علائم خرابی پلوس ماشین

پلوس یک قطعه مکانیکی در خودرو است که امکان انتقال نیرو از موتور به چرخ ها را ایجاد می کند. توجه به علائم خرابی پلوس، بسیار اهمیت دارد، زیرا این قطعه در صورت خرابی و نقص، می تواند ایمنی خودرو را به خطر بیندازد و رانندگی کردن با خودرویی که پلوس آن ایراد دارد و خراب است، به هیچ عنوان کار معقولی نیست.

پس با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ”بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ اسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با خطرات خرابی پلوس و علائم آن، بیشتر آشنا کنیم:

 

پلوس چیست؟

پلوس ماشین

پلوس (drive shaft) یک قطعه مکانیکی است که برای انتقال نیرو در خودرو طراحی شده است. وظیفه پلوس، انتقال نیروی موتور به چرخ ها می باشد. نیروی تولید شده در موتور به سمت دیفرانسیل انتقال می یابد و پلوس که قطعه ای متصل به دیفرانسیل می باشد، با انتقال این نیرو به چرخ ها، آن را برای حرکت دادن خودرو قابل استفاده می کند.

بنابراین خراب شدن پلوس و وجود هرگونه عیب و نقصی در آن، باعث می شود که حرکت خودرو به مشکل بخورد (یا اصلا حرکت نکند) و البته این مشکل بسیار خطرناک است. زیرا در آن، نیرو تولید می شود، اما قابلیت انتقال به چرخ ها را نمی یابد.

دلایل خرابی پلوس:

  1. عدم روغن کاری مناسب پلوس و مفصل آن
  2. آسیب به محور خودرو در برخورد با چاله، جدول و یا در تصادفات
  3. فرسودگی روکش لاستیکی محافظ مفصل پلوس
  4. حمل بار زیاد و بیش از حد معمول با خودرو

علائم خرابی پلوس ماشین

  • لرزش خودرو

لرزش خودرو، دلایل مختلفی دارد که تشخیص علت دقیق آن، کمی گیج کننده است. اما باید بدانید که لرزش خودرو در صورت خرابی پلوس آن، بیش از حد معمول است و با افزایش سرعت بیشتر می شود. به هر حال، لرزش خودرو را باید سریعا پیگیری کنید و اگر علت آن آسیب به محور باشد، باید تعمیر یا تعویض شود.

  • صدای غیر طبیعی

یکی دیگر از علائم خرابی پلوس، تولید صداهای غیر طبیعی از خودرو و مخصوصا در زمان تعویض دنده است. از آنجا که پلوس یک قطعه مکانیکی است، خرابی و آسیب در آن می تواند با تولید صدا مانند صدای تق تق همراه باشد.

یکی دیگر از صداهایی که در زمان خرابی پلوس شنیده می شود، صدای کلیک است که در زمان دور زدن ایجاد می شود و اتفاقا صدای بلند و مهیبی نیز هست. این صدا به دلیل آسیب و فرسودگی مفصل پلوس می باشد و هشدار می دهد که باید هر چه زودتر، موضوع را بررسی کنید.

  • روغنی شدن چرخ ها یا لبه لاستیک ها

پلوس در قسمتی که دارای چرخش (مفصل پلوس) می باشد، نیاز به روغن کاری دارد تا حرکات مفصل به نرمی صورت بگیرد و قطعات فلزی روی یکدیگر ساییده نشوند. این روغن توسط یک پوشش پلاستیکی محافظت می شود و در صورت نشت کردن، می تواند باعث تخریب و آسیب در پلوس شود. بنابراین با مشاهده لبه روغنی لاستیک ها یا روغنی شدن داخل چرخ ها، باید سریعا پلوس را بررسی کنید. عدم وجود روغن کافی در پلوس باعث آسیب شدید در آن می شود.

  • ناهماهنگی در محور و ترمزها

از آنجا که پلوس یک قطعه مهم در محور خودرو می باشد، خرابی آن می تواند باعث ایجاد ناهماهنگی در دیگر بخش ها مانند لنت ترمز شود. ممکن است باعث جابه جایی لنت ها شود و متوجه خوب عمل نکردن آن شوید. نهایتا هم منجر به از کار افتادن کامل ترمزها می شود.

  • حرکت کند و یا عدم حرکت

خرابی پلوس در صورتی که خیلی شدید و جدی باشد، نهایتا منجر به ایست کامل خودرو می شود. در ابتدا شاید احساس کنید که خودرو برای حرکت تقلا می کند و تحت فشار زیادی است، زیرا نیروی موتور به درستی و به طور کامل به چرخ ها نمی رسد. در نهایت هم ممکن است با ایست کامل خودرو مواجه شوید که یعنی اینکه پلوس به چرخ خودرو، هیچ نیرویی را انتقال نمی دهد.

ایست خودرو و عدم حرکت آن در زمانی که پلوس خراب شده است، به این صورت است که ماشین مثل همیشه استارت می خورد و و موتور هم خیلی خوب و بدون نقص کار می کند، دنده هم بدون مشکل تعویض می شود، ولی خودرو حرکت نمی کند!

 

خطرات خرابی پلوس

پلوس و محور چرخ

پلوس یک قطعه در محور خودرو و انتقال نیرو به چرخ هاست. بنابراین در کنترل خودرو نقش اساسی دارد و خرابی آن می تواند باعث تصادفات آنی شود. اول از همه اینکه خرابی پلوس در مراحل اولیه با هزینه کم قابل تعمیر است و چک کردن مداوم لاستیک و روغن کاری آن، می تواند از خرابی های شدید جلوگیری کند. اما رانندگی کردن با خودرویی که محور آن دچار مشکل است، اصلا کار معقولی نیست. مخصوصا اینکه به طور معمول، خرابی پلوس با تولید صداهای بلند و عصبی کننده نیز همراه است!

مطالب پیشنهادی “کریمی تیونینگ”:

آشنایی با رله خودرو و طرز کار آن – رله دوبل

5 اشتباه رایج هنگام بنزین زدن

مزایای ریمپ چانگان ایدو EADO – تقویت موتور و گیربکس

 

آشنایی با مزایای ریمپ ایسیو – بهبود کیفیت خودرو و رفع مشکلات آن

ریمپ و برق خودرو کریمی تیونینگ

بهبود توان و گشتاور خودرو

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

رفع خطای فرسودگی کاتالیست

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

کریمی تیونینگ – بهترین مرکز ریمپ کرج و استان البرز

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 3 هزار مورد ریمپ ایسیو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *