تفاوت دینام و آلترناتور خودرو

دینام و آلترناتور خودرو به نوعی جایگزین یکدیگر می باشند و هر دو در خودرو، دارای عملکرد مشابهی هستند. وظیفه این دو دستگاه، تامین برق مورد نیاز قطعات مختلف در ماشین و شارژ کردن باتری است، یعنی هم دینام و هم آلترناتور از مهمترین بخش های سیتم برق خودرو محسوب می شوند. بنابراین خیلی طبیعی است که فکر کنیم اساسا هر دو یک قطعه یکسان و واحد هستند، اما در واقع این طور نیست. تفاوت های جزئی و اندک بین دینام و آلترناتور خودرو وجود دارد که باعث می شود یکی از دیگری بهتر باشد.

با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با تفاوت دینام و آلترناتور بیشتر آشنا کنیم:

 

آشنایی با دینام  و آلترناتور خودرو –  Alternator

دینام و آلترناتور

امروزه تمام خودروها دارای آلترناتور هستند و دیگر از دینام در آنها استفاده نمی شود. این دو قطعه شباهت زیادی به یکدیگر دارند و هر دو برای تولید جریان برق از نیروی حرکتی موتور طراحی شده اند. اما یک تفاوت بزرگ دارند و آن هم نوع جریانی است که ایجاد می کنند.

تفاوت های جریان برق و ولتاژ تولیدی توسط دینام و آلترناتور

دینام (یا دینام ژنراتور)، جریان مستقیم تولید می کند که در یک جهت جریان می یابد اما آلترناتور (یا دینام آلترناتور)، جریان متناوب تولید می کند که به طور مداوم تغییر جهت می دهد. کموتاتور یا تغییر دهنده جهت جریان، همان بخشی از دینام است که امکان تولید جریان مستقیم را ایجاد می کند ولی در آلترناتور وجود ندارد.

در واقع کموتاتور یک سوئیچ ثابت است که با چرخیدن شفت، قطع و وصل می شود. عملکرد کموتاتور به این صورت است که به طور مداوم، قطبیت جریان خروجی را تغییر می دهد تا خروجی آن، همیشه از یک جهت جریان یابد. نبود کموتاتور، دینام را به یک آلترناتور جریان متناوب تبدیل می کند. در خودرو به تولید جریان مستقیم نیاز داریم، پس چرا دیگر از دینام استفاده نمی شود و آلترناتور جایگزین آن شده است؟

درست است که کموتاتور جریان خروجی دینام را به یک جریان مستقیم تبدیل می کند، اما احتمال خرابی در آن به دلیل حرکت و اصطکاک زیاد، بسیار بالاست و به همین خاطر، اطمینان از دینام و کارکرد بدون خرابی آن، پایین می آید. اما آلترناتورها با اینکه جریان متناوب تولید می کنند، مطلوب تر و پایدارتر از دینام ها هستند، چون انتقال قدرت از طریق جریان متناوب بسیار راحت تر و موثرتر است. جریان متناوب آلترناتور را هم می توان به سادگی با دستگاه های اصلاح کننده به جریان مستقیم تبدیل کرد که بسیار مطمئن تر از دینام  است و احتمال خرابی و بروز نقص در آن پایین تر می باشد.

باید بگوییم که تفاوت دینام و آلترناتور تنها در نوع جریان تولیدی آنها نیست، بلکه نوع عملکرد و ساختار این دو نیز با هم متفاوت است و باعث شده که آلترناتور، قابل اطمینان تر و مطلوب تر از دینام باشد و عملکرد بهتر و کارآمدتری در خودرو داشته باشد.

 

تفاوت دینام و آلترناتور خودرو

طرز کار دینام و آلترناتور

1. آلترناتور کوچک تر از دینام است و در مقایسه با آن، گرمای کمتری در حین تولید جریان الکتریسیته ایجاد می کند. همچنین استهلاک آن نیز نسبت به دینام، بسیار کمتر می باشد.

2. آلترناتور در دور آرام خودرو هم می تواند نیروی برق مورد نیاز خودرو را تامین کند و حتی می تواند باتری را شارژ نیز نماید. در حالی که دینام در دور موتور پایین، عملکردش متوقف می شود و باتری، وظیفه تامین برق را به عهده می گیرد که احتمال تخلیه باتری در زمان هایی مانند ترافیک و… افزایش می یابد.

3. قطعه آفتامات در آلترناتورها ساده تر است و حجم کمتری دارد و همچنین نگهداری از آن راحت تر می باشد.

4. به طور کلی سیستم های مبتنی بر آلترناتورها، اطمینان و کیفیت عملکردی بالاتری نسبت به سیستم های مبتنی بر دینام ها دارند.

 

مطالب پیشنهادی “سایت کریمی تیونینگ”:

رنگ سیم ها در برق خودرو و مدارات مختلف آن

پلوس چیست؟ علائم و خطرات خرابی پلوس ماشین

مزایای ریمپ ام وی ام 530 – کاهش مصرف و افزایش توان

 

آشنایی با مزایای ریمپ ایسیو – کریمی تیونینگ

ریمپ علم برنامه ریزی مجدد ایسیو است که قابلیت برطرف کردن بسیاری از مشکلات فنی و نرم افزاری خودرو را دارد. ریمپ مزایای بسیار خوب و مثبتی دارد که کیفیت خودرو، طول عمر قطعات آن و کیفیت رانندگی با آن را ارتقا می بخشد. مانند:

بهبود توان و گشتاور خودرو

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

رفع خطای فرسودگی کاتالیست

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

 

کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودروی رسول کریمی – بهترین مرکز ریمپ و برق خودرو در کرج

آشنایی با برق خودرو

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *