تفاوت سقف پانوراما و سقف سانروف

وجود سقف پانوراما یا سقف سانروف در خودروهای خارجی، تقریبا یک موضوع بسیار عادی و معمولی تلقی می شود اما در خودروهای داخل کشورمان به عنوان یک آپشن فوق العاده لاکچری معرفی و رونمایی می گردد. دلیل این موضوع هم، عقب بودن صنعت خودروسازی ما از دیگر کشورهاست که با وجود چنین تفاوت هایی، اختلاف قیمتی به خصوصی را هم حتی شاهد نیستیم!

با این وجود، تفاوت این دو نوع سقف کاربردی در خودروها برای خیلی ها ایجاد سوال می کند. پیشنهاد می کنیم با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ”بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با تفاوت سقف سانروف و سقف پانوراما بیشتر آشنا کنیم:

 

سقف سانروف

سقف سانروف

خودروهای سدان، تا پیش از زمانی که به شکل امروزی ساخته شوند، یا بدون سقف بودند و یا یک سقف پارچه ای متحرک داشتند. اما با طراحی نسل های امروزی خودروهای سدان، شکل و شمایل سقف در آنها نیز تغییر کرد و یک ورق فلزی کامل در آن استفاده شد. این ورق فلزی کامل که بسته و یکپارچه بود، در طراحی های مربوط به سال های 40 و 50 میلادی، با تغییرات جالب ی همراه بود و آن هم یک سقف قابل باز شدن بود که به سانروف مشهور شد.

در واقع سقف سانروف، به قسمتی از سقف خودرو گفته می شود که جنسی از شیشه دارد و یک سوم ابتدایی سقف خودرو را دربر می گیرد. این سقف شیشه ای در گذشته از جنس فلزی و پارچه ای هم بود که به صورت دستی باز و بسته می شد، اما امروزه در بیشتر خودروها از جنس شیشه و به صورت برقی است. سقف سانروف می تواند به شکل های مختلفی و به صورت کامل یا نیمه، باز و بسته شود و مهمترین ویژگی آن، استفاده از هوای تازه، نور بیشتر و تماشای آسمان از داخل خودرو است.

اما سقف سانروف، بیشتر برای سرنشینان جلویی کاربرد دارد و نیاز بود که نوعی دیگر از سقف در خودروها طراحی شود که برای سرنشینان عقب نیز لذت و زیبایی بیشتری به همراه بیاورد. پس سقف پانوراما طراحی شد.

 

سقف پانوراما یا پانورامیک

سقف پانوراما

به قابلیت دید وسیع تر و کامل تر پانوراما می گویند و در خصوص طراحی آن در خودرو نیز به همین شکل است. در واقع سقف پانوراما را می توان دو سانروف در کنار هم در نظر گرفت. در طراحی های قدیمی تر، این دو سقف سانروف به وسیله یک پنل فلزی از یکدیگر جدا می شدند و واقعا می توانستیم دوتا بودن آنها را تشخیص دهیم. اما امروزه سقف پانوراما یک سطح شیشه ای وسیع و کامل در سقف است که از قسمت عقب تا جلوی خودرو را در برمی گیرد.

سقف پانوراما هم می تواند باز و بسته شود اما در تولیدات داخلی، معمولا این نوع سقف فقط یک سقف شیشه ای یکپارچه و بدون قابلیت باز و بسته شدن است!

 

مزایا و معایب سقف سانروف و سقف پانوراما

خودروی پژو 208-با سقف پانوراما

مزایای سقف پانوراما و سانروف

عبور نور خورشید از سقف خودرو و استفاده از روشنایی بیشتر در خودرو. (شیشه مورد استفاده در ساخت این سقف ها، اشعه UV را عبور نمی دهد)

امکان استفاده از هوای تازه و کمک به تهویه مطبوع در کابین خودرو

تماشای آسمان از داخل خودرو

کمک به فرار اضطراری از داخل خودرو در تصادفات و شرایطی که درب های خودرو باز نمی شوند.

معایب سقف پانوراما و سانروف

برای انواع سقف سانروف و سقف پانوراما، تا چندی پیش این تفکر وجود داشت که ایمنی لازم در زمان تصادفات را ندارند.و ممکن است به راحتی خرد شوند و تصادفات را با خسارات بیشتری مواجه کنند. اما واقعیت این است که شیشه مورد استفاده در این نوع سقف های خودرویی، از نوع بسیار مقاوم است. استحکام این شیشه ها در شرایط گوناگون تست شده است.

به همین جهت است که در خودروهای بسیار گران قیمت و لوکس دنیا مورد استفاده قرار می گیرند و نقطه ضعفی در ایمنی این خودروها محسوب نمی شوند.

مطالب پیشنهادی “سایت کریمی تیونینگ”:

بیگ تری BIG3 چیست و چه کاربردی دارد؟

ریمپ دنا پلاس توربو اتوماتیک به صورت انحصاری در کریمی تیونینگ

ریمپ جک T8 – انحصاری در کریمی تیونینگ کرج

آمیکو آسنا دنده ای و اتومات – انحصاری در کریمی تیونینگ

 

آشنایی با ریمپ ایسیو و مزایای آن در خودروها

 

ریمپ و برق خودرو کریمی تیونینگ

ریمپ علم برنامه ریزی مجدد ایسیو است که قابلیت برطرف کردن بسیاری از مشکلات فنی و نرم افزاری خودرو را دارد. ریمپ مزایای بسیار خوب و مثبتی دارد که کیفیت خودرو، طول عمر قطعات آن و کیفیت رانندگی با آن را ارتقا می بخشد. مانند:

بهبود توان و گشتاور خودرو

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

رفع خطای فرسودگی کاتالیست

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودروی رسول کریمی

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *