ترکیدن باتری ماشین

آیا ترکیدن باتری ماشین یک اتفاق شایع و پرتکرار است؟ اصلا چه عواملی باعث می شوند تا چنین انفجاری در خودرو و باتری آن رخ دهد؟ هر چه که باشد، اصلا حتی اگر پرتکرار و شایع هم نباشد، برخورد با چنین خطر بزرگی، نیاز با کسب آگاهی بیشتر و دانستن روش های پیشگیری از آن دارد.

پس با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو، تیونینگ و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا علت ترکیدن باتری ماشین و روش های پیشگیری از آن را به شما بگوییم:

 

دلیل اصلی ترکیدن باتری ماشین

دلیل اصلی انفجار باتری خودرو، ایجاد جرقه در گاز هیدروژنی است که در باتری تجمع می یابد. می دانید که باتری از مواد اولیه اسیدی – سربی تشکیل شده است که در فرایندی باعث شارژ نیروی الکتریکی در باتری می گردند. این فرایند با تولید یک فرآورده جانبی خطرناک به نام گاز هیدروژن همراه است. اگر این گاز درون باتری تجمع یابد، قابلیت انفجاری بسیار بالایی دارد که کاملا هم قدرتمند و خطرناک است.

بنابراین بهتر است دلایل بیشتری که منجر به تجمع این گاز در باتری می گردند و همچنین روش های پیشگیری از آن را به خوبی بدانید:

 

دلایل ترکیدن باتری ماشین

علت ترکیدن باتری ماشین و جلوگیری از آن

شارژ بیش از حد باتری

در صورت خرابی سیستم شارژ باتری خودرو، ممکن است باتری بیش از حد شارژ شود و در نتیجه، گاز هیدروژن زیادی هم تولید گردد. این تولید اضافی باعث تجمع گاز می شود که خطر ترکیدگی باتری ماشین را در پی دارد. ضمن اینکه در این صورت، شبکه توری در صفحه داخلی باتری و همچنین جداکننده ها زودتر خراب می شوند و ممکن است باعث ایجاد اتصال کوتاه در آن گردد که باز هم دلیلی برای ایجاد انفجار در باتری خواهد بود.

ایجاد جرقه در فضای بیرونی اما نزدیک به باتری

گفتیم که همیشه مقداری گاز هیدروژن تولید می شود. اگر در این بین، یک جرقه هر چند کوچک در نزدیکی باتری اتفاق بیفتد، ممکن است باعث انفجار باتری ماشین شود. جرقه هایی مثل:

  • سیگار روشن
  • شعله آتش
  • جرقه های استاتیک
  • شل شدگی اتصالات و خوردگی کابل ها
  • برخورد اجزای فلزی به پایانه های باتری که این اصطکاک سبب جرقه می شود.

گرمای هوا و ترکیدن باتری ماشین

آب و هوای به شدت گرم هم می تواند خطر انفجار باتری ماشین را افزایش دهد. گرمای هوا سبب تولید هیدروژن بیشتری در باتری می گردد و همین گرما ایجاد جرقه در اثر اصطکاک را نیز محتمل تر می کند. به همین دلیل است که در مقاله مراقبت از باتری خودرو، گفتیم که باید آن را از گرما و سرمای شدید دور نگه دارید.

پایان عمر مفید باتری

با تمام شدن عمر مفید باتری، دو اتفاق در آن رخ می دهد:

  1. شبکه متخلخل باتری خوردگی بیشتری پیدا می‌ کند یا اینکه مواد فعال در صفحات آن خراب می‌ شوند. بنابراین رسوبات این مواد در جداکننده‌ های صفحات جمع می‌ شود و در بین صفحات باتری اتصال کوتاه برقرار می‌ کند که جرقه لازم برای انفجار فراهم می‌ شود.
  2. آب موجود در آن کاهش می‌ یابد و قسمت بالای صفحات سربی در معرض هوای داخل محفظه باتری قرار می‌ گیرند. به همین دلیل با گذشت زمان، صفحات آن تغییر شکل پیدا می‌ کنند و تاب بر می‌ دارند. در نتیجه ممکن است صفحات با هم تماس پیدا کنند و جرقه لازم برای انفجار تولید شود.

ترکیدن باتری ماشین به دلیل استارت!

یکی دیگر از دلایلی که باعث ترکیدن باتری ماشین می شود، استارت زدن است که بار شدیدی روی باتری ایجاد می کند. البته این ترکیدن باتری ماشین تنها در صورتی رخ می دهد که باتری به پایان عمر خود رسیده باشد یا اینکه اصلا معیوب باشد و ایرادات ساختاری از کارخانه داشته باشد.

بنابراین باید در زمانی که باتری را می خرید، حتما از سالم و بدون نقص بودن آن اطمینان یابید و از طرفی، به تعویض باتری کهنه و تاریخ مصرف گذشته، اهمیت زیادی دهید.

 تجمع بخار آب

تجمع بخار آب ناشی از الکترولیت در حال جوش در باتری نیز می تواند مانند تجمع گاز هیدرژن باعث انفجار باتری ماشین شود. در این صورت، امکان دارد با برقراری اتصال کوتاه در ترمینال‌ های باتری، الکترولیت هم بیش از حد گرم شود و در نتیجه بخار حاصل از آن، شرایط را برای انفجار فراهم نماید.

عدم خروج گاز هیدرژن از دریچه ها یا مسدود شدن دریچه ها

هر سلول در باتری دارای دریچه ای برای خروج گاز هیدروژن دارد. اگر این دریچه مسدود شود، باعث تجمع گاز هیدروژن می شود و احتمال انفجار و ترکیدن باتری ماشین را افزایش می دهد. این تجمع و عدم خروج گاز خطرناک هیدروژن، ممکن است سبب انفجار نشود، اما باعث تورم و گرم شدن بیش از حد باتری می شود که در این صورت هم خطرناک است.

عدم مراقبت و رسیدگی به باتری

باتری هم نیاز به سرویس و رسیدگی دارد. اگر سطح الکترولیت دائما در بالای صفحات باتری قرار گیرد، باعث ایجاد خوردگی در پایین آن می شود و تماس بین صفحات و در نتیجه ایجاد اتصال کوتاه بالا می رود.

علت خاموش شدن ماشین در حال حرکت

 

پیشگیری از ترکیدن باتری ماشین

رسیدگی به باتری ماشین

  1. مراقبت و سرویس دوره ای باتری و چک کردن تاریخ انقضا و دوره اتمام عمر مفید باتری
  2. تمیز کردن پایانه های باتری و کابل های آن که اتصال کوتاه و ایجاد جرقه را کاهش می دهد.
  3. سطح الکترولیت باید در وضعیت مناسبی باشد و سطح آن دائما چک شود. این موضوع در باتری های اسیدی سربی اهمیت دارد زیرا باتری های خودروهای جدید، مشکلات منجر به انفجار در باتری را ندارند.

کاتاف چیست؟ عوارض کاتاف خودرو

 

ریمپ چیست و چه مزیتی برای خودرو دارد؟

علم برنامه ریزی مجدد ایسیو را ریمپ می نامند که قابلیت برطرف کردن بسیاری از مشکلات فنی و نرم افزاری خودرو را دارد. ریمپ مزایای بسیار خوب و مثبتی دارد که کیفیت خودرو، طول عمر قطعات آن و کیفیت رانندگی با آن را ارتقا می بخشد. مانند:

  1. بهبود توان و گشتاور خودرو
  2. افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو
  3. رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز
  4. کاهش مصرف سوخت
  5. حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو
  6. رفع خطای فرسودگی کاتالیست
  7. برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران
  8. اصلاح دمای فن موتور
  9. کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور
  10. بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

کریمی تیونینگ بهترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز

کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودروی رسول کریمی

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *