ریمپ خودرو چگونه انجام میشود؟

خیلی از مردم درباره ریمپ ایسیو سوالاتی دارند و تمایل دارند بدانند که ریمپ خودرو چگونه انجام میشود. در واقع ریمپ خودرو یک عملیات تخصصی روی نقشه و برنامه کامپیتور خودرو است که باعث بهبود عملکرد موتور در موقعیت های گوناگون می شود.

برای اطلاعات بیشتر و آگاهی بیشتر درباره اینکه ریمپ خودرو چگونه انجام میشود، با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” – بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو، تیونینگ و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید:

 

ریمپ چیست؟

ریمپ خودرو و مزایای آن

ریمپ یا ریمپ ایسیو، مجموعه ای از تغییرات در برنامه کامپیوتر خودرو است. می دانید که کامپیوتر خودرو یا همان ایسیو، دارای یک برنامه اصلی است که اصطلاحا به آن مپ MAP می گویند. این برنامه، مغز متفکر خودرو است و بر اساس اطلاعات و تنظیمات موجود در آن، عملکردهای مختلف موتور و بخش های دیگر خودرو بررسی، کنترل، مدیریت و اجرا می شوند.

بنابراین، هر گونه اعمال تغییرات در این برنامه را ریمپ REMAP می گویند. بخش های مختلفی از برنامه ایسیو را می توان با ریمپ تغییر داد تا ویژگی های عملکردی آن بهبود یابد. همچون توان و گشتاور موتور، شتاب خودرو، میزان مصرف سوخت و… . بنابراین ریمپ یک اقدام اساسی در جهت افزایش کیفیت و کارایی موتور می باشد.

پس این سوال ایجاد می شود که چرا برنامه خودروها از ابتدا ریمپ شده نیست؟

برنامه ریزی ایسیو خودرو در کارخانه های سازنده آنها، بر اساس یک سری قوانین و ضوابط انجام می شود که در کل، ایرادی در آن وجود ندارد. اما با توجه به شرایط هر کشور و هر منطقه، می تواند ناهماهنگی هایی داشته باشد. به طور مثال، خودروهای تولید داخلی و خودروهای وارداتی طبق استانداردهای آلایندگی یورو 4، 5 و یا حتی 6 کالیبره می شوند (یعنی موتور خودرو فقط با بنزین باکیفیت و استاندارد هماهنگی دارد).

بنابراین زمانی که در خودرو، بنزین بی کیفیت یورو 2 می ریزیم ( یعنی همین بنزینی که در جایگاه های سوخت کشورمان موجود می باشد)، خودرو دچار ناهماهنگی و بروز مشکلات جدی می شود. خودروساز موظف است این استاندارد را در زمان تنظیم برنامه ایسیو رعایت کند تا مجوز عرضه بگیرد. اما در واقعیت، چنین شرایطی وجود ندارد تا بتوان با همان برنامه فابریکی به استفاده از خودرو ادامه داد.

البته ناهماهنگی های دیگری نیز وجود دارد مانند بالا بودن میزان مصرف بنزین در خودرو، کمبود توان و گشتاور موتور و در نتیجه ضعیف بودن موتور خودرو، کمبود شتاب خودرو، عدم هماهنگی دمای آب موتور و … بنابراین با ریمپ ایسیو، می توان برنامه آن را بهینه سازی کرد و بر اساس شرایط خودرو، بهترین راندمان و بازدهی را در آن ایجاد نمود.

 

ریمپ خودرو چگونه انجام میشود؟

چگونه ماشین خود را ریمپ کنیم؟

برای ریمپ کردن خودرو، روش های مختلفی وجود دارد که تعیین آن به عهده ریمپ کار شماست. زیرا این موضوع به شناخت و آشنایی کافی او با نوع موتور خودرو و همچنین تکنولوژی ایسیوی خودرو بستگی دارد. روش های متداول ریمپ ایسیو به شرح زیر است:

روش چیپ تیونینگ

در روش چیپ تیونینگ، حافظه فلش ایسیو از روی برد آن جدا می شود و روی پایه زیف مجددا برنامه ریزی می گردد. از این روش در خودروی پارس ELX و زانتیا 1800 با ایسیو بوش MP7.3 استفاده می کنند. همچنین برای ریمپ زانتیا 2000 با ایسیو بوش MP5.2 ،می بایست حافظه فلش این ایسیو با مدل دیگری که قابل برنامه ریزی است تعویض گردد.

روش دانلود از OBD

ریمپ ایسیو از طریق روش دانلود از OBD یکی از امن ترین (قاب ایسیو باز نمی شود) و رایج ترین روش های ریمپ ایسیو است که با اتصال پروگرامر به فیش OBD (پورت دیاگ)، به برنامه ریزی مجدد ایسیو در آن می پردازند.

روش کاتگ

در این روش هم قاب ایسیو باز نمی شود و برنامه ریزی مجدد ایسیو از طریق اتصال به پین های ایسیو صورت می پذیرد.

 

با انجام ریمپ ایسیو، چه تغییراتی در خودرو صورت می گیرد؟

ریمپ خودرو

ایجاد سازگاری بین موتور و سوخت بی کیفیت

عدم هماهنگی موتور با نوع بنزین، باعث ایجاد پدیده “ناک” (خامسوزی و احتراق ناقص بنزین در موتور) در آن می شود که صدایی شبیه به هم خوردن قاشق و چنگال ایجاد می کند. این مشکل را می توان با ریمپ ایسیو در انواع خودروهای با موتور معمولی و توربو برطرف نمود.

  • رفع ناک موتور؛ باعث کاهش مصرف سوخت در خودرو نیز می شود که یکی از مهمترین مزایای ریمپ ایسیو محسوب می گردد.

خطی کردن رابطه دریچه گاز برقی با پدال گاز و رفع کندی و مکث حرکتی در آن

این مشکل که در تمام خودروهای مدرن دیده می شود، باعث ایجاد تاخیر و مکث در شروع حرکت می شود که با ریمپ ایسیو می توان آن را از کنترل ایسیو خارج نمود و رابطه آن را با پدال گاز، خطی کرد. یعنی با فشار دادن پدال گاز، می توان شاهد افزایش سریع سرعت و شتابگیری آن بود و لذت رانندگی را افزایش داد.

کاهش دمای آب و اصلاح دمای شروع به کار فن موتور

افزایش دمای کارکرد موتور معمولا در راستای افزایش راندمان حرارتی و کاهش تولید گازهای نسوخته توسط مهندسان اعمال می شود. اما در آب و هوای گرم و خشک ایران و با توجه به آلیاژ ضعیف به کار رفته در تولید پیشرانه‌ ها و جنس ضعیف واشر سیلندر؛ می‌ تواند به سوختن واشر سرسیلندر و تحمیل هزینه های هنگفت به مالکین منجر شود.

دمای شروع به کار فن موتور را می توان با ریمپ ایسیو تغییر داد تا با توجه به نوع موتور و شرایط آب و هوایی منطقه، بهترین بازدهی را داشته باشد.

بهبود شتاب و کشش خودرو و همچنین و رفع محدودیت سرعت

با تغییر برنامه ایسیو و حذف محدودیت های موجود در آن، می توان شتابگیری خودرو را بهبود بخشید و همچنین با تغییر در جداول مختلف آن حداکثر توان و قدرت موتور را به نمایش گذاشت. استانداردهای آلایندگی یکی از مهمترین عوامل محدود کننده موتور خودرو هستند که می توان آنها را تا اندازه زیادی تغییر داد. تا هم آلایندگی خودرو افزایش پیدا نکند و هم شتاب، توان و گشتاور آن بهبود یابد.

هماهنگ سازی موتور با قطعات افتر مارکت

نصب قطعات افترمارکت نظیر میل سوپاپ، کیت مکش، هدرز یا پیستون باعث افزایش قدرت و راندمان موتور می گردد. اما جالب است بدانید که کامپیوتر خودرو با این قطعات هماهنگی ندارد و حتما باید با انجام ریمپ ایسیو و تنظیم نسبت های سوخت به هوا، تنظیمات جدیدی در آن ایجاد شود و اصطلاحا، کالیبره گردد.

همچنین با ریمپ ایسیو می توان خطاهای کاذب خودرو را نیز که باعث روشن شدن چراغ چک می شوند را برطرف نمود.

 

کریمی تیونینگ – بهترین مرکز ریمپ ایسیو و خدمات برق انواع خودروهای داخلی و خارجی در کرج و استان البرز

کریمی تیونینگ بهترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز

 

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است.

مرکز تخصصی ریمپ و تیونینگ رسول کریمی ، به عنوان یکی از حرفه ای ترین ها و باسابقه ترین ها در این زمینه، ریمپ ایسیو را برای هر خودرو به صورت اختصاصی و با توجه به نیازهای مشتری و ظرفیت و پتانسیل خودرو انجام می دهد. ریمپ ایسیو در کلینیک کریمی تیونینگ دارای ضمانت 2 ساله می باشد و این یعنی اطمینان و کیفیت.

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *