علائم خرابی سوئیچ خودرو

سوئیچ خودرو یکی از اجزای بسیار مهم در سیستم برق خودرو است و باعث انتقال برق و تغذیه تمام قطعه های الکترونیکی خودرو می شود. وجود این قطعه برای کنترل و مدیریت مصرف برق باتری در قطعات برقی خودرو و همچنین محافظت از خود باتری نیز ضروری است. در صورت خرابی سوئیچ خودرو، حتی نمی توانیم به راحتی خودرو را روشن کنیم و استارت بزنیم.

با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ”بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو، تیونینگ و برق خودور در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با نشانه های خرابی سوئیچ خودرو و روش های روشن کردن خودرو بدون کلید و سوئیچ بیشتر آشنا سازیم:

 

ساختار و عملکرد سوئیچ خودرو

دلایل استارت نخوردن خودرو

سوئیچ خودرو دارای دو بخش مکانیکی و الکترونیکی است. بخش مکانیکی، یک قسمت استوانه ای است که کلید در آن قرار می گیرد و از تعدادی پین تشکیل شده که با قرار گرفتن کلید در آن، پین ها به سمت داخل حرکت داده می شوند و به این ترتیب، کلید باعث روشن شدن سوئیچ می شود.

بخش الکترونیکی سوئیج از چندین مدار الکتریکی تشکیل شده که با چرخاندن کلید در بخش استوانه ای، این مدارها به هم متصل می شوند. به طور مثال وقتی سوئیچ روشن است، 2 کانکتور به هم متصل می شوند که برق را به رله احتراق می رسانند و اجزای الکترونیکی را روشن می کنند.

از سوئیچ خاموش تا استارت زدن خودرو

سوئیچ دارای 4 حالت متفاوت است:

  1. حالت خاموش که به طور کلی همه چیز در خودرو خاموش و بدون فعالیت است.

2. با قرار دادن کلید در سوئیچ و یک مرحله چرخاندن آن، لوازم جانبی خودرو روشن می شوند. اما برای محافظت از باتری و جلوگیری از تخلیه آن، لوازم غیر ضروری مثل بالابر شیشه و … همچنان خاموش باقی می مانند.

3. با یک مرحله دیگر چرخاندن کلید در سوئیچ، سیستم های برقی به طور کامل راه اندازی می شوند: مانند سیستم پمپ بنزین و چراغ ها. این مرحله را حالت روشن یا ON در سوئیچ می گویند.

4. حالت چهارم سوئیچ، استارت زدن است که باید کلید را تا ته بچرخانید و کمی نگهدارید تا خودرو روشن شود و سپس رها کنید تا روی مرحله ON قرار بگیرد.

 

دلایل و نشانه های خرابی سوئیچ خودرو

دلایل خرابی سوئیچ خودرو چیست؟

  1. خراب بودن سوئیچ نو و تازه خریداری شده
  2. فرسودگی و یا کثیفی برش ها و شیارهای داخلی سوئیچ خودرو
  3. گیر کردن کلید در داخل سوئیچ و شکستن آن
  4. ایراد در کامپیوتر خودرو

نشانه های خرابی سوئیچ خودرو چیست؟

  1. ماشین روشن نمی شود و استارت عمل نمی کند.
  2. ماشین در حالت روشن و در حال حرکت، به یکباره خاموش می شود و تمام چراغ های داشبورد هم خاموش می شوند.
  3. اتصالی در قطعات الکترونیکی و چشمک زدن چراغ ها و سایر قطعات برقی داشبورد
  4. روشن نشدن سوئیچ و عدم توانایی در ایجاد حالت روشن در سوئیچ
  5. نچرخیدن کلید در سوئیچ به دلیل صاف شدن شیار ها و دندانه های داخلی سوئیچ
  6. نشنیدن صدای موتور استارتر و صدای کلیک مانند استارت خودرو (یعنی سوئیچ نمی تواند باعث راه اندازی و رسیدن برق به این قسمت ها شود و در نتیجه کار نمی کنند)
  7. گیر کردن فرمان خودرو به دلیل از کار افتادن سیلندر سوئیچ

ریمپ بسترن b50 و b50f – مزایای ریمپ Besturn B50

 

با سوئیچ خراب خودرو چه کنیم؟

روشن کردن خودرو بدون سوئیچ

در صورت خرابی سوئیچ، حتما نیاز دارید که راهی برای روشن کردن خودرو پیدا کنید تا بتوانید آن را به تعمیرگاه ببرید و یا اینکه مجبور خواهید شد تعمیرکار را به محل پارک خودرو بیاورید. اما بیشتر افراد ترجیح می دهند خودشان کار روشن کردن خودرو را بلد باشند و روش آن را بدانند تا در مواقع ضروری بتوانند از این روش ها استفاده کنند.

برای روشن کردن خودرویی که سوئیچ آن خراب است، 3 راه زیر را به شما پیشنهاد می کنیم:

کابل جامپر

با استفاده از کابل جامپر، پایانه مثبت باتری را به سر مثبت کویل یا سیم‌ پیچ متصل نمایید. به این تریتب قدرت لازم برای روشن شدن موتور فراهم می شود. سپس باید سلنوئید استارتر را به پایانه مثبت باتری وصل کنید و آن وقت سیم سوئیچ را از سلنوئید جدا کنید. با استفاده از یک پیچ ‌گوشتی، پایانه مثبت سلنوئید را به پست متصل به سوئیچ اتصال دهید که در این صورت، سلنوئید فعال و خودرو هم روشن می‌شود.

از طریق سیم‌ های خودرو

در ابتدا باید بگوییم که این کار بیشتر به درد خودروهای قدیمی می خورد. پوشش روی میل فرمان را جدا کنید و محل اتصال سیم‌ کشی فرمان را پیدا کنید. معمولا سیم های مربوط به سوئیچ و استارت در مرکز میل فرمان قرار دارند و سیم و کابل‌ های دیگری که در انجا قرار دارند، مربوط به برف‌ پاک‌ کن خودرو، رادیو و سایر لوازم جانبی خودرو می باشند.

حالا باید محل اتصال باتری، احتراق و استارت را پیدا کنید. سیم‌ هایی با رنگ زرد و قهوه‌ ای به سوئیچ مربوط‌ هستند و رنگ قرمز مربوط به باتری است. سر سیم باتری را به اندازه 2.5 سانت لخت کنید و به هم بپیچانید. در مرحله بعدی باید سیم خاموش یا روشن سوئیچ را به سیم باتری متصل کنید. زمانی که چراغ‌ ها و اجزای الکتریکی خودرو روشن شدند، سیم استارت را هم به اندازه 1.5 سانت لخت کنید و به سیم باتری متصل نمایید. موتور که روشن شد، چند لحظه آن را نگه دارید تا دور موتور بالا برود و به‌ طور کامل روشن شود.

روشن کردن سوئیچ با مته و پیچ گوشتی

با استفاده از یک مته فلزی و پیچ گوشتی هم می توانید کار کلید و سوئیچ خراب را انجام دهید، اما این کار ممکن است به طور کلی و بسیار بیشتر از میزان خرابی سوئیچ خودرو، خرج روی دستتان بگذارد. یک مته فلزی را به اندازه طول کلید وارد قسمت سوراخ کلید کنید. این کار باعث می شود پین ها حرکت کنند و در محل خود قرار بگیرند. سپس یک پیچ گوشتی را وارد آن نمایید و بچرخانید.

این روش را ممکن است اصلا نتوانید به درستی انجام دهید اما خب اگر موفق شوید، می توانید خودرو را بدون کلید و با سوئیچ خراب، روشن نمایید.

ریمپ گریت وال وینگل 3 – تقویت موتور وانت وینگل

 

آشنایی با مزایای ریمپ خودروهای داخلی و خارجی در کریمی تیونینگ

ریمپ علم برنامه ریزی مجدد ایسیو است که قابلیت برطرف کردن بسیاری از مشکلات فنی و نرم افزاری خودرو را دارد. ریمپ مزایای بسیار خوب و مثبتی دارد که کیفیت خودرو، طول عمر قطعات آن و کیفیت رانندگی با آن را ارتقا می بخشد. مانند:

بهبود توان و گشتاور خودرو

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

رفع خطای فرسودگی کاتالیست

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

لوگو کریمی تیونینگ

کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودروی رسول کریمی

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *