انواع روغن ترمز

وجود روغن ترمز برای ترمزگیری ضروری است و بدون آن، فرایند ترمز گیری در خودرو دچار اختلال می شود و حتی کم بودن سطح آن نیز سیستم ترمز خودرو را با مشکل مواجه می کند. این روغن دارای انواع مختلفی است و که آشنایی با آنها می تواند برای هر رانننده ای کاملا مفید باشد، زیرا ترمز، سیستم ترمز خودرو و موضوعات مربوط به آن یکی از مهمترین بخش های خودرو و ایمنی آن است که باید حتما نسبت به آن حساس باشید.

پس با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ”بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو، تیونینگ و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با انواع روغن ترمز خودرو آشنا سازیم:

 

روغن ترمز چیست؟

روغن ترمز مایعی هیدرولیکی با ویسکوزینه پایین است که در فشارهای زیاد، تراکم پیدا نمی کند و حجم آن دچار کاهش نمی شود. این عدم تراکم پذیری باعث می شود در فرایند ترمزگیری بسیار موثر باشد. اگر روغن ترمز دچار تراکم شود، نیروی وارده به پدال ترمز توسط راننده که می خواهد هرچه سریع تر، سرعت خودرو را کاهش دهد و آن را متوقف سازد، به صورت تمام و کمال به لنت های ترمز وارد نمی شود و ترمزگیری نمی توانست به طور موثری باعث توقف خودرو و کم کردن سرعت خودرو گردد.

عملکرد روغن ترمز

  • با فشار دادن پدال ترمز توسط راننده، نیرو از پدال، توسط روغن ترمز به لنت و پیستون وارد می گردد و در نهایت باعث ترمزگیری و کم کردن سرعت چرخ ها و نهایتا توقف خودرو می شود.

 

آشنایی با انواع روغن ترمز

روغن ترمز به 5 دسته با نقطه جوش، میزان تراکم پذیری متفاوت و همچنین رنگ های متفاوت تقسیم بندی می شود که انواع آن را با DOT نمایش می دهند:

  • DOT 2: کمترین نقطه جوش  با دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌ گراد، به این دسته از روغن ترمز تعلق دارد.
  • DOT 3: این مدل روغن، زرد رنگ است و دمای نقطه جوش آن 205 درجه سانتی گراد می باشد.
  • DOT 4: نقطه جوش این روغن ترمز آبی رنگ، 230 درجه سانتی گراد است.
  • DOT 5: رنگ این نوع روغن ترمز هم بنفش رنگ است که دمای نقطه جوش آن 260 درجه سانتی گراد می باشد. ویژگی جذب رطوبت در این نوع، پایین تر از بقیه انواع است.
  • DOT 5.1: رنگ این روغن ترمز معمولا سبز است و در حقیقت، همان روغن DOT 4 است که ویژگی های دسته پنجم را هم دارا می باشد.

بهترین نوع روغن ترمز برای خودرو کدام است؟

پاسخ این سوال را نمی توان به این صورت داد، زیرا انتخاب بهترین روغن، بستگی مستقیمی به نوع خودرو دارد و عواملی مثل وزن خودرو، نوع موتور و سیستم انتقال قدرت در آن دخالت دارند. بنابراین باید با توجه به نوع خودرو، نوع مناسب روغن ترمز را برای آن تعیین نمود.

البته نوع روغن ترمز مناسب برای هر خودرویی، در دفترچه راهنمای آن خودرو آورده شده است که می توانید با توجه به آن عمل کنید. اما اگر به این دفترچه دسترسی ندارید، سوال کردن و دریافت مشاوره از یک مکانیک باتجربه بهترین کار است. اما اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم، روغن ترمزهای DOT 3 و DOT 4 بهترین نوع برای خودروهای سواری می باشند.

ریمپ رنو سیمبل – بهبود توان موتور و کاهش مصرف سوخت

 

بهترین زمان تعویض روغن موتور، چه زمانی است؟

این مورد هم در دفترچه راهنمای خودرو قید شده است و کارشناسان به طور معمول، زمانی بین یک تا دو سال را برای آن بیان می کنند. یعنی حداقل مدت زمان کارایی و عمر مفید روغن یک سال است و حداکثر زمان آن هم دو سال می باشد که معمولا اکثر خودروها، چیزی بین این محدوده را تجربه می کنند.

  • بدانید که روغن‌ترمز با جذب رطوبت موجود در هوا، دچار افت کیفیت می شود و این موضوع در ترمزگیری اختلال ایجاد می کند.

نشانه هایی که به شما می گوید، زمان تعویض روغن ترمز است…

سفت شدن پدال ترمز خودرو

پرسر و صدا شدن ترمز خودرو در زمان ترمزگیری

روشن شدن چراغ هشدار ترمز خودرو

افت کیفیت و عملکرد ترمزگیری و کاهش قدرت ترمز گرفتن و عمل نکردن ترمز

نکته:

گاهی اوقات ممکن است که این نشانه ها از کاهش میزان روغن‌ترمز هم باشد و نیاز باشد که به مقدار آن افزوده شود. زیرا همان طور که گفتیم، کاهش میزان روغن هم می تواند در عملکرد سیستم ترمز خودرو مشکلاتی ایجاد نماید.

ریمپ مزدا 323 – افزایش توان موتور و کاهش هزینه ها

 

آشنایی با مزایای ریمپ ایسیو – بهبود کیفیت خودرو و رفع مشکلات آن

کریمی تیونینگ بهترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز

کریمی تیونینگ – بهترین مرکز ریمپ کرج و استان البرز

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 3 هزار مورد ریمپ ایسیو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *