آشنایی با وایر شمع و علائم خرابی وایر شمع

سیستم برق خودرو دارای اجزای متعددی است که هر کدام دارای وظایفی معین و البته مهم و تاثیرگذار هستند. یکی از اجزا، وایر شمع است که در کارایی شمع ها در سیستم جرقه زنی و برق رسانی برای احتراق در موتور، بسیار اهمیت دارد. وایر شمع قطعه پیچیده ای نیست اما آشنایی با آن بسیار ضروری است.

پس با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ”بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با وایر شمع و نکات مربوط به نگهداری و افزایش طول عمر این قطعه بیشتر آشنا کنیم:

 

وایر شمع چیست؟

وایر شمع

برای اینکه مخلوط هوا و بنزین در محفظه احتراق داخل سیلندر خودرو مشتعل شود، نیاز است که یک جرقه در این محفظه ایجاد شود. این جرقه باید در طی فواصل زمانی معین با ولتاژ مناسب زده شود تا احتراق صورت بگیرد. مدار جرقه زنی یکی از بخش های مهم سیستم برق خودرو است که کار اصلی در آن را شمع و وایر شمع انجام می دهند. جریان برق به شمع خودرو منتقل و سپس با ایجاد یک جرقه در انتهای آن که روی سیلندر قرار دارد، احتراق می شود.

وظیفه وایر شمع

وظیفه انتقال جریان برق و الکتریسیته به شمع را وایر شمع به عهده دارد که برای هر شمع، یک وایر مجزا تعبیه شده است. این سیستم مربوط به طراحی خودروهای قدیمی است و امروزه در خودروهای جدید، وایر شمع حذف شده است و جریان الکتریسیته به صورت مستقیم از کوئل به شمع منتقل می گردد تا این برق دهی بدون هدررفت و پرقدرت انجام شود.

مزایای ریمپ کیا سراتو وارداتی و سراتو سایپا

آشنایی با انواع وایر شمع و ساختار تشکیل دهنده آنها

ساختار وایر شمع خودرو

وایر شمع در چند نوع متفاوت وجود دارد که وظیفه انتقال برق را با کیفیت های متفاوتی انجام می دهد و این به دلیل نوع و جنس لایه کابل انتقال دهنده الکتریسیته در آنهاست. از آنجا که وایر یک قطعه حساس و انتقال دهنده جریان برق است، باید کاملا عایق بندی باشد تا نفوذ آب و حرارت در آن تاثیر نگذارد. به همین خاطر ساختار وایرها بسیار مخصوص است و به شرح زیر می باشد:

کابل انتقال دهنده الکتریسیته که در ادامه انواع آن را شرح خواهیم داد.

فیش فلزی برای اتصال به دلکو یا کوئل جهت دریافت ولتاژ پرقدرت برق

مفتول اتصال به شمع

درپوش لاستیکی برای محافظت کامل از اتصالات وایر به کوئل و شمع در هر دو سر وایر

 

اجزای تشکیل دهنده کابل انتقال جریان برق خودرو در ساختار وایر

کاهنده پارازیت و نویز به منظور انتقال پرقدرت جریان برق که در داخلی ترین بخش وایر قرار دارد.

رسانای جریان برق که انتقال جریان برق را به عهده دارد و جنس آن در انواع وایر شمع متغیر است.

عایق که علاوه بر جلوگیری از آسیب به رسانای داخل وایر، آن را عایق بندی می کند تا گرمای موتور تاثیری در عملکرد وایر نگذارد.

بافت تقویت کننده برای ایجاد انعطاف و دوام بیشتر در وایر

روکش سیلیکونی که بیرونی ترین بخش وایر است و برای حفظ انسجام اجزای وایر می باشد.

 

نوع سیمی

باید بگوییم که از این نوع وایر به دلیل ایجاد نویز و پارازیت در انتقال جریان برق که باعث بروز اختلال در عملکرد ایسیو می شود، دیگر در خودروها استفاده نمی شود. در این نوع وایر، لایه کاهنده پارازیت وجود ندارد و به همین دلیل کارایی مناسبی در مدار ندارد.

نوع ابریشیمی

رسانا در این نوع وایر، سیلیکون و ابریشم است که پارازیت و نویز کمتری دارد اما به دلیل مقاومت زیاد در جریان انتقال الکتریسیته، ولتاژ کافی و پرقدرت به شمع ها نمی رسد و باعث کاهش بازدهی احتراق در موتور می شود.

نوع بوبین دار

در این نوع وایر شمع که بیشترین و فراوان ترین نوع است، رسانایی از جنس نیکل یا کروم به دور یک لایه از جنس بوبین یا فریت می پیچد که باعث می شود انتقال الکتریسیته به صورت کامل و با ولتاژ مناسب انجام شود و همچنین میزان نویز و هدررفت برق در آن بسیار کم است.

ریمپ پژو 405 – ایرادات 405 و مزایای ریمپ ایسیو در GLX XU7 و SLX TU5

 

علائم خرابی وایر شمع در خودرو

وایر شمع خراب

وایر شمع؛ قطعه پر اهمیت در خودرو و برای کاکرد درست موتور می باشد. طول عمر این قطعه بسته به نوع و جنس وایر متفاوت است و معمولا با میزان کیلومتر طی شده تعیین می گردد. علائم خرابی وایر شمع عبارتند از:

کاهش قدرت موتور

لرزش موتور

مشکل در استارت خوردن خودرو

روشن شدن چراغ چک

افزایش غیر طبیعی دمای موتور

خامسوزی بنزین و افزایش مصرف سوخت

تولید آلایندگی بیشتر

سیاه شدن شمع و همچنین ذوب شدن سر شمع

برق دزدی در خودرو که ممکن است گاهی خطر انفجار خودرو را در پی داشته باشد.

مراقبت از وایر شمع و افزایش طول عمر مفید آن

طول عمر وایرها مستقیما با جنس و کیفیت آن در ارتباط است اما نکته ای درباره مراقبت از این قطعه هست که باید بدانید. تنها دلیلی که ممکن است باعث شود وایر شمع خیلی زود از بین برود و نیاز به تعویض پیدا کند، ایجاد آسیب و دستکاری در بدنه وایر و ساختار آن است. بنابراین باید از خم کردن کابل وایر، برخورد جسم تیز با آن و آسیب به روکش وایر و یا بریدن فیش های اتصال آن بپرهیزید.

از جا به جا کردن وایرها با یکدیگر خودداری کنید و در موقع تعویض یکی، بهتر است همه آنها را با هم تعویض نمایید. برای تست وایر شمع، خودرو را به محل تاریکی ببرید و مشاهده کنید که بعد از روشن کردن، جرقه در بیرون از محل اتصال به شمع دیده می شود یا نه که در این صورت نشان از خرابی ، پارگی و نشت جرقه دارد.

کریمی تیونینگ – کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودروی رسول کریمی

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *