گیج و نمایشگر واید بند

اگر با مباحث ریمپ و تیونینگ خودرو آشنایی دارید، قطعا نام دستگاه واید بند را شنیده اید. دستگاه کوچکی که به کاهش مصرف سوخت خودرو و بهتر شدن عملکرد موتور، کمک زیادی می کند. با اطمینان می توان گفت که استفاده از واید بند، روش بسیار عالی در بالا بردن راندمان موتور می باشد که همه تیونرها آن را پیشنهاد می دهند. حالا با ما همراه باشید تا با این دستگاه و نحوه عملکرد آن بیشتر آشنا شوید.

 

واید بند چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه واید بند و سیم و اتصالات آن

واید بند دستگاه کوچکی است که کار آن بررسی و آنالیز گازهای خروجی از اگزوز خودرو می باشد (این دستگاه از دو بخش سنسور و گیج نمایش تشکیل شده ). واید بند اطلاعات را از طریق سنسور واید بند که در مسیر گازهای خروجی در انتهای اگزوز قرار دارد، دریافت می کند. سپس این اطلاعات روی گیج مربوطه قابل مشاهده خواهد بود. این سنسور مخصوص را در محل سنسور دوم اکسیژن قرار می دهند و در صورت فقدان سنسور دوم در خودرو، آن را در انتهای اگزوز نصب می کنند.

نکته ای که وجود دارد این است که سنسور واید بند باید درست قبل از کاتالیست قرار بگیرد تا اطلاعات دقیق و درستی از وضعیت گازهای خروجی را به نمایش بگذارد. گیج واید بند که اطلاعات سنسور را نمایش می دهد، در اتاق خودرو قرار می گیرد. زیرا طول کابل سنسور و سیم های اتصالی به برق 12 ولت و بدنه زیاد است و این امکان وجود دارد که گیج و سنسور از هم دور باشند.

 

بالا بردن راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت با واید بند

نصب واید بند در اتاق ماشین

از طریق اطلاعاتی که سنسور روی گیج نمایش می دهد، می توان میزان سوخت و اکسیژن را در دورهای مختلف موتور بررسی کرد. با توجه به نیاز خودرو و اطلاعاتی که واید بند به نمایش می گذارد، می توان با تغییر در تنظیمات جداول تاثیرگذار ایسیو (ریمپ کردن)، تنظیمات را در جهت بالا بردن راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت تغییر داد و بهتر کرد.

اکثر تیونرها از واید بند برای تنظیم موتورهایی که تقویت و ریمپ نموده اند، استفاده می کنند تا توان موتور را به بیشترین حد برسانند. به همین دلیل است که در خودروهای اسپرت و تیونینگ، از واید بند به شکل دائمی استفاده می شود. یعنی یک دستگاه واید بند همیشه به خودرو متصل است و راننده یا تیونرمی تواند به صورت دائم از نحوه کارکرد موتور و شرایط آن مطلع باشد.

 

واید بند چطور باعث کاهش مصرف سوخت می شود؟

واید بند سنسور اکسیژن

با قرار دادن سنسور اکسیژن دستگاه واید بند در محل سنسور دوم اکسیژن خودرو یا در مسیر اگزوز و وصل نمودن برق و گیج نمایش گر دستگاه، می توان اطلاعاتی از آن به دست آورد که با توجه به آن، مصرف سوخت را بهینه کرد. وقتی که خودرو روشن و در حال حرکت است، میزان میکسر سوخت و هوای موتور خودرو را بر اساس گاز خروجی اگزوز محاسبه و نمایش داده می شود و بر اساس آن، می توان از وضعیت موتور و کارکرد آن مطلع شد. در دور های مختلف موتور و به کمک واید بند ( WIDEBAND ) و از طریق ایجاد تغییر در ایسیو موتور، می توان میزان سوخت را کمتر و مصرف را کاهش داد. یا با افزایش معقول پاشش سوخت، می توان از 100 % توان موتور بهره برد و همچنین خامسوزی بنزین در موتور را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.

 

واید بند برای خودروهای معمولی

AEM واید بند

امروزه در اکثر مراکز ریمپ و تیونینگ خودرو، از دستگاه پیشرفته و گران قیمت داینومتر برای تنظیمات ایسیو استفاده می شود که بسیار دقیق و حرفه ای است. اما چیزی که باعث شده دستگاه واید بند مورد توجه باشد، هزینه بسیار پایین آن است. در مراکز تیونینگ این دستگاه برای خودروهای عادی، در محل سنسور دوم اکسیژن قرار می گیرد. پس از تست و انجام تنظیمات، دستگاه برداشته می شود.

هزینه پایین و ارزان بودن دستگاه واید بند و همچنین کمکی که به بهبود موتور خودرو دارد، باعث شده که تقاضا برای بستن واید بند به صورت دائمی در خودرو زیاد شود. دستگاه واید بند AEM یکی از برندهای پرطرفدار و با کیفیت است که احتمالا نام آن را زیاد شنیده اید.

 

شما با مراجعه و تماس با تیم تخصصی و حرفه ای کلینیک کریمی تیونینگ، می توانید بهترین مشاوره و خدمات در جهت بهتر کردن عملکرد و کیفیت خودروی خود را دریافت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *