آشنایی با اجزا و طرز کار دینام خودرو

دینام خودرو را می توان اصلی ترین و مهم ترین قطعه در سیستم برق خودرو دانست. البته شاید این اهمیت را بتوان برای باتری هم در نظر گرفت، اما از آنجایی که خود باتری هم توسط دینام خودرو شارژ و در مدار برق رسانی خودرو قرار می گیرد، می توان دینام را بخش اصلی سیستم برق خودرو در نظر گرفت.

بنابراین آشنایی با اجزای دینام خودرو و نحوه کار آن اهمیت زیادی دارد و می تواند در عیب یابی و بررسی مشکلات دینام موثر باشد. پس با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ”بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید:

 

آشنایی با اجزای تشکیل دهنده دینام خودرو

اجزای دینام خودرو

دینام خودرو، تولید کننده برق است و این تولید برق را با استفاده از نیروی چرخشی موتور و بر اساس قواعد و قوانین فیزیک بر پایه استفاده از قوای مغناطیسی انجام می دهد. دینام خودرو دارای 7 قسمت مجزا و اصلی است که هر یک با انجام وظیفه معین خود، باعث تولید نیروی الکتریکی و برق رسانی به بخش های مختلف در خودرو می شوند. این 7 قسمت، شامل:

روتور یا سیم پیچ چرخان و متحرک

روتور یا آرمیچر

روتور که به آن آرمیچر هم می گویند، دسته سیم پیچی است که به وسیله یک میله به قرقره دینام متصل است و با استفاده از نیروی حرکتی موتور، می چرخد. سیم پیچ ها روی یک محور چرخان قرار دارند و روی سیم پیچ ها، یک پوسته قرار گرفته است. دو سر سیم پیچ بیرون از پوسته قرار دارد و به بخشی به نام کلکتور متصل می شود. با برقراری جریان برق از سمت باتری خودرو در روتور و چرخش سیم پیچ های روتور، میدان مغناطیسی در دینام القا می شود.

 

آفتامات دینام

آفتامات دینام

برقی که از سمت باتری وارد روتور می شود، گاهی دارای جریان مناسب و مطلوبی نیست و این مسئله روی کار دینام و توان خروجی آن تاثیر منفی می گذارد. آفتامات یا رگولاتور دینام، وظیفه کنترل و نظارت روی این جریان ورودی را بر عهده دارد.

 

استاتور یا سیم پیچ های ثابت

استاتور دینام

استاتور دارای چندین دسته سیم پیچ است که ثابت می باشند و بر خلاف روتور، چرخان نیستند. روتور در دل استاتور قرار گرفته و با چرخش خود، میدان مغناطیسی ایجاد می کند. این میدان مغناطیسی باعث به حرکت در آمدن الکترون ها در سیم پیچ های ثابت استاتور می شوند و به حرکت درآمدن الکترون ها، یعنی تولید برق.

استاتور دارای یک حلقه اصلی یا هسته استاتور است که سیم پیچ ها به داخل شیارهای هسته پیچیده شده اند اما با هم اتصالی ندارند و بین آنها عایق قرار دارد. در قسمت خروجی برق تولید شده از استاتور، 3 دسته سیم وجود دارد که اصطلاحا با آن استاتور 3 فاز می گویند.

جریان الکتریکی تولید شده در استاتور متناوب است، زیرا این 3 سیم خروجی دارای اختلاف فاز هستند.

 

دیود دینام

دیود دینام

استاتور؛ نیروی الکتریکی از نوع AC یا متناوب را در دینام تولید می کند. اما مدارهای مختلف در خودرو و نیز برق مورد نیاز برای شارژ باتری آن، نیاز به برق مستقیم یا DC دارند. بنابراین نیروی الکتریکی متناوب تولید شده در استاتور باید به برق مستقیم با ولتاژ ثابت تبدیل شود که تبدیل آن را، دیود انجام می دهد. به همین دلیل است که به دیود دینام، واحد یکسو کننده دینام نیز گفته می شود.

دیود، جریان برق متناوب استاتور را فقط از یک سمت خود عبور می دهد و آن را به برق مستقیم تبدیل می کند. واحد یکسو کننده برق دینام، دارای یک پل دیودی و حداقل 4 دیود می باشد.

 

زغال و جازغالی

زغال و جازغالی

وظیفه زغال ها در دینام خودرو، جمع آوری الکترون های استاتور است و به آنها جاروبک نیز می گویند. زغال ها در یک پوسته پلاستیکی به نام جازغالی قرار دارند. این قطعات مصرفی هستند و به مروز زمان دچار سوختگی می شوند.

ریمپ ام وی ام X22 پرو به صورت انحصاری در کریمی تیونینگ

 

پولی و پره خنک کننده

پولی و پره خنک کننده

روتور دینام یک قطعه چرخان و متحرک است که در اثر کارکرد آن، گرما و حرارت زیادی تولید می شود. بنابراین به یک قطعه جانبی برای خنک کردن دینام مورد نیاز هست که همان پولی و پره خنک کننده است. این پولی و پره روی محور روتور (در داخل پوسته دینام یا خارج از آن) قرار می گیرد و هوا را از یک سمت وارد و از سمت دیگر خارج می کند که نهایتا منجر به خنک شدن دینام و روتور می گردد.

 

پوسته دینام

پوسته دینام قرقره و بلبرینگ دینام

جنس پوسته دینام از فلز آلومینیوم است تا بتواند حرارت را انتقال دهد و دمای دینام بیش از حد بالا نرود. پوسته، تمام اجزای دینام را در بر می گیرد به غیر از قرقره و بلبرینگ که باعث چرخش روتور توسط نیروی حرکتی موتور می شوند و روی پوسته متصل هستند.

ریمپ ام وی ام X22 پرو به صورت انحصاری در کریمی تیونینگ

 

آشنایی با مزایای ریمپ ایسیو – بهبود کیفیت خودرو و رفع مشکلات آن

بهبود توان و گشتاور خودرو

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

رفع خطای فرسودگی کاتالیست

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

کریمی تیونینگ – بهترین مرکز ریمپ کرج و استان البرز

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 3 هزار مورد ریمپ ایسیو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *