بررسی فیلتر هوای خودرو

برای اینکه در موتور خودرو، بهترین شرایط جهت احتراق سوخت ایجاد شود، لازم است قطعات اصلی و جانبی مانند فیلتر هوا، کار خود را به درستی انجام دهند و همچنین، بی عیب و نقص باشند تا مثلث سوخت، هوا و جرقه، در بهترین شرایط در کنار هم، به اشتعال و تولید نیرو در موتور منجر شوند. قطعات موتور هر کدام دارای وظایف و پیچیدگی های مخصوصی هستند که نقص در هر کدام، باعث می شود کیفیت و بازدهی موتور به شدت کاهش یابد. از آنجا که تنفس موتور ارتباط مستقیمی با بازدهی آن دارد، فیلتر هوا یک قطعه فوق العاده بااهمیت در خودرو است.

با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ”بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با فیلتر هوا، انواع آن و نقشی که در عملکرد موتور دارد، بیشتر آشنا کنیم:

 

فیلتر هوا چیست؟

عملکرد فیلتر هوا

موتور خودرو وظیفه تامین نیروی حرکتی را بر عهده دارد. این نیروی حرکتی از احتراق بنزین تامین می شود که طی یک فرایند چندگانه به مرحله اشتعال و سوختن بنزین می رسد. این فرآیند، شامل تامین سوخت (سوخت رسانی)، تامین هوا و ایجاد جرقه در محفظه احتراق است. هر یک از این 3 بخش باید به طور کامل و در بهترین و دقیق ترین حالت ممکن انجام شوند تا احتراق به شکلی بهینه و مناسب اتفاق بیفتد.

قبلا درباره شمع خودرو و سیستم جرقه زنی و همچنین فیلتر سوخت، در سری مقالات کریمی تیونینگ، مطالبی قرار داده شده است. اما موضوع بحث ما در اینجا فیلتر هواست. فیلتر هوا قطعه ساده و ارزان قیمتی است که وظیفه تصفیه هوای مورد نیاز برای احتراق در محفظه سیلندرها را بر عهده دارد.

اگر ماشین فیلتر هوا نداشته باشد… ؟

نسبت میزان سوخت به میزان هوا در محفظه احتراق خودرو باید همیشه یک نسبت معینی باشد تا عملیات اشتعال به درستی بگیرد و منجر به اتلاف سوخت نگردد. هوای مورد نیاز برای احتراق، از هوای اطراف پیشرانه تامین می شود یعنی هوای اطراف موتور که به شدت آلوده و ناخالص است.

وجود هر گونه ناخالصی و آلودگی مانند ذرات گرد و غبار، دوده و… باعث می شود خلوص هوا کاهش یابد و نسبت سوخت به هوا به هم بریزد و در نتیجه، راندمان موتور پایین بیاید. اما فقط موضوع راندمان نیست، بلکه وجود ناخالصی ها و آلودگی ها در هوای مورد نیاز در اشتعال، می تواند خسارت و خرابی در قطعات موتور ایجاد کند.

بنابراین وجود یک فیلتر برای تصفیه هوا و عبور هوایی با کمترین میزان ناخالصی، یکی از مهمترین بخش های سیستم هوارسانی خودرو است.

 

نحوه عملکرد فیلتر هوا در خودرو چگونه است؟

فیلتر هوا در هوارسانی و تنفس موتور

فیلتر هوا در ابتدای مسیر ورودی هوا به موتور قرار دارد. با تصفیه کامل هوا در فیلتر، مقدار هوای مورد نیاز با خلوص مناسب وارد منیفولد گاز می شود تا با سوخت ترکیب شود و سپس به محفظه احتراق منتقل و برای اشتعال آماده گردد. مکش هوا با باز شدن دریچه گاز صورت می گیرد و و میزان هوای وردی به سمت آن، بستگی به میزان باز شدن دریچه گاز دارد.

در خودروهای امروزی، هوا مستقیما وارد فیلتر هوا نمی شود بلکه یک لوله واسط نیز بین فیلتر هوا و محل مکش هوا در پشت جلو پنجره خودرو تعبیه شده است که هوا از طریق این لوله به فیلتر می رسد و سپس بعد از تصفیه کامل، توسط لوله میانه به منیفولد گاز منتقل می شود.

 

مشکلات ناشی از نبود فیلتر هوای استاندارد – فیلتر هوای کثیف، ناکارآمد و معیوب

  • افزایش مصرف سوخت خودرو
  • فشار آمدن به موتور خودرو و کاهش عمر آن
  • اتلاف سوخت و کاهش بازدهی موتور
  • آسیب جدی به قطعات موتور مانند پیستون و رینگ پیستون، یاتاقان، دیواره سیلندر و سوپاپ ها به دلیل وجود آلودگی در هوای ورودی به موتور
  • افزایش میزان آلایندگی خودرو
  • کاهش عمر مفید روغن موتور (به دلیل اینکه روغن موتور با گردش در قطعات آن، آلودگی، رسوب و ذرات گرد و غبار را برطرف می کند و در صورت معیوب بودن فیلتر هوا، تجمع این ذرات افزایش می یابد و روغن موتور زودتر از حالت معمول نیاز به تعویض پیدا می کند).
  • عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو نیز با مشکل مواجه می شود.

 

انواع فیلتر هوا و طول عمر مفید آن

۱. فیلتر هوای کاغذی یا سلولزی

فیلتر هوای کاغذی

این نوع فیلتر از کاغذ مخصوص سلولزی ساخته شده است که برای کارایی بیشتر، آن را به شکل پلیسه در می آورند و نهایتا در یک قاب پلاستیکی قرار می دهند. فیلتر کاغذی پراستفاده ترین نوع فیلتر خودرو است و دلیل آن، ارزان قیمت بودنش است اما طول عمر کمی دارد و باید  زود به زود تعویض شود.

فیلتر هوای کاغذی می تواند 80 الی 90 درصد ناخالصی های هوا را تصفیه کند.

 

۲. فیلتر هوای پارچه ای – کتان

فیلتر هوای پارچه ای

فیلتر کتان معمولا از 6 لایه پارچه مخصوص به شکل پلیسه ساخته شده که کارایی بسیار خوبی در تصفیه هوا ایجاد می کند و در یک قاب فلزی قرار داده می شود. این فیلتر گران قیمت است و طول عمر بالایی هم دارد و حتی قابل شستشو می باشد.

 

البته انواع دیگر فیلتر با اشکال گوناگون و جنس متفاوت نیز وجود دارد که ما در اینجا به معرفی همین دو نوع پرکاربرد اکتفا کردیم. عمر فیلتر هوای کاغذی در حدود 5000 کیلومتر است و باید بعد از این میزان پیمایش، تعویض گردد.

 

مطالب پیشنهادی سایت کریمی تیونینگ:

ریمپ ساینا – معرفی کامل خدمات ریمپ ایسیو در ساینا دنده ای و اتوماتیک

ریمپ دنا پلاس توربو اتوماتیک به صورت انحصاری در کریمی تیونینگ

آشنایی با سنسور دریچه گاز و علائم خرابی آن

 

آشنایی با مزایای ریمپ خودروهای داخلی و خارجی در کریمی تیونینگ

ریمپ علم برنامه ریزی مجدد ایسیو است که قابلیت برطرف کردن بسیاری از مشکلات فنی و نرم افزاری خودرو را دارد. ریمپ مزایای بسیار خوب و مثبتی دارد که کیفیت خودرو، طول عمر قطعات آن و کیفیت رانندگی با آن را ارتقا می بخشد. مانند:

بهبود توان و گشتاور خودرو

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

رفع خطای فرسودگی کاتالیست

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

 

کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودروی رسول کریمی

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *