیزور نیز تبعات بعدی را در پی دارد، مشکلاتی مانند آسیب دیدن کاتالیزور و دفرمه شدن آن و نیز گرفتگی کاتالیزور.

زمانی که کاتالیزور یک خودرو آسیب می بیند، آلایندگی خودرو افزایش می یابد و چراغ چک روشن می شود. ضمن اینکه بازدهی موتور و قدرت آن نیز کاهش می یابد. انتشار بوی نامطبوع از اگزوز خودرو، یکی از نشانه های مشکل در کاتالیزور خودرو است.

 

چرا شمع خودرو خراب می شود؟

جرقه زنی شمع خودرو

کیفیت نامناسب و تقلبی بودن شمع

فرسوده شدن شمع و تمام شدن عمر مفید آن

دوده زدن و سوختن قطعه

دفرمه شدن شمع و بر هم خوردن فاصله بین اجزای آن (فاصله بین الکترودهای آن)

روغنی و کثیف شدن شمع که البته قابل تمیز کردن و استفاده مجدد می باشد.

 

عمر مفید شمع خودرو و خرید شمع اصل و باکیفیت

وظیفه شمع خودرو چیست؟

به طور معمول، عمر مفید شمع خودرو چیزی بین 40 تا 80 هزار کیلومتر کارکرد است. اما باید توجه کنید که ممکن است عواملی باعث شوند که خیلی زودتر از اینها، شمع خودرو خراب شود و یا کیفیت و بازدهی آن کاهش یابد که در این صورت بهتر است منتظر خرابی کامل آن نباشید و با تعویض شمع، راندمان و مصرف خودرو را کنترل نمایید.

خرید از فروشگاه های معتبر و مورد اطمینان و همچنین خرید شمع های مورد تایید خودروساز، بهترین روش برای خرید جنس اصلی و باکیفیت است.

هشدار:

استفاده از شمع های تقلبی و بی کیفیت، باعث آسیب به موتور، قطعات الکتریکی مانند کوئل و نیز قطعات الکترونیکی مانند یونیت (کامپیوتر) موتور می گردد.

 

آشنایی با مزایای ریمپ ایسیو – بهبود کیفیت خودرو و رفع مشکلات آن

بهبود توان و گشتاور خودرو

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

رفع خطای فرسودگی کاتالیست

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

کریمی تیونینگ – بهترین مرکز ریمپ کرج و استان البرز

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 3 هزار مورد ریمپ ایسیو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *