کاتاف زدن

اصطلاحات رایج در دنیای خودروها بسیار زیاد است اما یکی از رایج ترین و معروف ترین آنها، کاتاف زدن است. حتما شما هم با آن آشنایی دارید و می خواهید بدانید که اصلا چیست و دقیقا به چه حالتی در خودرو، کاتاف زدن گفته می شود. قطعا هر عملکردی در موتور خودرو و تنظیمات آن، مزایا یا معایبی دارد. پیشنهاد می کنیم درباره موضوع کاتاف زدن که اهمیتی زیادی دارد، از زبان مخصصین آن اطلاعات و آگاهی کسب کنید.

پس با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو، تیونینگ و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با مفهوم کاتاف زدن در خودرو و عوارض آن آشنا سازیم:

 

کاتاف چیست؟ کاتاف موتور چیست؟

محدوده کاتاف

رانندگی در سرعت بالا، باعث بالا رفتن دور موتور می شود. رسیدن دور موتور خودرو به ناحیه ای که با رنگ قرمز نشان داده می شود، در واقع همان ناحیه کات آف Cut Off  است که پایان حد مجاز دور خوردن موتور را اعلام می کند. با رسیدن به این ناحیه، ایسیو جرقه زنی و سوخت رسانی در موتور را متوقف می سازد و اجازه دور گرفتن بیشتر و ورود به این ناحیه را نمی دهد.

با کاهش دور موتور و دور شدن از این ناحیه قرمز رنگ، فرمان ایسیو مبنی بر سوخت رسانی و جرقه زنی صادر می شود. این واکنشِ ایسیو برای جلوگیری از بالا رفتن بیشتر دور موتور و عدم ورود به ناحیه غیر مجاز دور موتور و در نتیجه محافظت از موتور می باشد تا آسیبی نبیند.

افزایش کاتاف یا کاتاف زدن موتور

محدوده کاتاف – یعنی رسیدن به دور موتوری که دیگر پاشش سوخت متوقف می شود – در هر خودرو متفاوت است و در بین اکثر خودروهای موجود در بازار ایران، معمولا دور موتور 5500 تا 6500 را شامل می شود. با گاز دادن در خودرو، افزایش توان در آن مشاهده می شود، سرعت بالا و دور موتور بالا می رود. از یک جایی به بعد (یعنی همان محدوده کاتاف) دیگر افزایش توان نداریم. زیرا به محدوده قطع سوخت رسانی رسیده ایم.

با ریمپ ایسییو می توان حد این محدوده را افزایش داد. یعنی تنظیمات را تغییر داد تا خودرو در دور موتور بالاتری کاتاف کند و قطع سوخت رسانی مثلا به جای دور 5500، در دور موتور 6000 انجام شود. در این صورت، تغییرات جزئی در توان موتور مشاهده می شود.

نکته بسیار مهم:

  • بر خلاف تفکر عمومی، این تغییر در توان موتور به هیچ عنوان چشمگیر نیست.
  • رانندگی زیاد در دور موتور بالا، موجب آسیب رساندن به موتور خودرو می شود.

 

کاتاف زدن اصولی و کاتاف غیر اصولی

عوارض کاتاف زدن ماشین

در مراکز ریمپ که این کار را به شیوه کاملا علمی و تخصصی انجام می دهند، افزایش کاتاف با در نظر گرفتن نوع و شرایط موتور صورت می گیرد. نهایتا 300 تا 500 دور به محدوده کاتاف افزوده می شود که می تواند یک افزایش بدون ضرر و بدون خطر باشد.

بیشتر از این مقدار، نیازمند به نصب لوازم افتر مارکت روی خودرو می باشد و به هیچ عنوان نباید در خودروهای استاندارد (یعنی خودروهایی که موتور آنها دست نخورده است و تقویت نشده اند) صورت بگیرد. متاسفانه کاتاف زدن در مراکز متفرقه و غیر متعهد، بدون توجه به این موضوعات انجام می شود و باعث ایجاد آسیب های جدی در موتور و قطعات آن می گردد.

کاتاف رگباری چیست؟

احتمالا درباره کاتاف رگباری در مقاله های دیگر جستجو کرده اید و خیلی خوب متوجه منظور از کاتاف رگباری نشده اید. پس اجازه دهید یکبار به زبان کاملا ساده و شفاف آن را توضیح دهیم. اول اینکه کاتاف رگباری با کاتاف زدن متفاوت است. کاتاف زدن یعنی افزایش محدوده مجاز برای افزایش دور موتور برای این منظور که بتوان همچنان گاز داد و شتاب گرفت.

اما کاتاف رگباری، معنایی متفاوت دارد. گفتیم که هر خودرویی در یک دور موتور خاصی که در ایسیو تعریف شده، عمل پاشش سوخت را متوقف می کند. مسلما با پایین آمدن دور موتور هم، در یک عدد خاصی، پاشش سوخت را وصل می کند.

به طور مثال، در دور موتور 6500، سوخت رسانی متوقف و با آمدن دور موتور روی 6000، سوخت رسانی مجددا انجام می شود. این محدود 500 دور، اگر به شیوه ریمپ ایسیو کمتر و کوتاه تر شود، کاتاف رگباری صورت گرفته است. هر چقدر این فاصله کمتر باشد، صدای کاتاف که بخش مورد علاقه خیلی از دوستداران خودروهای مسابقه ای و… نیز هست، بیشتر به گوش می رسد.

در واقع کاتاف رگباری یعنی کوتاه کردن فاصله قطع و وصل سوخت رسانی و نوسان دور موتور در ناحیه کاتاف.

 

عوارض کاتاف زدن خودرو

سیستم جرقه زنی و اشتعال سوخت خودرو

کاتاف زدن یک عمل ضروری در ریمپ ایسیو نیست اما این تفکر وجود دارد که باعث تقویت توان موتور می شود. در واقع با کاتاف زدن، انتظار داریم که خودور تا جایی که گاز می خورد، پرتوان تر و پرشتاب تر شود، در حالی که چنین ظرفیتی در موتور وجود ندارد وگرنه که آن را محدود نمی کردند.

این افزایش جزئی در حد 300 تا 500 دور هم ؛ برای بهتر شدن شدن واکنش موتور در پر کردن دنده ها و شتاب گیری است.

کاتاف زدن یا بالا بردن محدوده دور موتور به روش غیر صحیح و بدون داشتن آگاهی از اطلاعات و شرایط دقیق موتور، مساوی است با کاهش شدید عمر موتور و حتی از جا در رفتن شاتون یا پیستون یا رد کردن تسمه تایم از روی دنده ها.

  • کاتاف زدن بیش از 500 دور، نیاز به نصب لوازم افتر مارکت و تجهیزات تکمیلی نظیر هدرز ، میل افتر مارکت و کیت مکش دارد. تنها در این صورت است که ریمپ اصولی و کاتاف زدن صحیح را شاهد خواهیم بود.

ریمپ و افزایش کاتاف غیر اصولی در مراکز متفرقه + خسارتها و آسیب خودرو

 

ریمپ چیست و چه مزیتی برای خودرو دارد؟

علم برنامه ریزی مجدد ایسیو را ریمپ می نامند که قابلیت برطرف کردن بسیاری از مشکلات فنی و نرم افزاری خودرو را دارد. ریمپ مزایای بسیار خوب و مثبتی دارد که کیفیت خودرو، طول عمر قطعات آن و کیفیت رانندگی با آن را ارتقا می بخشد. مانند:

  • بهبود توان و گشتاور خودرو
  • افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو
  • رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز
  • کاهش مصرف سوخت
  • حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو
  • رفع خطای فرسودگی کاتالیست
  • برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران
  • اصلاح دمای فن موتور
  • کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور
  • بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

کریمی تیونینگ بهترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز

کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودروی رسول کریمی

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *