خودروی کراس اور

حتی اگر هیچ گونه آشنایی با دنیای خودروها و کلاس بدنه ای آنها مانند سدان، هاچ بک، شاسی بلند و کراس اور و… نداشته باشید، حتما متوجه تفاوت بعضی خودروها در سایز و ارتفاعی که دارند شده اید. این تفاوت ها باعث می شود که خودروها از یکدیگر متمایز باشند و هر کسی هم علاقه متفاوتی به خرید یک مدل مخصوص را دارد.

با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ”بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو، تیونینگ و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با تفاوت خودروهای شاسی بلند و کراس اور آشنا کنیم:

 

کراس اور چیست؟

کراس اور یک خودروی بینابینی است. یعنی بعضی مشخصات خودروهای سدان و هاچ بک را دارا است و بعضی مشخصات آن نیز شبیه به خودروهای شاسی بلند (SUV) می باشد. از آنجا که شباهت های خودروی کراس اور به خودروهای شاسی بلند واقعی از نظر ظاهری می باشد، بسیاری از مردم این خودروها را با خودروهای شاسی بلند واقعی اشتباه می گیرند که در واقع این طور نیست.

ساخت خودروهای کراس اور به دهه 1980 میلادی بر می گردد که برای اولین بار، شرکت امریکن موتورز که تولیدات پرطرفدار خودروهای جیپ، متعلق به این کمپانی می باشد، تصمیم گرفت خودرویی با کلاس بدنه ای جدید و شبیه به شاسی بلندها و از طرفی با مشخصات موتوری خودروهای سدان تولید نماید تا متناسب با استفاده شهری و رانندگی با آن راحت تر باشد و از طرفی قیمت کمتری نیز داشته باشد و این طوری شد که خودروی کراس اور ایگل ساخته شد.

پس تا اینجا متوجه شدیم که خودروی کراس اور در ظاهر شبیه به شاسی بلندهاست و در مصرف و استهلاک و راحتی در رانندگی، شبیه به خودروهای سدان (سواری) می باشد.

اما برویم سراغ تفاوت هایی که خودروی کراس اور با خودروی SUV دارد و همچنین مزایایی که نسبت به خودروی سدان دارد!…

 

تفاوت خودروی سدان با خودروی شاسی بلند در چیست؟

تفاوت کراس اور با شاسی بلند

مستقل بودن شاسی از بدنه

در خودروهای شاسی بلند، شاسی خودرو مستقل از بدنه است و اتاق خودرو و دیگر اجزایی مانند موتور، گیربکس، سیستم تعلیق و چرخ ها، دیفرانسیل و… روی شاسی سوار می شود. این موضوع باعث می شود که خودروهای شاسی بلند دارای انعطاف بیشتری در مسیرهای سخت و صعب العبور باشند و قابلیت های آفرودی داشته باشند.

اما خودروهای کراس اور این طور نیستند. درست است که ارتفاع آنها بلندتر از خودروهای سدان است اما شاسی و بدنه یکپارچه می باشد و از هم مستقل نیستند. بنابراین قابلیت های آفرودی چندانی ندارند.

تفاوت در سیستم محرکه چرخ ها

کراس اوورها به صورت دیفرانسیل جلو عرضه می شوند و حتی نمونه های 4 چرخ متحرک نیز فاقد دنده کمکی هستند. اما خودروهای شاسی بلند واقعی به صورت چهارچرخ متحرک (4WD) و با دنده کمکی تولید می ‌شوند، بنابراین به درد آفرودهای سنگین می خورند و مشکلی برای خودرو پیش نمی آید.

تفاوت در نوع پلتفرم کراس اور و شاسی بلندها

خودروهای کراس اور روی پلتفرم خودروهای سدان و هاچبک تولید می شوند اما شاسی بلندها دارای پلتفرم اختصاصی هستند و یا اینکه روی پلتفرم پیکاپ ها و کامیونت ها ساخته می شوند.

قدرت پیشرانه

پیشرانه خودروهای شاسی بلند دارای توان و گشتاور بسیار بالایی است که می تواند برای عبور از مسیرهای دشوار نیز توانمند باشد. اما خودروهای کراس اور دارای پیشرانه مشترکی با خودروهای کوچک سواری و هاچبک می باشند و این موضوع باعث می شود که از نظر قوای موتوری، ضعیف تر از شاسی بلندها و در حد همان خودروهای سدان باشند.

قدرت بکسل کردن کراس اور و شاسی بلند

به دلیل مستقل بودن شاسی خودروهای SUV، توانایی این خودروها در بکسل کردن بسیار بالاتر از دیگر خودروهاست.

 

خرید خودروی کراس اور چه مزایایی دارد؟

ابعاد خودروهای کراس اور

همان طور که گفتیم، خودروهای کراس اور، انواعی از خودروهای بینابینی هستند که ویژگی ها و مزایای خودروهای شاسی بند و سدان را به صورت یکجا دارند. البته درست است که دارای تمامی این مزایا به صورت کامل نیستند، اما خب اگر واقع بین باشیم، قابلیت های مناسبی از این دو نوع خودرو را به ارث برده اند. شاید دلیل این همه محبوبیت خودروهای کراس اور در سال های اخیر در تمام دنیا نیز همین موضوع باشد.

  • خودروهای کراس اور مصرف سوختی مشابه با خودروهای سدان دارند.
  • کابین خودروهای کراس اور جادارتر از خودروهای سدان است.
  • خودروهای کراس اور، ابعاد بسیار بزرگ خودروهای شاسی بلند را ندارند و برای مصارف شهری بسیار مناسب تر از آنها هستند.
  • قیمت خودروهای کراس اوور از قیمت خودروهای شاسی بلند واقعی خیلی کمتر است.
  • سواری کراس اوورها در مقایسه با شاسی بلندها نرم تر و راحت تر است و از طرفی نسبت به خودروهای سدان نیز قابلیت بهتری در عبور از مسیرهای سخت و دشوار را دارند.
  • قطعات خودروهای کراس اوور با خودروهای سدان مشترک است و این به این معنی است که هزینه های تعمیر و نگهداری خودروهای کراس، بسیار کمتر از شاسی بلندهاست.

این مطالب را هم بخوانید:

ریمپ یواز پاتریوت پیکاپ و شاسی بلند – کریمی تیونینگ

با سوئیچ خراب چه کنیم؟ علائم خرابی سوئیچ خودرو

 

آشنایی با ریمپ ایسیو و مزایای آن در خودروها

ریمپ علم برنامه ریزی مجدد ایسیو است که قابلیت برطرف کردن بسیاری از مشکلات فنی و نرم افزاری خودرو را دارد. ریمپ مزایای بسیار خوب و مثبتی دارد که کیفیت خودرو، طول عمر قطعات آن و کیفیت رانندگی با آن را ارتقا می بخشد. مانند:

  • بهبود توان و گشتاور خودرو
  • افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو
  • رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز
  • کاهش مصرف سوخت
  • حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو
  • رفع خطای فرسودگی کاتالیست
  • برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران
  • اصلاح دمای فن موتور
  • کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور
  • بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

کریمی تیونینگ بهترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز

کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودروی رسول کریمی

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *