همه چیز درباره باتری خودروهای برقی

سوال درباره باتری خودروهای برقی زیاد است و احتمالا اصلی ترین و مهمترین موضوع درباره خودروهای الکتریکی نیز همین باشد. چرا که بار اصلی تامین نیرو برای حرکت خودرو به دوش باتری است. اگربه دنیای خودرو علاقه مند هستید، احتمالا درباره باتری خودروهای برقی و روش های افزایش طول عمر این نوع باتری ها، بسیار کمتر از باتری خودروهای معمولی می دانید.

پس با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با باتری خودروهای برقی، طول عمر آن و نیز روش های افزایش طول عمر این باتری ها بیشتر آشنا کنیم:

 

خودروهای برقی و افزایش تقاضا در بین مردم

خودروی برقی ایرانی یوز

همیشه با پیدا شدن تکنولوژی های جدید، در ابتدا شاهد گرانی و بالا بودن قیمت های آن هستیم. ولی رفته رفته، فراگیر می شود و امکان خرید و استفاده از آن برای عموم مردم فراهم می شود. درباره خودروهای برقی نیز به همین شکل است. سال هاست که از تولید و رونمایی اولین خودروی برقی می گذرد. ولی شاید سیاست ها به گونه ای بوده که هنوز امکان استفاده از خودروهای پاک و دوستدار طبیعت در ایران فراهم نشده است.

به هر حال، امروز شاهد افزایش تقاضا برای خرید خودروی برقی در بین مردم دنیا و البته در کشور خودمان هستیم و با اینکه قیمت این خودروها بالاست و نیاز به قدرت خرید بالا دارد، اما تقاضا برای آن زیاد است. استفاده از سوخت های فسیلی، دیگر پاسخگوی رفع نیازهای جامعه امروزی نیست و شاید به همین دلیل است که این روزها شاهد عرضه اولیه اولین خودروی برقی بومی با نام یوز در کشورمان هستیم.

 

باتری خودروهای برقی

باتری خودروهای برقی

باتری خودروهای برقی شبیه باتری گوشی ها و لپ تاپ است اما در ابعادی بزرگ تر تا تامین کننده نیاز خودرو باشد. جنس این نوع باتری از بسته های لیتیوم – یون است که به صورت چند سری سلول های ردیف شده در کنار هم می باشد و بسته به نوع خودرو، تعداد این سلول های متفاوت است و در واقع توان موتور خودرو برقی را افزایش یا کاهش می دهد.

نکته قابل توجه درباره باتری خودروهای برقی این است که کمتر از باتری خودروهای احتراقی دچار مشکل تخلیه و دشارژه می شود. ولی هر چقدر که با آن تندتر و سریع تر رانندگی کنید، باتری سریع تر نیاز به شارژ مجدد پیدا می کند.

طول عمر باتری خودروهای برقی

طول عمر باتری خودروهای برقی متفاوت است و بستگی به نوع استفاده از آن دارد. خودروسازی های بزرگ مانند هیوندای، تسلا، کیا، تویوتا، فولکس واگن، بی ام دبلیو و…، خودروهای برقی خود را گارانتی می کنند و این گارانتی شامل ضمانت توانایی نگهداری شارژ باتری نیز هست و اگر توان باتری در ذخیره و نگهداری شارژ آن افت کند، آن را تعویض می کنند. این ضمانت ها بین 8 سال تا مادام العمر هستند.

بنابراین مشخص است که طول عمر باتری خودروهای برقی محدود است و ممکن است دچار خرابی، افت توان شارژ و… شود.

 

باتری خودروهای برقی و عامل تاثیرگذار در توان و ظرفیت آن

شارژ باتری خودروهای برقی

دمای هوا و شرایط آب و هوایی

درست مانند باتری گوشی تلفن همراه، باتری خودروهای برق هم از جنس لیتیوم – یون است و در شرایط آب و هوایی گرم یا خیلی سرد، دچار اختلالاتی می شود. هر عاملی که سبب شود باتری خودروهای برقی گرم شود و دمای زیادی داشته باشد، باعث کاهش ظرفیت و کاهش طول عمر مفید آن می شود. البته هوای خیلی سرد نیز همین تاثیر را دارد البته کمتر و محدودتر.

 

نکات مهم برای افزایش طول عمر باتری خودروهای برقی

لیست خودروهای برقی موجود در بازار ایران

پرهیز از شارژ سریع خودرو

هنگام شارژ سریع و کوتاه مدت باتری خودروهای برقی، در مدت 30 دقیقه تا 80 درصد از ظرفیت باتری پر می شود و این یعنی افزایش دمای باتری که در واقع اولین و مهمترین عامل کاهش ظرفیت باتری های لیتیومی – یونی محسوب می شود.

عدم شارژ کامل باتری

باز هم باید به توصیه های شارژ باتری گوشی های همراه رجوع کنیم تا متوجه آن در خودروهای برقی و هیبریدی شویم. همان طور که برای شارژ باتری تلفن همراه، محدوده 20 تا 80 درصد ظرفیت آن توصیه می شود و می دانیم که جنس و ساختار این دو باتری مشابه یکدیگر است، بنابراین جلوگیری از شارژ کامل و یا کاهش شارژ باتری خودروهای برقی به زیر 20 درصد، روش دیگری برای افزایش طول عمر باتری آن است.

شتاب ناگهانی و سرعت زیاد

از آنجایی که خودروهای برقی دوستدار طبیعت هستند و آلودگی را در محیط زیست انتشار نمی دهند، انگار حافظ جان سرنشینان نیز هستند. چرا که با افزایش سرعت و شتابگیری ناگهانی خودرو، احتمال کاهش ظرفیت باتری برقی نیز وجود دارد و هشدار آن فعال می شود. شتابگیری و سرعت بسیار زیاد، باعث داغ شدن باتری و در نتیجه تاثیر منفی در ظرفیت آن می شود.

 

لیست خودروهای برقی وارداتی موجود در بازار ایران

تویوتا کمری XLE

تویوتا کمری SE

لکسوس NX300H

تویوتا پریوس

لکسوس CT200H

هیوندای سوناتا هیبریدی

کیا اپتیما

مطالب پیشنهادی “کریمی تیونینگ”:

11 نکته برای نگهداری از سیستم خنک کننده خودرو در تابستان

آشنایی با آفتامات دینام خودرو و نحوه کار آن

مزایای ریمپ کیا سراتو وارداتی و سراتو سایپا

 

آشنایی با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” – بهترین مرکز ریمپ و برق خودرو در کرج و استان البرز

آیا می دانید که ریمپ ایسیو مزایای فوق العاده ای دارد که می توانید از آن برای بهبود کیفیت خودرو و رانندگی با آن و کاهش مشکلات و خرابی های قطعات مهم و گران قیمت موتور بهره ببرید. ریمپ ایسیو می تواند بسیاری از مشکلات نرم افزاری خودروهای داخلی را برطرف نماید و همچنین اقدامی بسیار ضروری برای خودروهای وارداتی است. زیرا این خودروها از نظر برنامه ریزی ایسیو نقص عمده دارند و یا با شرایط آب و هوایی ایران و بنزین مصرفی در آن هماهنگ نیستند. و حتما باید در تنظیمات آنها بازنگری صورت بگیرد تا توان موتور و کیفیت خودرو افزایش یابد.

مشاوره رایگان:

ما در کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ با دو سال ضمانت ریمپ، آماده ارائه هرگونه مشاوره و خدمات در زمینه ریمپ و تیونینگ خودروهای داخلی و خارجی به شما مراجعه کنندگان عزیز هستیم. مسیرهای ارتباطی شما با مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *