تعویض روغن گیربکس

روغن گیربکس هم مانند روغن موتور و دیگر روغن های خودرو، از ضروری ترین مایعات خودرو محسوب می شود و به همین خاطر، توجه به زمان تعویض روغن گیربکس و بررسی های مربوط به آن، بسیار با اهمیت است. تعویض روغن گیربکس به دلیل اهمیتی که در روانکاری قطعات گیربکس دارد، باید در زمان مناسب انجام شود وگرنه مشکلات فراوانی به بار می آورد.

با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ”بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو، تیونینگ و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با بررسی های لازم و زمان تعویض روغن گیربکس آشنا کنیم:

 

روغن گیربکس چیست؟

گیربکس و روغن گیربکس

روغن گیربکس یکی از سیالات حیاتی در خودرو و گیربکس آن است که 3 وظیفه مهم بر عهده دارد:

  1. روان کاری قطعات مختلف گیربکس و جلوگیری از ایجاد اصطکاک بین آنها
  2. خنک کردن قطعات مختلف
  3. انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده در گیربکس های اتوماتیک

یک نکته:

 روغنی که در گیربکس های دستی و اتومات استفاده می شود، با یکدیگر تفاوت دارد. برای گیربکس اتومات، از روغن‌ های ATF و برای گیربکس دستی، از روغن‌ MTF استفاده می شود که به آن روغن دنده یا واسکازین نیز گفته می شود.

 

زمان تعویض روغن گیربکس

زمان تعویض روغن گیربکس باید به یکی از ضروری ترین کارهای چک لیست دوره ای خودرو تبدیل شود. زیرا عدم تعویض روغن گیربکس در زمان معین، می تواند خسارت های بسیاری را به دنبال داشته باشد و هزینه های تعمیرات فراوانی را روی دستتان بگذارد. بنابراین توجه به اینکه وضعیت روغن به چه صورت است و زمان تعویض روغن گیربکس چه زمانی است، بسیار بااهمیت می باشد.

معمولا در خودروهای دنده دستی، زمان تعویض روغن گیربکس را بین 50 تا 100 هزار کیلومتر اعلام می کنند. اما اگر خودرو تحت فشار و در شرایط سخت باشد، این عدد به هر 30 هزار کیلومتر هم کاهش پیدا می کند. برای خودروهای اتومات، تعویض روغن گیربکس باید هر 60 هزار کیلومتر صورت بگیرد که البته در بعضی مدل خودروها به 100 هزار کیلومتر هم می رسد.

پس با توجه به متن بالا، دو نکته در تعیین زمان تعویض روغن گیربکس اهمیت دارد:

  1. شرایط خودرو که چقدر تحت فشار است و نوع استفاده از آن به چه گونه ای است.
  2. زمان اعلام شده توسط کارخانه سازنده که ممکن است برای هر خودرو، متفاوت باشد.

 

بررسی روغن گیربکس

سرویس دوره ای خودرو

یکی از توصیه های مهم برای تشخیص زمان تعویض روغن گیربکس این است که میزان روغن و وضعیت آن را به صورت چشمی بررسی نمایید. در خودروهای اتومات، یک میله مخصوص برای بررسی روغن وجود دارد که باید در زمانی که خودرو روشن و در حالت پارک قرار دارد، با استفاده از میله مخصوص، میزان روغن موجود در مخزن را اندازه گیری و بررسی نمود.

این میله، متفاوت از میله کارتر است. در خودروهای دنده ای، ممکن است بررسی روغن گیربکس کمی سخت باشد. زیرا بعضی مدل های خودروی دنده دستی، چنین میله مخصوصی ندارند و باید بررسی روغن گیربکس و تعیین زمان تعویض روغن گیربکس را به مکانیک سپرد.

تعویض روغن گیربکس چرا ضروری است؟

  • روغن کاری نشدن گیربکس و قطعات آن، باعث افزایش اصطکاک بین سطوح فلزی می شود که ممکن است باعث شود ذرات فلزی وارد گیربکس شود و عمر مفید گیربکس را کاهش دهد.
  • روغن گیربکس به مرور زمان دچار آلودگی می شود و این آلودگی می تواند استهلاک قطعات را به دنبال داشته باشد.
  • روغن گیربکس تبخیر نمی شود و کم شدن آن، به این معنی است که نشتی دارد.
  • روغن گیربکس به خصوص در انواع اتومات، در معرض دمای بسیار بالاست که این موضوع می تواند کیفیت روغن گیربکس را پایین بیاورید.

نتیجه

همان طور که می دانید، گیربکس یکی از مهمترین و البته گران قیمت ترین بخش های هر خودرویی است و مراقبت از آن بسیار ضروری است. با توجه به وظایف روغن در گیربکس که مهمترین آنها خنک کاری و انتقال نیرو و کاهش اصطکاک است، تعویض روغن گیربکس باید در دوره های زمانی معینی صورت بگیرد.

نکته:

خرابی گیربکس معمولا دارای علائم خاصی نیست و به همین دلیل باید در سرویس های دوره ای بررسی شود تا خودرو را دچار خرابی های سنگین و پرهزینه نکند. کم بودن روغن گیربکس باعث اختلال در تعویض دنده می شود. زیاد بودن روغن گیربکس نیز می تواند به اندازه کم بودن روغن گیربکس، معایب و مشکلاتی را در پی داشته باشد.

ریمپ های انحصاری در کلینیک کریمی تیونینگ:

انجام ریمپ کوپا T210 به صورت انحصاری در کریمی تیونینگ

مزایای ریمپ دنا پلاس توربو اتوماتیک به صورت انحصاری در کریمی تیونینگ

انجام ریمپ ام وی ام X22 پرو به صورت انحصاری در کریمی تیونینگ

ریمپ جک T8 – انحصاری در کریمی تیونینگ کرج

 

کریمی تیونینگ – بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ و برق خودرو در کرج و استان البرز

کریمی تیونینگ بهترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز

ریمپ علم برنامه ریزی مجدد ایسیو است که قابلیت برطرف کردن بسیاری از مشکلات فنی و نرم افزاری خودرو را دارد. ریمپ مزایای بسیار خوب و مثبتی دارد که کیفیت خودرو، طول عمر قطعات آن و کیفیت رانندگی با آن را ارتقا می بخشد. مانند:

  • بهبود توان و گشتاور خودرو
  • افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو
  • رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز
  • کاهش مصرف سوخت
  • حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو
  • رفع خطای فرسودگی کاتالیست
  • برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران
  • اصلاح دمای فن موتور
  • کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور
  • بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودروی رسول کریمی

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *