مراقبت ا خودرو در زمستان و برف

فصل زمستان در راه است و باید مراقبت از خودرو را بیشتر کرد تا خسارت و آسیب احتمالی کاهش یابد. خیلی ها به این موضوع اهمیتی نمی دهند که خودرو هم نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. مخصوصا در فصل زمستان که یخزدگی و سرمای زیاد، می تواند آسیب فراوانی به عملکرد مایعات خودرو و قطعات حساس موتوری وارد کند. خسارت ها را که کنار بگذاریم، ایمنی و جان سرنشینان که از همه چیز مهم تر است، در فصل زمستان دقیقا به این مراقبت و رسیدگی بستگی دارد.

با ما در کلینیک ریمپ کریمی تیونینگ – بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با نکات طلایی مراقبت و نگهداری خودرو در فصل زمستان و کاهش هزینه ها و خسارت های ناشی از آن آشنا کنیم:

 

اهمیت گرم کردن خودرو

استارت زدن

موتور برای انجام وظایفش به مایعات ضروری درون خود نیاز دارد. این مایعات باید به خوبی در موتور و اجزای آن گردش کنند تا به انجام فعالیت هایشان کمک نماید. زمستان و هوای سرد آن باعث می شود که این مایعات سفت و فشرده شوند. بنابراین لازم است پیش از شروع به حرکت، اجازه دهید خودرو مدت کوتاهی به صورت درجا کار کند (گاز ندهید، فقط یک تا دو دقیقه درجا روشن بماند) تا مایعات آن به خوبی گرم شوند و گردش کنند. همچنین این گرم شدن برای خود موتور هم لازم است. زیرا قطعات فلزی آن در دمای پایین به شدت سرد و آسیب پذیر می شوند.

عدم توجه به همین نکته ساده باعث خرابی های پرهزینه در موتور و کاهش عمر آن می گردد.

 

تعویض مایعات خودرو

بهتر است در ابتدای شروع فصل سرما، مایعات خودرو مانند روغن موتور، روغن هیدرولیک، روغن جعبه ‌دنده و روغن ترمز را چک کنید تا کیفیت آنها را بسنجید. اگر این مایعات عیر قابل استفاده شده باشند، عمر آنها تمام شده باشد و موقع تعویضشان باشد، قطعا در هوای سرد و زمستان آسیب بیشتری به خودرو وارد می کنند.

 

شیشه ها و برف پاک کن را بررسی کنید

یخزدگی شیشه خودرو در زمستان

توصیه اول ما درباره این موضوع این است که حتما خودرو را در هوای سرد و مخصوصا یخبندان در جای مناسبی پارک کنید تا آثار مخرب کاهش دما و بارندگی ها روی آن کاهش یابد.

اما درباره شیشه ها باید بدانید که بخارات مختلفی که روی شیشه می نشیند و همچنین بارندگی و…، باعث یخزده شدن سطح آن می شود و کاهش دید را در پی دارد که بسیار خطرناک است. بهتر است از شیشه شورهای مخصوص که حاوی ضدیخ هستند استفاده کنید تا این موضوع حل شود. تیغه برف پاکن ها هم باید سالم باشند. تا هم کار تمیز کردن شیشه مشکل نداشته باشد و هم خط و خشی روی شیشه باقی نگذارد.

 

حواستان به باتری باشد

قبلا در مقاله ای جداگانه روش های مراقبت از باتری و افزایش عمر آن را توضیح داده ایم. فقط نکته ای که باید بگوییم این است که باتری خودرو در دمای پایین و مخصوصا زمانی که خودرو به صورت طولانی مدت (حتی برای یک شب تا صبح) خاموش بوده است، تقریبا نیمی از قدرت و نیروی خود را از دست می دهد. همین موضوع باعث سخت استارت خوردن خودرو در زمستان می شود.

بهتر است اجازه دهید خودرو خوب گرم شود و قوای باتری برگردد و بعد شروع به حرکت کنید. در دمای پایین روی باتری روکش مناسب بیندازید تا جلوی یخ زدگی در آن را بگیرد.

 

 لاستیک ها خیلی مهم هستند

لاستیک خودرو در زمستان

در فصل زمستان همواره باد لاستیک ها را چک کنید تا کاملا مناسب و تنظیم باشند. تنظیم نبودن باد لاستیک ها و میزان فشار آن، نه تنها باعث افزایش مصرف سوخت می شود، بلکه روی کارایی مناسب سیستم ترمز که بسیار حساس است هم تاثیر منفی می گذارد.

لاستیک های فرسوده و ناسالم و بدون آج هم دیگر قسمت ترسناک و خطرناک ماجرا هستند و باید حتما از استفاده از آنها مخصوصا در فصل زمستان و جاده های لغزنده پرهیز نمایید.

 

ضد یخ فراموش نشود

نه تنها استفاده از ضدیخ خیلی ضروری است و نباید پشت گوش انداخته شود. بلکه باید دقت کنید که میزان آن و نسبت ضد یخ به آب هم باید مناسب باشد. کمبود مایع ضد یخ و یا زیادی آن، باعث می شود یخزدگی آب و از طرفی شکستگی و خرابی در اجزای موتور، سیلندر و واشر سرسیلندر ایجاد شود که بسیار پرهزینه و زیان آور خواهد بود.

 

و اما ترمزها

رانندگی و ترمز گرفتن در جاده برفی

رانندگی در سطوح لغزنده و وضعیت نامناسب آب و هوایی، ترس های زیادی دارد. اما اگر قبل از رانندگی به خوبی سیستم ترمز را بررسی کنید.که سالم باشند و لنت ترمز هم هیچ مشکلی نداشته باشد و نو و سالم باشد، این ترس ها کاهش می یابد. با شروع فصل سرما و بارندگی بهتر است لنت ترمز را بررسی و اگر نیاز به تعویض بود، عوض نمایید.

 

چند نکته تکمیلی برای مراقبت از خودرو در زمستان

  1. سیستم گرمایشی خودرو را با شروع فصل سرما بررسی نمایید تا مشکلی پیش نیاید.
  2. زنجیر چرخ یکی از اصول ایمنی و جلوگیری از بروز تصادفات در جاده های لغزنده و یخبندان است. پس هرگز پیش از مسافرت و یا خروج از منزل در روزهای برفی آن را فراموش نکنید.
  3. در شروع حرکت در روزهای سرد زمستانی، از رانندگی با سرعت زیاد و خشن پرهیز کنید. زیرا فشار بسیار زیادی به قطعات سرد موتور وارد می شود. بهتر است 10 تا 15 دقیقه ابتدایی را آرام برانید.
  4. خودرو را تا حد ممکن در معرض بارش باران و برف پارک نکنید. همچنین از پارک کردن زیر تابلو و درخت که ممکن است فضولات پرندگان یا آب برف و باران را به یکباره روی خودرو بریزد هم خودداری نمایید.
  5. بدنه خودرو را واکس و پولیش مناسب و باکیفیت بزنید. این کار از صدمه ای که ممکن است بر اثر آلودگی های اسیدی در رنگ و بدنه خودرو ایجاد شود، کاسته شود.

 

نکته بسیار مهم برای مراقبت از رنگ و بدنه خودرو در فصل زمستان

یکی از نکاتی که ممکن است بسیاری از رانندگان با آن آشنا نباشند، مراقبت از رنگ و بدنه خودرو می باشد.که مانند نکات دیگر به آن پرداخته نشده است. بارندگی باعث می شود آلوگی های شیمیایی و مضر موجود در هوا به روی بدنه خودرو بنشیند که در تغییر رنگ و کهنه شدن بدنه بسیار تاثیر مخرب دارد. بهتر است بعد از بارندگی حداقل برای دفعات اولیه که بارش باران آلودگی های بیشتری همراه دارد، خودرو را بشویید.

همچنین از خیس ماندن خودرو و تجمع آب در قسمت هایی که ممکن است آب در آنها جمع شود، جلوگیری کنید تا باعث زنگ زدگی نشود.

نکته آخر اینکه نمکی که در روزهای برفی در خیابان ها و جاده ها ریخته می شود، می تواند باعث خوردگی رنگ ماشین شود. پس حتما خودرو را بشویید تا این نمک از قسمت های رویی و زیرین خودرو پاک شود و باقی نماند.

 

مزایای ریمپ ایسیو

آیا می دانید انجام ریمپ ایسیو می تواند هزینه های خودرو را تا حد زیادی کاهش دهد؟ ریمپ باعث تنظیم دقیق موتور خودرو می شود. مشکلاتی که نهایتا باعث کم شدن عمر موتور و همچنین خرابی در قطعات مهم و گران قیمت موتور و گیربکس می شود را به صورت دائمی برطرف می کند. همچنین مصرف سوخت را هم کاهش می دهد و کیفیت خودرو و توان و شتاب آن را بالا می برد.

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 3 هزار مورد ریمپ ایسیو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *